پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۰۲۷۷
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
ما همه روزه با عناوین مختلفی از عقود مواجه می شویم بدون اينکه تعريف درستي از آنها داشته باشيم. در ادامه سعي شده تعريف ساده اي از انواع عقود اسلامي آورده شود.

شعارسال: عقود اسلامی که در بانکداری بدون ربا رایج هستند از این قرارند:

قرض الحسنه

قرض الحسنه قرار دادی است که به موجب آن بانک (به‌عنوان قرض دهنده) مبلغ معینی را طبق ضوابط مقرر به اشخاص حقیقي و يا حقوقي (به عنوان قرض گيرنده) به قرض واگذار مي کند. تعهد بازپرداخت قرض گيرنده صرفاً معادل مبلغ دريافتي به‌علاوه کارمزد آن خواهد بود. سهم قرض الحسنه اعطايي هر بانك، سقف تسهيلات اعطايي به متقاضيان و كارمزد آن سالانه توسط بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران مشخص مي شود. حداكثر مجموع كل قرض الحسنه هاي اعطايي هر بانك معادل كل سپرده هاي پس انداز قرض الحسنه است.

مضاربه

یکی از عقود معین قانون مدنی است که به موجب آن تسهيلات لازم در اختيار اشخاصي که در امر تجارت و بازرگاني اشتغال دارند قرار مي گيرد.

مضاربه قراردادی است که به موجب آن یکی از طرفین (مالک) عهده دار تامين سرمايه (نقدي) مي شود. با قيد اينکه طرف ديگر (عامل) با آن تجارت كرده و در سود حاصله، هر دوطرف شريك باشند.

جعاله

جعاله قراردادی است که به موجب آن جاعل یا کارفرما در مقابل انجام عمل معین (طبق قرارداد) ملزم به ادای مبلغ يا اجرت معلوم مي شود. طرفي که عمل يا کار را انجام مي دهد «عامل» يا «پيمانكار» ناميده مي شود. اين عقد در بخش هاي صنعت و معدن، كشاورزي، مسكن و ساختمان، بازرگاني و خدمات مورد استفاده قرار مي گيرد.

نحوه اجرای عقد جعاله در مواردی که بانک عامل باشد به این صورت است که بانک ضمن انعقاد قرارداد با متقاضی، انجام كار مشخصي را قبول مي كند. سپس با توجه به شرايط خاص كار موضوع قرارداد، بانك حسب مورد تمام يا قسمتي از عمليات اجرايي كار پذيرفته شده را طبق قرارداد دوم به غير واگذار و به اين ترتيب ايفاي تعهد مي كند.

مساقات

مساقات قراردادی است میان صاحب باغ و دیگری که به ازاي دريافت مقداري از محصول، کار نگهداري از باغ و برداشت را انجام مي دهد.

مشارکت حقوقی

مشارکت حقوقی قراردادی است که طی آن بانک قسمتی از سرمايه شرکت‌هاي سهامي جديد را تأمين و يا قسمتي از سهام شركت‌هاي سهامي موجود را خريداري مي كند و از اين طريق در سود آن ها شريك مي شود.

مشارکت مدنی

مشارکت مدنی یکی از عقود موثر به منظور ایجاد تسهيلات براي توسعه فعاليت‌هاي توليدي، بازرگاني و خدماتي است.مشارکت مدني عبارت است از درآميختن سهم الشرکه نقدي و يا غيرنقدي متعلق به اشخاص حقيقي و يا حقوقي متعدد به نحو مشاع، به منظور انتفاع و طبق قرارداد. متقاضيان مي توانند با توجه به كارآيي اين عقد از تسهيلات بانكي استفاده كنند.

برای انجام این معامله موضوع معامله سرمایه لازم برای مشارکت، وثيقه‌ها و بهاي کالا و هزينه هاي تقريبي و قيمت تمام شده، قيمت فروش و نحوه آن، نسبت سهم سود بانک و متقاضي مي بايست مشخص شود.

فروش اقساطی

فروش اقساطی عبارت است از واگذاری عین به بهای معلوم به غير، به ترتيبي که تمام يا قسمتي از بهاي مزبور به اقساط مساوي و يا غيرمساوي در سررسيدهاي معين دريافت شود.

مزارعه

مزارعه قراردادی است که در آن بانک زمین مشخصی را برای مدت معين در اختيار طرف ديگر قرار مي دهد تا در آن کشاورزي کند. در نهايت سود حاصل بين طرفين تقسيم مي‌شود.

اجاره به شرط تملیک

یکی دیگر از تسهیلات اعطايي بانک‌ها اجاره به شرط تمليک است.در اين قرار داد شرط مي شود مستاجر در پايان مدت اجاره در صورت عمل به شرايط قرارداد، عين مستاجره را مالک شود.

سلف

پیش خرید نقدی محصولات تولیدي به قيمت معين را سلف مي گويند. طبق قانون عمليات بانکي بدون ربا، بانک مي تواند به منظور ايجاد تسهيلات لازم جهت تامين قسمتي از سرمايه در گردش واحدهاي توليدي (اعم از اينکه مالکيت اين واحد ها متعلق به شخص حقيقي يا حقوقي باشد)، منحصرا" بنا به درخواست اينگونه واحدها مبادرت به پيش خريد محصولات توليدي آنها كند. پيش خريد محصولات واحدهاي توليدي توسط بانك درصورتي مجاز است كه توسط واحد درخواست كننده توليد شده، سريع الفساد نبوده و سهل البيع باشد.

خرید دین

طبق قرارداد خرید دین، بانک‌ها می‌توانند اسناد و اوراق تجاری متعلق به واحدهاي توليدي، بازرگاني و خدماتي را تنزيل کنند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت بانک مهر ایران، تاریخ انتشار: 31مرداد1396 ، کدخبر: 2698 : www.qmb.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین