پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۶۰۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
حنطه گفت: اینکه برخی از کارشناسان معتقد هستند که علت اعلام نکردن آمار رشد اقصادی منفی بودن آن است می تواند منطقی باشد. پس باید دولت دلیل اعلام نکردن رشد اقتصادی را مطرح کند و اگر رشد اقتصادی منفی است، دلایل منفی شدن رشد اقتصادی را هم با شفافیت اعلام کرده و با شجاعت دلیل آن را توضیح دهد.

شعارسال:حنطه گفت: اینکه برخی از کارشناسان معتقد هستند که علت اعلام نکردن آمار رشد اقصادی منفی بودن آن است می تواند منطقی باشد. پس باید دولت دلیل اعلام نکردن رشد اقتصادی را مطرح کند و اگر رشد اقتصادی منفی است، دلایل منفی شدن رشد اقتصادی را هم با شفافیت اعلام کرده و با شجاعت دلیل آن را توضیح دهد.

مهدی حنطه در خصوص عدم اعلام رشد اقتصادی پاییز 96 اظهار کرد: اصولا آمار در ایران با تاخیر اعلام می شود و صرفا اعلام نکردن آمار برای این دولت نیست بلکه در دوره های گذشته هم با تاخیر اعلام میشد.

وی افزود: علت اینکه آمار رشد اقتصادی پاییز 96 را اعلام نکرده‌اند می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد . نخستین علت، عدم توانایی نظام سنجش و متغیرها است و اینکه آنها کارآمدی کافی را ندارند و از لحاظ آمار گیری بنظر می رسد که این نظام سنجش خیلی چاپک و حرفه ایی عمل نمی کند. علت دیگر هم می تواند براساس اهداف سیاسی باشد که اعلام رشد اقتصادی پاییز 96 را به تعویق انداخته است.

این اقتصاددان گفت: بنابراین مشکل از متغیر آمارها و یا از روشهای محاسبه داده‌هاست و یا اهداف دیگری در میان است که باعث تاخیر در اعلام اقتصادی شده است. این پدیده در دولتهای قبل هم بوده و مختص این دولت نیست و متاسفانه در تمام اداوار دیده شده است.

وی گفت: آمار بهترین و مهمترین متغیر برای برنامه ریزی‌های آتی است . اگر آمار مخدوش شده و یا دیر اعلام شود قطعا برنامه‌ریزی‌های آتی و آینده کشور در عرصه‌های مختلف اقتصادی،فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه‌ها با مشکلات جدی مواجه می‌شود و ممکن است برنامه ریزی‌ها با تزلزل ارائه شود. بنابراین کشور با یک ضرر و خسران مواجه خواهد شد.

حنطه اظهار کرد: در حقیقت اعلام نکردن آمار رشد اقتصادی و دیگر آمارهای اقتصادی کلان می‌تواند به دلیل آمارهای منفی باشد. ممکن است رشد اقتصادی منفی باشد و دولت نگران برداشت جامعه از این آمارها باشد به همین علت آمار را اعلام نمی کنند. اما اگر آمار را به هر علتی اعلام نکنند قطعا در تصمیم گیری‌های آتی دچار مشکل خواهند شد.

این اقتصاددان درآخر گفت: اینکه برخی از کارشناسان معتقد هستند که علت اعلام نکردن آمار رشد اقصادی منفی بودن آن است می تواند منطقی باشد. پس دولت باید دلیل اعلام نکردن رشد اقتصادی را مطرح کند و اگر رشد اقتصادی منفی است، دلایل منفی شدن رشد اقتصادی را هم با شفافیت اعلام کرده و با شجاعت دلیل آن را توضیح دهد. با این کار از اقتدارش کاسته نمی‌شود و چه بسا به صداقتش افزوده می شود

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نود اقتصادی ، تاریخ انتشار 22 اسفند 96 ، کد خبر: 2111787، www.90eghtesadi.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۳
0
0
کدام دولت های قبلی همچین شجاعتی را داشته اند که این دولت داشته باشد ؛ این آمار ها هیچوقت به طور کامل بیان نشده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین