تثبیت حقوق مالکیت یکی از مهمترین شاخص های امنیت سرمایه گذاری است که تحت عنوان صیانت از داراییهای فیزیکی ppp)1 ) و به عنوان زیرمجموعه شاخص بینالمللی حقوق مالکیت (IPRI) شناخته و مطرح میشود. صیانت از دارایی های فیزیکی عبارت است از میزان صیانت قضایی از اسناد رسمی یا ابطالناپذیری اسناد رسمی در دادگاهها.
مطابق بررسیها آن دسته از کشورهایی که اسناد رسمی در دادگاههایشان باطل نمیشود، از نظر شاخص صیانت از دارایی های فیزیکی وضعیت بهتری نسبت به دیگر کشورها دارند، بنابراین، وضعیت یک کشور از منظر شاخص مذکور رابطه مستقیمی با ابطالناپذیری اسناد رسمی در دادگاههای آن کشور دارد. در همین راستا، توسعه ثبت رسمی و محدودیت شدید دایره اثر اسناد عادی یا حتی المقدور حذف آن از حوزه معاملات و مالکیتها از جمله اقدامات کشورهای توسعه یافته در حوزه تحکیم مالکیت و به منظور بهبود شاخص صیانت از داراییهای فیزیکی بوده است. نتیجه چنین اقداماتی محدودیت دایره اثر اسناد عادی بوده است به طوری که در این کشورها، اسناد عادی فقط برای دو طرف معامله محترم و اثرگذار بوده و نسبت به شخص ثالث (دارندهی سند رسمی) معتبر نیستند و نمیتوان سند رسمی شخص ثالث را به استناد سندعادی مقدم ابطال نمود.
اما رویه قضایی در ایران وضعیت متفاوتی دارد و امکان ابطال سند رسمی به استناد سند عادی انتقال مالکیت با تاریخ مقدم، وجود دارد و به عنوان یک رویه پذیرفته شده اجرا میشود. وضعیت فعلی رویه های قضایی در خصوص تعارض اسناد عادی و رسمی معضلات فراوانی به دنبال داشته است که افزایش پروندههای ورودی دادگاهها یکی از آنها است به طوریکه اعتبار اسناد عادی که به صورت قولنامه و دستنویس رواج پیدا کردهاند، علت اصلی تشکیل بخش زیادی از پرونده های قضایی است. احمد تویسرکانی، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کل کشور در گفتگو با روزنامه حمایت در تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۴ با اشاره به این موضوع که بخش عمدهای از نزاعها و درگیریها بر سر اموال شکل میگیرد، افزایش معاملات با اسناد عادی را ریشه افزایش این اختلافات اعلام کرد و گفت: «غالب همکاران در محاکم و دادگستری ها اذعان دارند که منشأ حداقل ۵۰ درصد از پروندههای حقوقی در کشور، ریشه در معاملات عادی و اختلافات مالی دارد».
طرح «ارتقا اعتبار اسناد رسمی» همچنان سرگردان در راهروهای مجلس
تبعات فراوان ناشی از اعتبار اسناد عادی در مقابل اسناد رسمی و قابلیت ابطال اسناد رسمی به واسطه آن، ضرورت یافتن چارهای برای حل معضلات ناشی از آن را بیش از پیش نمایان میکند. محدودیت دایره اثر اسناد عادی و حذف آنها از چرخه معاملات تنها راهبردی است که از سوی کارشناسان مطرح میشود اما، حذف یکباره اسناد عادی غیر ممکن به نظر میرسد زیرا اسناد عادی به صورت گسترده در کشور رواج دارند و همچنین در نزد محاکم و ادارات دولتی نیز معتبر شمرده میشوند. به همین دلیل، صاحبنظران معتقدند که میتوان طی یک برنامه میان مدت ۵ ساله به تدریج اسناد عادی را حذف و بی اعتبار کرده و اسناد رسمی را مبنای تشخیص وقوع یا عدم وقوع معاملات و بیع قرار داد. در همین راستا، طرح یک فوریتی «ارتقاء اعتبار اسناد رسمی» با هدف کاهش پروندههای قضایی توسط رضا شیران خراسانی، نماینده مردم مشهد و کلات به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد و در تاریخ ۱ دی ماه پارسال به صورت یک طرح عادی اعلام وصول گردید و به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیونهای اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و امور داخلی، صنایع و معادن، عمران، فرهنگی و کشاورزی، آب و منابع طبیعی به عنوان کمیسیونهای فرعی جهت بررسی و اعلام نظر ارسال شد. اما با گذشت بیش از یکسال از تاریخ اعلام وصول طرح، این طرح کماکان در پیچ و خم کمیسیونها بخصوص کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در حال خاک خوردن است. در واقع، علی رغم اینکه برخی کمیسیونهای فرعی طرح را بررسی کردهاند، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که کمیسیون اصلی بررسی این طرح است، هنوز وارد بررسی این طرح نشده است. در ادامه وضعیت این طرح تشریح شده است:
الف- احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در تاریخ ۱۰ بهمن ماه پارسال اعلام کرد که کلیات طرح ارتقاء اعتبار اسناد رسمی در این کمیسیون تصویب شده است.
ب- اصغر سلیمی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در تاریخ ۱۸ تیرماه امسال اعلام کرد که ماده ۱۱ این طرح در این کمیسیون رای نیاورد ولی تبصره ۸ ماده ۱۲ آن به تصویب رسید.
اما همانطور که اشاره شد، کمیسیون اصلی بررسی طرح «ارتقاء اعتبار اسناد رسمی»، کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس است. یکی از دغدغههای هیئت رئیسه این کمیسیون، کاهش حجم پروندههای ورودی به دادگاهها است. در همین راستا، یحیی کمالیپور، عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در تاریخ ۲۳ تیرماه امسال بر ضرورت کاهش ورودی پروندهها به دادگاه به عنوان راه حل مناسب برای کاهش بار قوه قضائیه تاکید کرد و گفت: «در شرایط کنونی برای رفع مشکلات اساسی به دنبال جذب قاضی هستند اما سازوکارهای زیادی وجود دارد که به وسیله آن میتوان شاهد کاهش پروندهها بود در حوزه پیشگیری از وقوع جرم اگر بتوان موفق عمل کرد حجم پروندهها کاهش مییابد». کمالیپور در تاریخ ۲۵ دی ماه پارسال نیز کاهش عناوین مجرمانه را یکی از راهکارهای کاهش حجم پروندههای ورودی به قوه قضائیه عنوان کرد و از در دست بررسی بودن این موضوع در کمیسیون قضایی و حقوق خبر داده بود. محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس نیز در تاریخ ۲۷ خردادماه امسال با اشاره به کاهش کیفیت و اتقان احکام قضایی در اثر تعدد و تکثر پروندهها گفت: «گرچه یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه طبق قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم است اما، قوه قضاییه عده و عُده لازم را برای پیشگیری از وقوع جرم ندارد و به لحاظ گرفتاری شدید در بحث رسیدگی به پروندهها و افزایش دعاوی فرصت کافی برای اجرای دقیق و موفق بحث پیشگیری از وقوع جرم وجود ندارد». با وجود اظهارات فوق، همچنان خبری از بررسی طرح «ارتقا اعتبار اسناد عادی» در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که برای حل معضل اسناد عادی به عنوان ریشه بخش زیادی از پروندههای ورودی به دادگاهها، تنظیم شده است و میتواند معضل حجم بالای پرونده را با کمترین هزینه حل کند، نیست و به جای آن، شاهد هستیم که راهکارهای غیرموثر و غیراولویت داری مانند کاهش عناوین مجرمانه برای حل این معضل، مطرح شده و پیگیری میشود.
در مجموع، ضرورت دارد هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، هر چه زودتر بررسی طرح «ارتقا اعتبار اسناد رسمی» را در دستور کار این کمیسیون قرار دهد تا بعد از تصویب و اجرای این طرح، شاهد کاهش حجم دعاوی حقوقی به خصوص از طریق کاهش اعتبار اسناد عادی باشیم.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت کافه حقوق، تاریخ انتشار 30 بهمن96،کدخبر: 98483، www.cafehoghough.com