پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۲۰۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
مدیر حوزه های علمیه از ایجاد سطح جدید علمی در حوزه های علمیه خبر داد و گفت: سطح پنج حوزه های علمیه مبتنی بر مدرک نیست و در قالب یک دوره ویژه صاحب نظری در حال طراحی و آماده سازی است.

شعارسال: آیت الله علیرضا اعرافی چهارشنبه شب در دیدار صمیمانه با اساتید، طلاب و فضلای حوزه های علمیه سراسر کشور که در سالن اجتماعات مدرسه فیضه صورت پذیرفت به ارائه گزارش فعالیت های کلان حوزه در یکسال اخیر پرداخت و ابراز داشت: در فاصله یک سال گذشته که تیم مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور استقرار پیدا کرده اند قریب به 500 گزاره و طرح کوچک و بزرگ برای اعتلا و اصلاح امور حوزه طراحی شده است که در میان آنها 50 یا 60 طرح کلیدی وجود دارد.

وی با تاکید بر این که بودجه حوزه های علمیه در سال جاری و گذشته نصف شده است، ابراز داشت: انواع مشکلات وجود دارد و بر همه آنها خداوند را شاکریم و مانند کوه برای حل مسائل استوار در مسیر خود پایبند هستیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور از اجرایی شدن اولین برنامه 5 ساله حوزه علمیه در سال 1397 خبر داد و گفت: برای نخستین بار حوزه های علمیه داری افق ترسیم شده خواهند بود و برنامه های 5 ساله در برش های سالانه طراحی و ارائه خواهد شد؛ بر این اساس افق 1414 در نظامات حوزه دنبال خواهد شد.

آیت الله اعرافی از ایجاد سطح جدید علمی در حوزه های علمیه خبر داد و گفت: با مجوز اولیه ای که اخذ شده است برنامه مرکز مدیریت حوزه های علمیه سراسر کشور بر این قرار است که سطح 5 که مبتنی بر مدرک نیست در قالب یک دوره ویژه صاحب نظری در حال طراحی و اماده سازی است.

وی ادامه داد: ما از طلاب حوزه های علوم دینی انتظار همراهی، پیشنهاد، انتقاد و طراحی داریم چرا که ایمن افق محقق نخواهد شد مگر با حضور اساتید، طلاب و فضلای حوزه های علمیه سراسر کشور در برنامه محسوس و ملموس باشد.

وی در ادامه اسناد کلان، پایه و بالادستی حوزه را از ارکان برنامه ریزی در افق 1414 توصیف کرد و گفت: 10 سال پیش رهبری معظم انقلاب بر نظامات جامع و طرح های راهبردی و کلان حوزه تاکید داشتند؛ در فاصله 8 ماهه اخیر بخش مهمی از این اسناد بالادستی طراحی و شکل گرفته است بر این اساس منشور و سند چشم انداز 12 نظام جامع و چندین طرح کلانی که ریل حرکت آینده حوزه محسوب می شود در مرحله آماده سازی برای ارائه است.

امام جمعه قم با تاکید بر این که از جمله طرح ها دیگر برای رشدحوزه و رسیدن به افق های تعیین شده، قانون علمی تربیتی است، عنوان داشت: معتقدم سنت آزادی اصیل حوزه و درس خارج را باید پاس داشت، ولی می توان این قانونها را هم اجرا کرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه از دیگر طرح ها و قانون راه اندازی کارگرو ه های علمی است و در همین رابطه گروه های علمی در حوزه افزایش خواهد یافت، گفت: اگرچه در حوزه نباید هئیت علمی داشته باشیم، چون سنت حوزه بر این امر بنا نشده؛ ولی برای ارتقاء علمی حوزه می توان گروهای مختلف کلام، فقه،‌ اصول و ادبیات عرب و نظام جامع استادی راه اندازی کرد و الان این کار صورت گرفته است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور مطالعات راهبردی را رکن دیگر برای برنامه ریزی برای امور حوزه های علمیه عنوان کرد و اظهار داشت: صدها مرکز مهم بین المللی بر رفتار حوزه های علمیه متمرکز و هموراه الگوی تعامل حوزه را مورد مطالعه قرار می دهند.

وی تدوین و نظام بخشی فقه معاصر را از دیگر مسائل مهم حوزه عنوان کرد و گفت: ما فقهی در اختیار داریم که عمق آن در نظریات علمی در دنیا کم نظیر است؛ این در حالی است که این میراث غنی هنوز با ادبیات نوین به دنیا ارائه نشده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور بازنگری دروس سطوح عالی را از دیگر طرح های مرکز مدیریت حوزه های علمیه نام برد و ابراز داشت: این طرح از حساسیت های خاصی برخوردار است؛ بر این اساس با تدابیر خاص و حساس این طرح مورد بررسی قرار گرفته است.

آیت الله اعرافی با تاکید بر این که مسئله آزمون شفاهی از مسائل مهم مورد سؤال طلاب علوم دینی است، ابراز داشت: آزمون شفاهی به عنوان گلوگاه حوزه است و قابل برداشتن نیست، ولی قابل تغییر و اصلاح است که الان دستورالعمل های داده شده که از جمله آن مکمل آزمون شفاهی و اختیار آزمون شفاهی به مدارس علمیه شهرستانها و برداشتن آزمون شفاهی از بعضی سطوح بوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه ادامه داد: بیش از 20 تا 10 تصمیم کلان برای پیشرفت درس‌های مدارس علمیه شهرستانها گرفته شد. از جمله آن بحث آزمون شفاهی و برگزاری درس های خارج و افزایش گروهای ارتقاء رتبه است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به تصویب آیین نامه آزمون درس خارج اشاره کرد و گفت: ارائه طرح تحقیقاتی به با سهمیه 5 نمره در نمره آزمون لحاظ خواهد شده است.

وی افزود: مسئله دیگر پایان نامه است در این رابطه تصمیمات خوبی برای رفع مشکلات گرفته شده که از جمله آن، واگذاری اجرای پایان نامه به مراکز و مؤسسات و از بین بردن تمرکز پایان نامه نویسی به شرط لحاظ سطح علمی است. در بحث پایان نامه های دروس هم تصمیمات خوب گرفته شده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با تاکید بر این که حوزه انقلاب هم در نمادها و هم در رفتارهای خود باید انقلابی باشد، ابراز داشت: نقشه جامع رشته های حوزه نیز در حال تدوین و ارائه است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری رسا، تاریخ انتشار: 19بهمن1396، کدخبر: 554194: www.rasanews.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۹
0
0
خیلی خوبه اونایی که تو یه زمینه علاقه دارن میتونن اطلاعات خودشونو بالا ببرنم .ق71
ناشناس
Germany
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
سطوح حوزه علمیه داره تخصصی تر میشه
م.ا75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین