پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۶۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۳
مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در11 ماهه سال جاری 16هزار و 383 نوزاد، در بدو تولد، تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

شعارسال: مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: در11 ماهه سال جاری 16هزار و 383 نوزاد، در بدو تولد، تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند.

«علی عرب‌نژاد» ، اظهار کرد: از این تعداد، 66 کودک به مرحله تشخیص و مداخله راه یافتند که در نهایت، 54 کودک مورد مداخلات طبی قرار گرفتند و 12 کودک، دچار کم شنوایی، متوسط تا عمیق، شناسایی و تحت مداخلات توانبخشی قرار گرفته و سمعک دریافت کردند .

وی با بیان این‌که هم‌اکنون خراسان‌جنوبی، دارای 17دستگاه غربالگر شنوایی مجهز و پیشرفته است، افزود: همچنین 21 پایگاه دائمی غربالگری شنوایی دراستان، در حال ارائه خدمت به همشهریان عزیز هستند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی ادامه داد: درحال حاضر 15 مجری غربالگر آموزش‌دیده، 13 مسئول پیگیری، شش نفر از شنوایی‌شناسان استان و شماری از متخصصین ENT ( گوش و حلق و بینی) و اطفال در استان در این برنامه همکاری دارند.

عرب‌نژاد با بیان این‌که غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخوران اساسی‌ترین راهکار پیشگیری در معلولیت ناشنوایی است، تصریح کرد: اختلالات شنوایی به‌عنوان شایع‌ترین معلولیت مادرزادی در بدو تولد است و هر گونه اقدام پیشگیرانه و مداخله‌ای در این زمینه اساسی و ارزشمند محسوب می‌شود و نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها و پیامدهای ناشی از آن در خانواده و اجتماع خواهد داشت .

وی ادامه داد: یکی از ابعاد مهم پیشگیری از بروز معلولیت‌ها که در طی سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به آن معطوف شده، غربالگری در دوره نوزادی است که از موارد مهم آن، غربالگری شنوایی است .

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی گفت: سن تشخیص ناشنوایی در کشور بین 2.5 تا 3 سالگی است و در این سن اقدامات طبی و توانبخشی نتایج چندان مثبتی به همراه ندارد و فرد دچار مشکلات زبانی و ارتباطی به دنبال آن مشکلات تحصیلی، اجتماعی، روانی، شغلی، فرهنگی و اقتصادی شده و بار سنگین اقتصادی و اجتماعی بر جامعه وارد می‌شود .

عرب‌نژاد اظهار کرد: برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخوران با هدف کشف نقائص شنیداری و انجام مداخله زود هنگام از بدو تولد نوزادان و شیرخوران انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: این برنامه از جمله طرح‌های ملی سازمان بهزیستی کشور است و از سال 84 در کشور آغاز شده که در خراسان‌جنوبی از نیمه دوم سال 87 با پوشش 12 درصدی آغاز و در حال حاضر به پوشش 98 درصدی جامعه هدف رسیده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان این‌که این برنامه طی سه مرحله انجام می‌شود، افزود: مرحله نخست پیش از یک ماهگی انجام می‌شود و طی آن همه نوزادان در بدو تولد پیش از این‌که از بیمارستان ترخیص شوند شنوایی آن‌ها به کمک دستگاه‌های مجهز و پیشرفته و انجام تست‌های سریع، ساده، ارزان و بی خطر با هدف جداسازی نوزادان مشکوک به کم شنوایی انجام می‌شود .

عرب‌نژاد اظهار کرد: مرحله دوم که مرحله تشخیص است، پیش از سه ماهگی انجام می‌شود و طی آن نوزادانی که به هر علت در مرحله اول مشکوک به کم شنوایی تشخیص داده شده‌اند، برای انجام معاینات و ارزیابی تخصصی شنوایی به کمک ابزار تشخیص مجهز تر به مراکز شنوایی سنجی معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد: هدف از این مرحله رد و تایید کم شنوایی و مشخص کردن نوع و میزان آن هم‌چنین راهنمایی والدین برای تکمیل مرحله بعدی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: مرحله سوم که مرحله مداخله نام دارد، پیش از شش ماهگی انجام می‌شود که طی آن نوزادی که در مرحله تشخیص، کم شنوایی آن به تایید نهایی رسیده است، برای درمان و یا توانبخشی به موقع و زودهنگام به مراکز طبی و توانبخشی معرفی می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 26 اسفند 1396، کدخبر: 96122614086، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۷
0
0
این غربالگری ها و نظارت ها روی نوزادان و کودکان از بسیاری از مشکلات جسمی و ذهنی در اینده جلودگیری میکنه واقعا خسته نباشید
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین