پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۲۳۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب در جهت بالا بردن قدرت دفاعی کشور همواره به پیشرفت های خود ادامه داده است که در این راستا می توان به ساخت جنگنده های پرقدرت و پیشرفته ای همچون جنگنده صاعقه ، آذرخش و قاهر 313 را اشاره کرد.

شعارسال:نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب در جهت بالا بردن قدرت دفاعی کشور همواره به پیشرفت های خود ادامه داده است که در این راستا می توان به ساخت جنگنده های پرقدرت و پیشرفته ای همچون جنگنده صاعقه ، آذرخش و قاهر 313 را اشاره کرد.

انقلاب اسلامی ایران در بهمن ماه سال 57 به پیروزی رسید. این مهم باعث تغییر و تحولات زیادی چه در عرصه داخلی و چه در محیط بین الملل شد و اثرات خود را همچنان به همراه دارد. اما باید گفت که این انقلاب ایران را دچار تغیرات زیادی کرد. شاید بتوان گفت مهم ترین تاثیر آن عدم وابستگی به دیگر کشورها و استقلالی است که توانست به دست بیاورد وآن واقعه را به دیگر ارکان خود تسری داد. استقلال سیاسی جمهوری اسلامی باعث شد تا بتواند در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب خود از دولت های مهم و تاثیر گذار در عرصه بین الملل باشد و دیگر دست بیگانه در خط دهی های رویه کشور دیده نشود.

نیروی هوایی ارتش

از دیگر ارکانی که استقلال نقش مهمی در آن داشت و باعث شد تا ایستادگی در آن کشور را دارای اقتدار کند عرصه نظامی بود. این کار تا جایی مهم شد که ایران در صحنه مبارزاتی سوریه و در جنگ های نیابتی بتواند از پس دشمنان خود برآید و در بحث تجهیزات نظامی هم قدرتی را کسب کرده که باعث بازدارندگی دشمنان خود شده است.

اما این قدرت نظامی آنچنان هم به راحتی به دست نیامده است و در این راه تلاش های بسیار فراوانی شده است. یکی از ارکانی که تلاش های زیادی برای خودکفایی و افزایش اقتدار کشور انجام داده است نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. این ارگان بعد از انقلاب دچار تحولات زیادی شد یکی از این تغییرات گریختن مستشاران زیادی بود که تا قبل از قیام مردم ایران در آن حضور داشتند اما بعد از این واقعه پا به فرار گذاشتند و در هنگام خروج خود از کشور میزان زیادی از قطعات اساسی جنگنده‌ها که برای پرواز لازم بود را از جنگنده‌ها جدا کرده و متاسفانه توانستند بخشی از این قطعات را با خود از ایران خارج کنند، ولی با تیزهوشی ماموران در فرودگاه‌ها بخش زیادی از این قطعات به کشور بازگردانده شد.

صاعقه ایرانی

با این حال نیروی هوایی ارتش راه پر پیچ و خمی را برای دستاوردهای خود پیموده است. در میان دستاوردهای زیادی که این ارگان داشته می توان به جنگنده صاعقه اشاره کرد. "صاعقه" یک جت جنگنده ساخت جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان یک جنگنده مانورپذیر توانایی انجام هر نوع ماموریتی را در چارچوب ساختار هواپیما دارد . بر اساس منابع گفته می‌شود اولین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ماه ۸۸ در پایگاه دوم شکاری "تبریز" تشکیل شده است؛ البته تولید انبوه این جنگنده به سال ۱۳۹۳ باز می‌گردد.

شعاع عملیاتی این جنگنده 300 مایل، برد ترابری آن 1490 مایل (2هزار و 759 کیلومتر) است و می‌تواند انواع "موشک‌های سطح به سطح هواپایه" و "بمب‌های هوشمند" را حمل و شلیک کند.

این تازه یک نمونه از دستاوردهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود. از دیگر جنگنده های ساخت ایران می توان به جنگنده آذرخش اشاره کرد.

جنگنده آذرخش

آذرخش دومین هواپیمای جنگنده ساخت جمهوری اسلامی ایران، پس از جنگنده صاعقه است.این جنگنده که در جمهوری اسلامی ایران و به روش مهندسی معکوس بر روی جنگنده بمب افکن" اف-۵" ساخته و در ۱۵ مرداد ١٣٨۶ در شاهین شهر اصفهان آزمایش شده است.جنگنده آذرخش حدودا ۱۵٪ بزرگ تر از" F-5E "است و از موتورهای "RD-۳۳ لیولکا" نیرو می گیرد.

امیر سرتیپ "آراسته" در سخنانی در بهار ۱۳۷۶اعلام کرد که ایران نخستین جنگنده خود را طراحی کرده است. بر اساس یک فرضیه این هواپیما با کنار هم قرار دادن قطعات جنگنده‌های مختلف ساخته شده و تقریباً نوعی" اف-۵" اصلاح‌شده بوده است. از نظر ظاهری دماغه آذرخش ۱۷ سانتی‌متر طویل‌تر شده بود تا بارادار جدیدی که برای آن تولید شده بود مطابقت داشته باشد.

صاعقه و اذرخش دو جنگندهای بودند که توسط ایران ساخته شده بودند اما جنگنده های دیگری هم هستند که توسط نیروی هوایی ارتش ساخته شده اند که می توان به جنگنده شفق اشاره کرد.

شفق فوق پیشرفته

جنگنده " شفق " یک جنگنده فوق‌پیشرفته طراحی شده کاملا ایرانی می‌باشد که طراحی آن در دانشگاه " مالک اشتر " صورت گرفت و نمونه‌ ماکتی آن در ابعاد واقعی توسط همین دانشگاه ساخته و رونمایی شد. این جنگنده یک هواپیمای فوق‌سبک و رادار گریز بوده که هم کاربری آموزشی و هم برای انجام عملیات هوا به سطح طراحی شده است. اولین معرفی " شفق " در سال 2002 میلادی و در نمایشگاه صنایع هوایی ایران صورت گرفت.

جنگنده " شفق " قرار بود در 3 نمونه تولید شود؛ نمونه اول با کاربری آموزشی و به صورت دو نفره؛ نمونه دوم به صورت دو نفره تهاجمی و نمونه سوم به صورت تک نفره تهاجمی که به دلیل اعمال تحریم‌ها این پروژه متوقف شد. طول و پهنای این جنگنده بیش از 10 متر؛ ارتفاع آن بیش از 4 متر؛ وزن خالی آن بیش از 4 هزار کیلوگرم؛ بیشینه آن حدود 7 هزار کیلوگرم؛ سرعت بیشینه آن حدود 2.5 ماخ؛ سرعت پیمایش حدود 1 ماخ؛ سقف پروازی جنگنده بیش از 16 هزار متر و نرخ اوج‌گیری " شفق " بیش از 100 متر بر ثانیه است. این جنگنده قابلیت حمل تعداد 7 موشک را دارد که یک موشک در زیر بدنه نصب می‌شود و در زیر هر بال آن 3 موشک قرار می‌گیرد.

با این اوصاف باید گفت ایران در عرصه طراحی و ساخت جنگنده هم پیشرفت های قابل توجهی داشته است. در نقطه دیگر این پیشرفت ها خود را در جنگنده قاهر نشان داده است.

قاهر 313

قاهر 313 " نام اولین جنگنده رادار گریز و تک‌سرنشین ایرانی است که در 14 بهمن 1391از آن رونمایی به عمل آمد. این جنگنده دارای سطح مقطع راداری بسیار کم بوده و با تجهیزات پیشرفته ساخته شده و به سامانه‌های " الکترواویونیک " (سیستم‌های ناوبری) مجهز می‌باشد.


" قاهر 313 " قادر به حمل تسلیحات پیشرفته بومی بوده و از قدرت تهاجمی بالایی برخوردار است. از ویژگی‌های این جنگنده می‌توان به قابلیت نشست و پرواز بر روی باندهای با طول کم، توانایی انجام عملیات پروازی در ارتفاع پست و تعمیر و نگهداری آسان و سریع نام برد. معنی نام این جنگنده برگرفته از دو عبارت؛ " قاهر " به معنای " چیره‌شونده " و ۳۱۳ برگرفته از ۳۱۳ یار برگزیده " امام مهدی "، امام دوازدهم شیعیان است.

این ها نمونه ای از پیشرفت های متخصصان ایرانی در عرصه دفاعی است . عرصه ای که با وجود تحریم های سخت و سنگین غرب علیه آن توانسته به چنین پیشرفت هایی حاصل شود که باعث ایجاد رعب و وحشت دشمنان این مرز و بوم بشود. اما راه انقلاب ادامه دارد و تا رسیدن به ظهور آخرین منجی بشریت باید استمرار داشته باشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایسکانیوز ،تاریخ انتشار19بهمن 96،کدخبر: 904848، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
4
0
هیچ کدوم از این ها در برابر جنگنده های آمریکا نمیتونند دووم بیارن ، باید از روسیه جنگنده های جدیدی خریداری بشه
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
0
1
آقای وطن پرست آمریکا میگه من از جنگنده های ساخت ایران میترسم چون نمیدونم در ساختشون از چه تجهیزاتی استفاده شده تو میگی ایران باید از روسیه جنگنده جدید بخره. واقعا بی فکری بعضی از خود فروش ها حرص آدمو در میاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین