پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۳۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: مراسم کوزه‌شکنی یکی از آداب و رسوم پایان سال مردم شهرستان قاین است که از دیر باز در این شهرستان اجرا می‌شود.

شعار سالکارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: مراسم کوزه‌شکنی یکی از آداب و رسوم پایان سال مردم شهرستان قاین است که از دیر باز در این شهرستان اجرا می‌شود.

«فریبا کاهنی»  اظهار کرد: این رسم در چهارشنبه آخر سال انجام می‌شود.

وی افزود: برای اجرای این مراسم کوزه‌های کهنه و قدیمی را که آب از آن تراوش نمی‌کند و سرد نمی‌شود و یا داخل آن به مرور زمان و استفاده طولانی از آن، جلبک گرفته و دیواره آن سبز رنگ شده است، چند تکه زغال به نشانه سیاه بختی، کمی نمک به نشانه شور چشمی و یک سکه به نشانه تنگدستی می‌اندازند.

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی ادامه داد: سپس کوزه را به دور سر خود و افراد خانواده می‌چرخانند و از سر در حیاط خانه به داخل کوچه می‌اندازند.

کاهنی تصریح کرد: مردم در گذشته بر این باور بودند که با شکسته شدن این کوزه بلا و بیماری از این خانواده دور خواهد شد.

وی افزود: در پایان این مراسم نیز کوزه‌ای نو و تمیز را از چشمه آب کرده و به داخل خانه می‌آورند.

کارشناس مردم شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی یادآور شد: کوزه‌شکنی همراه با شور و شعف و شادمانی اجرا می‌شود و به شماره817 در چهار بهمن‌ماه 91 در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری قهستان ، تاریخ انتشار 19اسفند 96، کدمطلب: 4317 ، www.ghahestan.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
چقدر این سنت ها قشنگه و ای کاش که فراموش نشه نسل به نسل واقعا
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
0
0
امیدوارم سال بعد دلیلی برای کوزه کشستن کسی نداشته باشه و همه شاد باشن
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین