پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۹۳۹۰۵
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
رئیس اتاق بازرگانی تهران با ابراز نگرانی از کاهش نرخ رشد اقتصادی در ماه‌های آینده گفت: امیدواریم رشد اقتصادی از سه درصد کمتر نشود.

­شعارسال : مسعود خوانساری در جلسه هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران گفت: همه باید تلاش کنند نرخ رشد اقتصادی در حد معقولی باقی بماند یا بالا رود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اظهار کرد: طلب پیمانکاران از دولت همچنان به قوت خود باقی است و مشکلات اساسی در این زمینه وجود دارد، به ویژه شرکت های مشغول به کار در حوزه سلامت و بهداشت، با معضل بزرگی مواجه هستند و بودجه های دولت، تکاپوی پرداخت بدهی آنها را نمی دهد.

خوانساری افزود: انتظار داریم دولت بیش از این، در حق پیمانکاران و شرکتهای بخش خصوصی جفا نکند.

وی با اشاره به نوسان نرخ ارز گفت: همه افزایش قیمت ارز را در ماه گذشته دیدند و البته پیش بینی می شد قیمت افزایش یابد، چون نرخ تورم در سال های اخیر وجود داشته و متناسب با آن نرخ ارز، تغییر نکرده است، اما هنوز هم، نرخ ارز واقعی نیست.

رئیس اتاق تهران با تاکید بر اینکه دولت نباید بیش از حد، اصرار به ثبات نرخ ارز داشته باشد، گفت : ارز هم به عنوان یک کالا، قیمت گذاری شود و دولت تنها کنترل و مدیریت کند.

خوانساری گفت: در اغاز دولت روحانی ، قیمت لیر 2500 تومان بوده که اکنون به 1000 تومان رسیده است، در حالی که ما در ابتدای دولت یازدهم، ارز 3700 تومان را در بازار داشتیم و تا دو ماه قبل این نرخ وجود داشت اما اکنون قیمت دلار افزایش یافته است، این در حالی است که وقتی که قیمت لیر کاهش می یابد، واردات کالا به ایران افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: در نیمه نخست سال، 400 هزار نفر به آنتالیا سفر کرده اند که یارانه ارزی آن را دولت ایران داده است؛ قیمت لیر بسیار پایین است و اصرار بیش از اندازه به ثبات نرخ ارز، تولید را دچار مشکل کرده و بسیاری از شرکت های تولیدی را با معضلات جدی مواجه کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: امید می رود که دولت به این موضوع فکر کند و راهکار و چاره اساسی و جدی برای نرخ ارز بیندیشد تا هر روز شاهد تصمیم های موردی نباشیم.

خوانساری گفت: در 20 ماه متوالی نرخ رشد مسکن منفی بوده اما در شش ماه اول امسال به نظر می‌رسد رشد مسکن مثبت باشد و خرید و فروش در این مدت 34 درصد افزایش داشته و رشد قیمتی مسکن هم متناسب با تورم امسال بوده است.

ساخت 45 مدرسه مناطق زلزله زده با همکاری بخش خصوصی

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: اتاق‌های بازرگانی ساخت مجدد یا بازسازی کامل 45 مدرسه مناطق زلزله زده کرمانشاه را که اغلب در مناطق روستایی قرار دارد برعهده گرفته‌اند.

مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق تهران افزود: 570 مدرسه در کل منطقه زلزله‌زده وجود دارد که 85 مدرسه به طور کامل آسیب دیده است و 45 مدرسه با حدود 130 کلاس درس در مناطق روستایی قرار دارد.

وی اضافه کرد: برای بازسازی هر کلاس به 100 میلیون تومان اعتبار، نیاز است. کل بودجه لازم برای بازسازی این مدارس 12 میلیارد تومان برآورد شده است و همه اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور مشارکت دارند.

خوانساری با تاکید بر اینکه اتاق تهران باید نقش و سهم بالایی در این بازسازی داشته باشد، گفت : یکی از اعضای اتاق که کارخانه سیمان دارد تامین کل سیمان مورد نیاز را برعهده گرفته و برخی مصالح دیگر مانند گچ را تامین کرده اند.

وی ادامه داد: طبیعی است که اتاق تهران باتوجه به اعضای بالایی که دارد باید حجم بالاتری از بازسازی را برعهده بگیرد؛ امیدوارم که بتوانیم در زمان کوتاه این مدارس را با کمک تمام فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور بازسازی کنیم.

خوانساری با بیاین اینکه حدود 500 نفر در زلزله کرمانشاه جان خود را از دست دادند، گفت: امیدواریم از نظر استحکام زیرساخت‌ها به سطحی برسیم که اگر زلزله‌ای روی داد خسارت مالی به حداقل برسد و تلفات جانی هم نداشته باشیم.

وی یکی از دلایل کمک بیش از اندازه مردم به زلزله‌زدگان در فاجعه اخیر را اطلاع‌رسانی گسترده در شبکه‌های مجازی بیان کرد و افزود: ممکن است فضای مجازی آسیب‌هایی هم داشته باشد اما باید به کارکردهای مثبت آن هم فکر کنیم و اثار مفیدش را ببینیم.

خوانساری افزود: در مورد زلزله کرمانشاه، اطلاع‌رسانی روزهای اول در شبکه‌های اجتماعی باعث شد که تمام مردم در حد توان خود به میدان بیایند و کمک کنند؛ و روز سوم و چهارم از استان کرمانشاه خبر دادند که دیگر نیاز به اقلام ضروری اولیه نیست و حتی در انبارها هم آذوقه ذخیره شده است و این جای خوشبختی دارد که مردم کشورمان در شرایط سخت این‌گونه به کمک یکدیگر می‌شتابند و همدردی می‌کنند.

خوانساری در ادامه به کمک‌های اتاق تهران به زلزله‌زدگان اشاره کرد و گفت: از همان روز اول بعد از زلزله که آقای کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه نیازهای مردم و کمبودهای منطقه را اعلام کرد، ما برای تامین و ارسال آب معدنی و پتو به عنوان نیازهای اولیه زلزله‌زدگان عزیز اقدام کردیم. همچنین شرکت‌های مواد غذایی عضو اتاق تهران هم از همان روز نخست به مناطق زلزله‌زده کمک کردند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار:30 آبان 1396، کدخبر: 1908640،www.iribnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین