پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۷۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۰
ضابطان، مأمورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علایم و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی به‌موجب قانون اقدام می‌کنند.

شعارسال : ضابطان، مأمورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علایم و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی به‌موجب قانون اقدام می‌کنند.

به‌موجب ماده 28 قانون آیین دادرسی کیفری، ضابطان دادگستری مأمورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان در کشف جرم، حفظ آثار و علایم و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسایی، یافتن و جلوگیری از فرار و مخفی شدن متهم، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی به‌موجب قانون اقدام می‌کنند.

ضابطان نظامی


به‌موجب ماده 602 قانون آیین دادرسی جرایم نیروهای مسلح، ضابطان نظامی مأمورانی هستند که تحت نظارت و تعلیمات دادستان نظامی و دیگر مقامات قضایی مربوط در کشف جرم، حفظ آثار و علایم و جمع‌آوری ادله وقوع جرم، شناسایی و یافتن متهم و جلوگیری از فرار يا مخفی شدن او، تحقیقات مقدماتی، ابلاغ اوراق و اجرای تصمیمات قضایی به‌موجب قانون اقدام می‌کنند.

مصادیق ضابطان نظامی


به گزارش روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح، مأمورانی شامل مأموران دژبان نيروهاي مسلح؛ مأموران حفاظت اطلاعات نيروهاي مسلح در چارچوب مأموريت‌ها و وظايف قانوني؛ مأموران بازرسي و قضايي نيروهاي مسلح؛ فرماندهان، افسران و درجه‌داران آموزش‌دیده نيروي انتظامي؛ افسران و درجه‌داران نيروهاي مسلح در جرايم مشهود در صورت عدم حضور ساير ضابطان نظامي؛ مقامات و مأموراني كه به‌موجب قوانين خاص در حدود وظايف محوله ضابط نظامي محسوب مي‌شوند؛ رؤسا، معاونان و مأموران زندان‌ها و بازداشتگاه‌هاي نظامي در امور مربوط به زندانيان نظامي و مأموران حفاظت اطلاعات وزارت اطلاعات نسبت به جرايم كاركنان وزارت مزبور كه در صلاحيت رسيدگي سازمان قضايي است، ضابط نظامی محسوب می‌شوند.

شرایط ضابطان نظامی


وثاقت و مورد اعتماد بودن: منظور از وثاقت و مورد اعتماد بودن این است که علاوه بر داشتن صلاحیت‌های مکتبی و عقیدتی که برای همه نیروهای مسلح لازم است، برای احراز عنوان ضابط نظامی باید مأموران از ویژگی‌های برجسته‌تری از نظر قابلیت‌های ایمانی و امانت و سلامت جسمی و روحی برخوردار باشند. کسب مهارت و گذراندن آموزش‌های لازم: آموزش مأموران برای ضابط نظامی بودن مستلزم کسب دو دسته آموزش‌ شامل آموزش‌های عملی به‌منظور کسب مهارت و آموزش‌های نظری به‌منظور کسب دانش لازم است. به این نكته هم باید توجه داشت که این آموزش‌ها هم در مرحله صدور کارت ضابط بودن و هم حین خدمت انجام وظایف مدنظر است. داشتن کارت ویژه: مأموری ضابط شناخته می‌شود که دارای کارت ضابط بودن باشد. تحقیقات و اقدامات صورت‌گرفته از سوی اشخاص فاقد این کارت، ممنوع و از نظر قانونی بدون اعتبار است و متخلفان به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمات دولتی محكوم می‌شوند.

وظایف ضابطان نظامی


از جمله وظایف ضابطان نظامی، جلوگیری از امحای آثار و دلایل جرم و فرار متهم؛ مکلف بودن به قبول شکایت شفاهی یا کتبی در تمام اوقات شبانه‌روز و ارایه رسید به شاکی و ارسال سریع پرونده به دادسرا؛ ممنوعيت افشای اطلاعات مربوط به هویت و محل اقامت بزه‌دیده، شهود و مطلعان و سایر اشخاص مرتبط با پرونده جز در مواردی که قانون معین می‌کند؛ اجرای دستورهای مقام قضایی در اسرع وقت و در مدتی که مقام قضایی تعیین می‌کند؛ انجام تحقیق تحت نظارت و تعلیمات بازپرس یا مقام قضایی؛ ارایه اوراق هویت ضابط بودن و اصل دستور قضايی هنگام ورود به منازل، اماکن بسته و تعطیل؛ آگاه کردن شاکی از حق درخواست جبران خسارت و بهره‌مندی از خدمات مشاوره‌ای موجود و سایر معاضدت‌های حقوقی؛ تفهیم حقوق «شخص تحت نظر» به‌صورت مکتوب و دریافت رسید و ضمیمه کردن آن به پرونده و ثبت اظهارات «شخص تحت نظر» و علت تحت نظر بودن، تاریخ و ساعات آغاز آن، مدت بازجویی، مدت استراحت بین دو بازجویی و تاریخ و ساعتی که شخص نزد قاضی معرفی ‌شده در صورت‌مجلس همراه با امضا یا اثرانگشت متهم است.


اخذ اجازه موردی از مقام قضایی براي ورود به اماکن تعطیل و منازل اشخاص حتی در جرایم مشهود؛ اقدام طبق مجوز مقام قضایی و پرهیز از بازرسی اشخاص، اشیا و مکان‌های غیرمرتبط با موضوع در بازرسی؛ گزارش فوري مراتب به مرجع قضايي چنانچه در هنگام بازرسی محل، ادله، اسباب و آثار جرم دیگری را که تهدیدکننده امنیت و آسایش عمومی جامعه است، مشاهده شود؛ انجام معاینات و تحقیقات محلی؛ ابلاغ اوراق قضایی؛ ممنوعيت اجبار یا اکراه متهم، استفاده از کلمات موهن، طرح سؤالات تلقینی یا اغفال‌کننده و سؤالات خارج از موضوع اتهام در بازجویی‌ها و بازجویی و تحقیقات از زنان و افراد نابالغ در صورت امکان به‌وسیله ضابطان آموزش‌دیده زن و با رعایت موازین شرعی، از دیگر وظایف ضابطان نظامی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری تابناک، تاریخ انتشار: 26 بهمن 1396، کدخبر: 774356، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین