پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی، سید محمدعلی علوی گرگانی و لطف الله صافی گلپایگانی با اشاره به این که وزارت ارشاد یک وزارت خانه بسیار مهم و دارای رسالت سنگین است بر تعامل حوزه علمیه با این وزارت در راستای تولید محتوا، استفاده از ظرفیت های مراکز علمی و پژوهشی حوزه برای تبیین فرهنگ ناب اسلام، آموزه های انقلاب اسلامی، افزایش سرانه مطالعه و رشد و توسعه مسائل فکری و فرهنگی در جامعه تاکید کردند.

شعارسال:آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار با سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که مساله کتاب از حوزه های بسیار حساس است، گفت: امروز کتاب های زیادی نوشته می شود و نظارت بر کتاب کار را مشکل کرده است، کسانی باید باشند که همه کتاب ها را مطالعه و نظر دهند، کتاب می تواند داروی شفابخش و یا سم مهلک باشد. 

وی گفت: وزارت ارشاد در نظام اسلامی از حساس ترین وزارت خانه ها است و اینکه حکومت اسلامی مرکب از جمهوریت و اسلامیت است و هر دو نیز رکن مهم هستند و حوزه های هشت گانه وزارت ارشاد بسیار حساس و گسترده است ولی در میان اینها برخی حساستر و آسیب پذیرتر از برخی دیگر هستند که آنها را باید به صورت ویژه مورد توجه قرار داد. 

**آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید نیز در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان نظارت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر چاپ کتاب و نشریات شد و گفت: نظارت بر محتوای آثار و متون منتشر شده یکی از دغدغه های اصلی حوزه های علمیه است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی خواهان تقویت بیشتر ارتباط بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه علمیه شد و گفت: این تعامل و همکاری ها برای معرفی اسلام ناب بسیار مهم است و باید از این فرصت ایجاد شده برای تعالی بیشتر اسلام و انقلاب کمک کنیم.

** آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیز در این دیدار با اشاره به این که وزارت ارشاد با نظارت بهتر از چاپ کتاب های بی محتوا جلوگیری کند، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش کتاب و نشر با نظارت بهتر می تواند از چاپ کتاب های نامربوط و بی محتوا جلوگیری کند.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از مردم به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بی اهمیت هستند در حالی که این وزارتخانه می تواند در امر تبیین معارف اسلامی به ما کمک کند. 
وی ادامه داد: وزارت ارشاد در صورت انجام اقدامات درست و صحیح می تواند نقش موثری در جامعه داشته باشد، زمانی که خدمات خوبی را ارائه کند مورد رضایت حضرت ولی عصر(عج) نیز قرار می گیرد.
وی گفت: این وزارتخانه همچنین می تواند تحول بزرگی در ارشاد جامعه ایجاد کند.
آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه وزارت ارشاد یک وزارت خانه بسیار مهم است ، گفت: امروز راه های زیادی پیش روی آن برای حل مشکلات وجود دارد، به عنوان نمونه در بخش کتاب و نشر می توان با نظارتی بهتر، مقابل انتشار بسیاری از کتاب های نامربوط و بی محتوا را گرفت.
وی ادامه داد: وزارت ارشاد حوزه بسیار بزرگی را در برمی گیرد از این رو کنترل آن سخت است، ولی می تواند به دین و اسلام کمک شایانی کند، در این میان دولتی ها و تمام کسانی که توانایی لازم را دارند باید به آن کمک کنند.

** آیت الله سبحانی از مراجع تقلید در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر نظارت بیشتر بر انتشار کتاب ها گفت: باید در موضوع انتشار کتاب به محتوا توجه ویژه کرد چرا که کتاب در همه خانه ها وجود دارد. 
وی اظهار داشت: نظارت دقیق بر انتشار کتاب ها نیازمند هیاتی است که بر چاپ کتاب ها و نشریات نظارت کند. 
این مرجع تقلید توجه به حوزه کتاب و کتابخوانی و ریشه یابی سرانه پایین مطالعه در کشور را خواستار شد و افزود: با پدیده کم شدن کتابخوان در کشور مواجه هستیم که این امر موجب تعطیلی و نیمه تعطیل کردن چاپخانه های مختلف و تغییر شغل کتابفروشی ها شده است که ریشه یابی این پدیده باید در دستور کار وزارت ارشاد قرار گیرد. 
آیت الله سبحانی پیشرفت ملت ها را در گرو مطالعه و کتابخوانی دانست و ادامه داد: در هر جایی که نشریات زیاد، محتوا بالا و خواننده و بیننده زیاد است نشان از فرهنگ بالای آنجا دارد و جایی که انتشارات کم و یا اگر کتاب ها چاپ شود به فروش نمی رود نشان از وجود مشکل است که باید ریشه یابی و مشکل حل شود. 
وی ادامه داد: کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت پرداخت یارانه کاغذ به ناشرانی که کتابهای هدفمند تولید می کنند کار ارزشمند است.
وی همچنین بر تعامل میان حوزه علمیه و وزارت ارشاد تاکید کرد و گفت: این تعامل بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد چرا که فرهنگ با حوزه ارتباط تنگاتنگی دارد به همین دلیل تنها وزارتخانه ای که می تواند با حوزه علمیه ارتباط نزدیک داشته باشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که باید تعامل میان آنها بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

**آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی از مراجع تقلید نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت احیای سنت های گذشته بزرگان دین گفت: تجدید چاپ آثار بزرگان دینی به منظور ارائه به جامعه نیز باید مورد توجه قرار گیرد. 
این مرجع تقلید ادامه داد: یکی از مسائل مهم مورد تاکید اسلام هنر است که در حوزه فعالیت های هنری با کمبودهایی در کشور مواجه هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد. 
وی با اشاره به سوابق علمی و حوزه و سابقه مسئولیت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سید عباس صالحی گفت: وزارت ارشاد، وزارت خانه ای است که ارتباط نزدیک با مسائل دینی دارد به همین دلیل باید به جنبه دینی امور مرتبط با ارشاد اهمیت بیشتر دارد و به دین مردم و مسائل دینی توجه بسیار زیادی شود. 
وی با بیان اینکه تامین کننده مسائل دینی در جامعه بسیار سخت است افزود: تبدیل مسائل دین به فرهنگ در جامعه کار سختی است ولی هر تلاش و حرکتی در این مسیر ارزشمند است. 
وی با ابلاغ سلام به آقای روحانی و تبریک انتخاب مجدد ایشان به ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد: در دوره جدید فعالیت دولت، مشکلات جامعه برطرف شود.

** همچنین مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت تعامل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: حوزه در عرصه سندهای تحول، تولید فکر، تحقیقات فرهنگی و عملیات های میدانی می تواند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کند.
آیت الله علیرضا اعرافی افزود: حوزه های علمیه دارای مراکز علمی و پژوهشی، مجله و نشریات حوزوی، مراکز آموزشی و تخصصی، مراکز فرهنگی، انجمن های علمی، حدود 600 مدرسه های استانی دارای ظرفیت های قوی و مهم است. 
وی بیان داشت: شورای فرهنگ عمومی، کانون های فرهنگی و هنری نیز از مراکز مهمی است که باید از ظرفیت آنها در حوزه فرهنگ دینی بیشتر استفاده شود. 
مدیرحوزه های علمیه سراسرکشور خطاب به سید عباس صالحی گفت: نگاه حوزه علمیه به وزارت شما مثبت است و آماده هر گونه همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم. 

** آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود مشکل های عرصه نشر و چاپ در کشور گفت: پشتیبانی از آثار مکتوب حوزویان باید در برنامه های وزارت فرهنگ و اسلامی باشد.
وی افزود: در این راستا تالیف های زیادی از اساتید و طلاب حوزه علمیه وجود دارد که به دلیل مشکلات نشر، این تالیفات به مرحله چاپ نرسیده اند و برخی اقتضائات کشور موانعی را برای حوزه نشر ایجاد کرده که باید موانع پیش روی عرصه نشر در کشور برداشته شود. 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه، کار در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را سنگین توصیف کرد و گفت: به دلیل سوابق حوزوی و دانشگاهی وزیر فرهنگ و ارشاد، انتظار از این وزارتخانه در دوره جدید از طرف دانشگاه، حوزه و صاحبان فکر بیش از گذشته است. 
وی ادامه داد: حضور دراز مدت شما در عرصه های فکری و فرهنگی به عنوان چهره شاخص فکری و اهل قلم در حوزه علمیه و در جایگاه معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که آغازگر اقدام های بزرگی بودید، این فرصت را بوجود آورده که شاهد رشد و توسعه مسائل فکری و فرهنگی در کشور باشیم. 
آیت الله حسینی بوشهری، با اشاره به این که در حوزه علمیه ظرفیت های گسترده ای وجود دارد، گفت: یکی از زمینه های تعامل میان حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشتیبانی از آثار هنری و فعالیت های هنری طلاب است این در حالی است که در دوره های گذشته اتفاق افتاده که جلوی حرکت وزارت ارشاد را گرفته و آن را درگیر مسائلی کرده که باعث به حاشیه رفتن فعالیت های این وزارتخانه شده که باید دراین راستا از حاشیه دوری کرد. 
امام جمعه موقت قم، گفت: در دوره جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انتخاب سید عباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی راه تعامل میان حوزه و وزارتخانه بیش از گذشته فراهم شده است و با عهده دار شدن شما در این وزارت امید است که فصل جدید از تعامل و همکاری ایجاد شود.

**تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) نیز در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که حرکت در خط آشکار اسلام و انقلاب از وظایف اصلی این وزارت است ، گفت: باید حرکت به سمت دعوت مردم به تقوا، کمال و اجرای احکام اسلامی را در پیش بگیرد و در این راه احکام اسلامی باید قدم به قدم اجرا و ملاحظات و سلایق مختلف باید مورد توجه قرار گیرد. 
آیت الله سید محمد سعیدی خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شما از مفاخر حوزه و برخاسته از بیت علم، سیاست و تقوا هستید که به دلیل جایگاه وزارت ارشاد و انتظارهای رهبر معظم انقلاب، رئیس جمهوری، مراجع تقلید و مردم با سلایق مختلف موجب می شود که کار در این وزارت بسیار سخت باشد. 
وی ادامه داد: از شخص شما که مورد اعتماد مراجع و حوزه علمیه و بزرگان علم، ادب و هنر هستید انتظار می رود در این جایگاه موجب تعامل بیشتر حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز شرایط رفت و آمد علما در وزارت ارشاد و اهل فرهنگ در حوزه فراهم شود. 
وی افزایش تعامل میان حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد را برطرف کننده دغدغه های حوزه دانست و گفت: حرم حضرت معصومه(س) به عنوان منشا تحول بزرگ سیاسی و فرهنگی در کشور آماده همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم و برای موفقیت شما دعا می کنیم. 

** وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با آیات مراجع تقلید و علما در قم، بر مسائل مختلفی از جمله استحکام تعامل بین حوزه و وزارت ارشاد، تحول های زیرساختی در حوزه فرهنگ، صیانت و تعالی سبک زندگی اسلامی، حمایت از فعالیت های هنری و سایر موارد تاکید کرد.
سید عباس صالحی با اشاره به اینکه خود را فرزند حوزه های علمیه می دانم، برای استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه در حوزه های مختلف فرهنگی اعلام آمادگی کرد و گفت: ارتباط نزدیک تر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه علمیه به منظور استفاده از ظرفیت های غنی حوزه در مسائل مختلف فرهنگی و هنری از جمله اولویت های دوره جدید وزارت ارشاد است و به دلیل سوابق حوزوی و دانشگاهی، امیدوارم که بتوانم حلقه وصل بین حوزه و وزارت فرهنگ باشم.
وی با بیان این که وزارت ارشاد عهده دار سیاستگذاری، برنامه ریزی و اقدامات فرهنگی در کشور است ابراز امیدواری کرد: با اقدامات صورت گرفته در دوره جدید وزارت، شاهد شرایط بهتر و تکامل تر در حوزه های مختلف مرتبط با وزارت ارشاد باشیم و با ارتباط بیشتر با حوزه علمیه و روحانیت بخش دینی فعالیت های وزارت ارشاد از نظر عمق، معرفت و تاثیر گذاری ارتقا و تکامل پیدا کند. 
صالحی بیان داشت: اگر در زمینه سهم ارشاد از برنامه های کلان فرهنگی نگاه کنیم نقش ما بیشتر مجوز دادن و یا نظارت کردن است، اینکه در فضای ارشاد بتوانیم در جاهایی نقش تصمیم ساز داشته باشیم مغفول است و بیشتر کارگزار اجرایی است این در حالی است که ارشاد در کنار حوزه می تواند نقش سیاستگذار فرهنگی را پیدا کند.
وی با تاکید بر این که برخی مسائل در کشور نشان می دهد که برخی سیاستگذاریها به درستی انجام نشده است ،گفت: نیاز به بازنگری در روشها و شیوه ها احساس می شود در همین راستا ارتباط نزدیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حوزه علمیه در دوره جدید این امید را ایجاد می کند تا از خطر انزوای دین از جامعه جلوگیری شود.
صالحی با اشاره به این که وزارت ارشاد در هشت حوزه فعالیت دارد گفت: دین، فرهنگ، هنر، رسانه، آموزش و پژوهش، فضای مجازی و... فعال است و در این زمینه نقطه های تماس ما حوزه های علمیه بسیار زیاد است. 
صالحی افزود: 22 هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور ، 3 هزار کتابخانه، سازمان اوقاف و امور خیریه، بقاع متبرکه، سازمان حج و زیارت از جمله نهادهای زیر مجموعه وزارت ارشاد است که مشغول انجام اقدام های فرهنگی در کشور هستند. 
وی با اشاره به فعالیت ها و ظرفیت های فرهنگی وزارت ارشاد در خارج از کشور ادامه داد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از جمله سازمان های وابسته به وزارت ارشاد است که با داشتن 80 پایگاه و مرکز رایزنی در جهان فرصت های ویژه ای برای انتشار فرهنگ و معارف اسلامی و اهل بیت(ع) فراهم کرده است. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که موسسه های فرهنگی از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی در کشور داشته اند کرد: کتاب، شعر و ادبیات از جمله زمینه هایی است که حوزه علمیه می تواند با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از پیش به آن بپردازد. 
وی با مطلوب ارزیابی کردن شرایط برگزاری حج امسال اظهار داشت: شرایط برگزاری حج امسال مطلوب بوده و امیدواریم که این شرایط ادامه داشته باشد که این شرایط زمینه برقراری حج عمره در امسال و سال های آینده را فراهم می کند. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارشنبه هفته گذشته به منظور زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) ، دیدار با مراجع عظام تقلید و علما و افتتاح طرح های عمرانی وارد قم شد و جمعه شب پس از نشست صمیمی با جمعی از فرهیختگان فرهنگی ، هنری ، قرآنی و رسانه ای قم سفر سه روزه خود را به این شهر به پایان رساند.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 11شهریور96، کد مطلب: 82651918، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین