پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۷۲۴۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰
وقتی دلار به 4800 تومان رسید، بطور کامل در دسترس بود و به راحتی در بازار معامله می‌گردید. شاید اگر کمی می‌گذشت دلار در بازار کمیاب هم می‌شد، چون دست بازار این میان وجود داشت؛ ولی دولت بار دیگر به بازار ارز ورود کرد نرخ بهره را ۵% بالاتر برد، هزینه 5-10 هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها تحمیل کرد، نرخ اوراق را شکست، نظم مالی را در آخر سال به هم ریخت و حالا دلار همان 4800 تومان است و همه باز هم برای آن به صف ایستاده‌اند!

شعار سال: وقتی دلار به 4800 تومان رسید، بطور کامل در دسترس بود و به راحتی در بازار معامله می‌گردید. شاید اگر کمی می‌گذشت دلار در بازار کمیاب هم می‌شد، چون دست بازار این میان وجود داشت؛ ولی دولت بار دیگر به بازار ارز ورود کرد نرخ بهره را ۵% بالاتر برد، هزینه 5-10 هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها تحمیل کرد، نرخ اوراق را شکست، نظم مالی را در آخر سال به هم ریخت و حالا دلار همان 4800 تومان است و همه باز هم برای آن به صف ایستاده‌اند!

روزهای بازار ارز شرایط خاصی را تجربه می کند و دلار و یورو که در بیشتر صرافی‌ها با محدودیت عرضه مواجه بود با چند نرخ در بازار مشاهده شد؛ اتفاقی که به دلال‌بازی در آخرین روزهای سال دامن‌زده است.

 ‌در هفته گذشته بازار ارز شرایط متفاوتی را تجربه کرد. در تمام روزهای هفته اخیر، خریداران برای تهیه دلار و یورو مجبور بودند که در صف‌های طولانی ساعت‌ها منتظر بمانند. علت این اتفاق هم محدودیت در فروش دلار و یورو بود که فقط به چند صرافی محدود شده بود. صرافی‌های دیگر عموما دلار و یورو نمی‌فروختند یا اگر هم فروش داشتند، با نرخ آزاد می‌فروختند.

در این روزها به طور مشخص دلار و یورو چند نرخ در بازار آزاد دارد؛ یک نرخی که روی تابلو اعلان قیمت‌ها درج شده که حدود ۴۴۶۰ تا ۴۴۷۰ تومان در طول هفته نوسان داشته و دیگری، دلار آزاد با نرخ ۴۷۰۰ تا ۴۸۰۰ تومان بود که در واقع عمدتا با این قیمت در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

با این وضعیت بازار ارز، حدود 10 نرخ برای دلار تنها در سطح شهر تهران تعیین شده است :

نرخ رسمی بودجه 3300

نرخ رسمی بانک مرکزی 3753

نرخ مسافری توریستی 4480

نرخ رسمی موزون سنا 4495

نرخ رسمی تزریقی به صراف 4785

نرخ فروش رسمی صراف به مردم 4800

نرخ فروش رسمی صراف در کف بازار 4850

نرخ فروش رسمی صراف بدون ثبت در سنا 4900

نرخ فروش حواله شرکتی 4860

نرخ فروش حواله شخصی 4920

نرخ معاملات فردایی؛ امروزی، سبزه میدان، پاساژ افشار و نرخ سایر شهرهای ایران نرخ دلار در ترکیه، عراق و دوبی هم به این مجموعه اضافه کنید.

این درحالی است که نرخ رسمی دلار روز گذشته با افزایش حدود 300 تومانی رسماً به 4800 تومان رسید.

وقتی دلار به 4800 تومان رسید، بطور کامل در دسترس بود و به راحتی در بازار معامله می‌گردید. شاید اگر کمی می‌گذشت دلاردر بازار کمیاب هم می‌شد، چون دست بازار این میان وجود داشت؛ ولی دولت بار دیگر به بازار ارز ورود کرد نرخ بهره را ۵% بالاتر برد، هزینه 5-10 هزار میلیارد تومانی به بانک‌ها تحمیل کرد، نرخ اوراق را شکست، نظم مالی را در آخر سال به هم ریخت و حالا دلار همان 4800 تومان است و همه باز هم برای آن به صف ایستاده‌اند!

فریدمن، اقتصاددان برجسته و یکی از بنیانگذاران اقتصاد نوین دو توضیح در این زمینه دارد:

اول اینکه همیشه راه‌حل‌های دولتی برای مشکلات به بدی خود مشکلات هستند و معمولاً مشکلات را بدتر می‌کنند. دولت‌ها هیچگاه نمی‌آموزند و تنها مردم هستند که می‌آموزند. این ماهیت دولت‌هاست.

دیگر آنکه واقعا باید آن را با طلا نوشت: «اگر مسئولیت یک صحرا را به بخش دولتی واگذار کنید بعد از گذشت پنج سال با کمبود شن مواجه می‌شوید!»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحیلیلی اعتدال، تاریخ انتشار 23 اسفند 96، کد مطلب: -، www.etedaal.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۲
0
0
اقتصاد ارزی ایران به طور کلی نابود شده است ، افزایش شدید قیمت دلار از 900 تومان در عرض چند سال به 5000 تومان خود حاکی از همین جریان است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
باید صبر کنیم و ببینیم بعد از تعطیلات عید نرخ دلار به حالت طبیعی خود بازمیگردد یا خیر ، تجربه نشان داده است که قیمت دلار بعد از افزایش قیمت هیچموقع آن گونه که باید پایین نیامده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین