پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۸۰۹۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
اتباع ایرانی که در خارج از کشور سکونت دارند اعم از شاغل، غیر شاغل و یا دانشجو در صورت تقاضا می‌توانند از مزایای سازمان تامین اجتماعی بر اساس برنامه‌های موجود استفاده کنند؛ بنابراین سه روش برای اختصاص خدمات بیمه‌ای به این افراد تعریف شده است.

شعار سال: اتباع ایرانی مقیم خارج می‌توانند به طور مستقیم در زمان حضور در کشور به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کرده و در قالب قوانین بیمه ایرانیان مقیم خارج از کشور تحت پوشش بیمه‌ای قرار گیرند، همچنین در صورت عدم امکان حضور این افراد در کشور با اعطای وکالت به فردی دیگر امکان ثبت نام و حمایت بیمه‌ای از جانب وکیل آن‌ها در شعب سازمان تامین اجتماعی فراهم شده است.
در اکثر کشورهای دنیا کارگزاری‌های رسمی برون مرزی ایجاد شده است تا اتباع ایرانی مقیم خارج از کشور بتوانند در کشورهای دیگر نسبت به پوشش بیمه‌ای اقدام کرده و در زمان اقامت خود از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

پس از مراجعه متقاضی به شعبه یا کارگزار برون مرزی ( وابسته کار، کنسولی و نمایندگی سیاسی) و یا سامانه متمرکز بیمه ایرانیان خارج از کشور و ارائه درخواست مطابق فرم تهیه شده، سازمان تأمین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران موظف است حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ ثبت تقاضا، استحقاق یا عدم استحقاق متقاضی را بررسی ونتیجه را اعلام کند و متقاضی نیز ظرف مدت یکماه نسبت به امضای قرارداد و پرداخت حق بیمه متعلقه اقدام کند.

شر ایط سنی پذیرش تقاضا

حداکثر سن پذیرش درخواست برای مردان و زنان در زمان ثبت تقاضا 50 سال تمام است. چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از سن مذکور باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی مقرر خواهد بود.

پذیرش درخواست آن عده از متقاضیانی که قبل از تاریخ ارائه تقاضا حداقل دارای 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند از اعمال شرایط سنی مقرر معاف خواهند بود

حداقل سن متقاضی در تاریخ ثبت تقاضا 18 سال تمام شمسی بوده مگر اینکه گواهی رشد از مراجع ذی صلاح ارائه کنند. .

بیمه افراد در شرایط ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج

براساس قوانین موجود هر سازمان بیمه‌ای موظف است قبل از پوشش افراد معاینات پزشکی فرد متقاضی را بررسی کند در این صورت اگر معاینات بیانگر بیماری خاص در فرد باشد پوشش بیمه‌ای به آن بیماری تعلق نمی‌گیرد، یعنی تمامی بیماری‌هایی که از بعد از پوشش بیمه‌ای در فرد بروز کند توسط سازمان تامین اجتماعی حمایت می‌شود، اما وجود هر گونه بیماری بالاخص بیماری‌های صعب العلاج،معلولیت‌های مادرزادی، عوارض ناشی از تصادفات و کما قبل از پوشش بیمه‌ای فرد خارج از چارچوب خدمات بیمه‌ای محسوب می‌شود.

در حال حاضر بیمه‌شدگان صرفا از خدمات درمانی مراکز ملکی و یا طرف قرارداد سازمان برای خود و افراد تحت تکفل قانونی در داخل کشور برخوردار می‌شوند. همچنین پرداخت وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) و هزینه کفن و دفن به این قبیل از بیمه‌شدگان با رعایت کلیه شرایط قانونی انجام می‌شود.

نحوه انجام معاینات پزشکی در شروع بیمه پردازی

یکی از عمده مشکلات عقد قرارداد بیمه بین متقاضیان و سازمان برای ایرانیان ساکن در خارج از کشور انجام معاینات پزشکی بود که با توجه به توافقات به عمل آمده فی مابین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت امور خارجه، معاینه پزشکی متقاضیان برابر استانداردهای داخل کشور انجام می­‌گیرد. نمایندگی سیاسی، کنسولگری، کارگزار و یا وابسته کار پس از احراز هویت متقاضی، وی را جهت انجام معاینات به پزشک معتمد(ترجیحاً پزشک متخصص داخلی) که مورد تأیید مراجع یادشده در خارج از کشور است، معرفی و متقاضی نیز پس از انجام معاینات مربوطه، پس از تأئید نمایندگی سیاسی، کنسولگری و یا وابسته کار نتیجه را به انضمام کلیه مستندات پزشکی (شامل مدارک کلینیکی و پاراکلینیکی) به سازمان ارسال می کند. البته امکان ارسال از طریق کارگزاران برون مرزی تأمین اجتماعی از طریق سامانه متمرکز فراهم شده است.

واحد اجرایی ذیربط موظف است در اسرع وقت نتیجه معاینات و مدارک مربوطه را به کمیسیون پزشکی بیمه‌های خاص ارسال و کمیسیون پزشکی مذکور نیز با بررسی دقیق مستندات در خصوص سلامت و امکان انعقاد قرارداد با تعهد مستمری ازکارافتادگی اظهار نظر و مراتب را به واحد اجرایی اعلام کند.

شرایط برقراری مستمری بازنشستگی

دارا بودن حداقل 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه و 60 سال سن برای مردان و 55 سال سن برای زنان، داشتن 30 سال سابقه پرداخت حق بیمه با 50 سال سن برای مردان و 45 سال سن برای زنان و یا داشتن 35 سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرایط سنی شروط برقراری مستمری بازنشستگی است.

اما نحوه دریافت مزایای مستمری برای شخصی که از طریق بیمه ایرانیان خارج از کشور توسط کمیسیون‌های فنی و پزشکی این سازمان ازکارافتاده کلی شناخته می شود نیز به این شکل است: چنانچه بیمه شده در برابر تعهد بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت قرارداد منعقد و پس از پرداخت حق بیمه درخواست بهره مندی از مزایای ازکارافتادگی و بالطبع شرکت در کمیسیون پزشکی را داشته باشد، در صورت صدور گواهی پزشک معالج متخصص مرتبط مبنی بر غیرقابل علاج بودن بیماری، اتمام درمان‌های انجام شده و همچنین ازکارافتادگی، شخص بیمه شده به همراه مدارک درمانی طبق مقررات سازمان و با فرمت تعریف شده به کمیسیون پزشکی که در داخل کشور تشکیل می‌شود، معرفی می‌شود و کمیسیون پزشکی موضوع ماده 91 قانون تأمین اجتماعی، از کارافتادگی کلی بیمه‌شده را به میزان حداقل 66 درصد و یا بالاتر تعیین می کند.

بیمه شده باید حداقل دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه ظرف 10 سال قبل از شروع بیماری و همچنین 90 روز سابقه پرداخت حق بیمه ظرف یک سال قبل از شروع بیماری منجر به ازکارافتادگی باشد.

شرایط برقراری مستمری بازماندگان بیمه ایرانیان خارج از کشور

یک شرط احراز و برقراری مستمری بازماندگان بیمه ایرانیان خارج از کشور این است که بیمه‌شده متوفی ظرف 10 سال قبل از تاریخ فوت حداقل دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه بوده، مشروط بر اینکه 90 روز آن مربوط به آخرین سال حیات باشد. شرط احراز دوم نیز این است که بیمه‌شده متوفی حداقل 20 سال سابقه قابل قبول داشته باشد.

در صورتی که بیمه‌شده متوفی فاقد شرایط مذکور بوده لیکن دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین یک تا 20 سال باشد بازماندگان واجد شرایط وی استحقاق دریافت مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه ( بدون الزام به رعایت ماده 111 قانون تأمین اجتماعی موضوع پرداخت حداقل مستمری ) و به نسبت سهام مقرر در ماده 83 قانون را خواهند داشت.

سازمان تأمین اجتماعی جمهوری اسلامی ایران امیدوار است با ارائه این قبیل تسهیلات و حمایت ها زمینه‌های برقراری و ارتقای رفاه را برای آحاد ایرانیان در هر نقطه از دنیا فراهم کند و این انتظار وجود دارد که هموطنان خارج از کشور با بهره مندی از بستر بیمه‌ای فراهم شده نسبت به مشارکت در نظام تأمین اجتماعی اقدام کرده و از خدمات و تعهدات قانونی مربوطه بهره مند شوند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت پدیده فردا، تاریخ 5 فروردین 97، کد مطلب: 7588: www.padidefarda.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
0
0
از خدمات بیمه تامین اجتماعی میتونن استفاده کنن یعنی چی؟
مگه بیمارستان های خارج کشور هم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعیه اخه؟
ا.ف75
ناشناس
Germany
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
0
0
چقدر خوب میشد اگه بیمه های داخل کشور با بیمارستانهای خارجی ارتباط برقرار میکردن
واقعا خدمت بزرگی به مردم بود
س.د۷۶
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۰
0
0
احتمال خیلی زیاد باید بیمارستان هایی در خارج از کشور باشن که تحت پوشش بیمه سازمان تامین اجتماعین
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین