پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۲۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
امروز ایران نه تنها یک ابرقدرت منطقه‌ای است بلکه قدرت فرامنطقه‌ای ایران نیز با بهره‌گیری از موقعیت ژئوپلتیک و تلفیق اقتدار نظامی و توسعه اقتصادی در حال شکل گیری است.
شعارسال: قریب به ۴۰ سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد و در طول این چهار دهه علی‌رغم توطئه‌های بی‌شمار دشمنان و معاندان داخلی و خارجی در همه حوزه‌ها و ابعاد، اما نظام اسلامی با اقتدار به سمت قله‌های تعالی و پیشرفت مادی و معنوی حرکت کرده است.

در طول سالیان اخیر، همواره یکی از اهداف دشمنان، کوچک‌انگاری و یا انکار دستاورد‌های بی‌بدیل نظام جمهوری اسلامی بوده است. در همین رابطه، دشمنان جنگ روانی وسیعی را با اختاپوس رسانه‌ای خود علیه ملت ایران با هدف تضعیف روحیه و از بین بردن اعتماد ما تدارک دیده‌اند.

نکته آشکار گزاره فوق‌الذکر، همین اکاذیب و تحریفاتی است که این روز‌ها به کرات در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی وابسته به سرویس‌های جاسوسی بیگان نشر داده می‌شود؛ دروغ‌هایی سخیف و مضحک که سازندگان آن‌ها هدفی جزء منحرف کردن اذهان عمومی جامعه و تضعیف روحیه و اعتماد مردم ندارند.

مردم‌سالاری دینی؛ نقش‌آفرینی مردم در امر حکومت‌داری به تمام معنا

الگوی متعالی نظام جمهوری اسلامی، الگوی بی‌بدیلی به نام «مردم سالاری دینی» است. در الگوی مردم‌سالاری دینی، بر خلاف نسخه‌های عوامفریبانه غربی، رای مردم به معنای واقعی کلمه اثرگذار و تعیین‌کننده است. هیچ انقلابی در دنیا وجود ندارد که ۵۰ روز بعد از پیروزی، در آن انتخابات برگزار شود. اما به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی، این مهم در کشور ما رخ داد و مردم در روز‌های ۱۰ و ۱۱ فروردین ۱۳۵۸ یعنی حدودا ۵۰ روز بعد از پیروزی انقلاب، برای تعیین نظام سیاسی، به پای صندوق‌های رای رفتند و قاطعانه‌ترین رای همه انتخابات برگزار شده در عالم را به استقرار نظام جمهوری اسلامی دادند. این امر را مقایسه کنید با فخر انقلاب‌های غرب یعنی «انقلاب فرانسه» که استقرار و پیشبردش با گیوتین فردی به نام «روبسپیر» بود!

در جمهوری اسلامی در ۴۰ سال اخیر به طور میانگین در هر سال یک انتخابات برگزار شده است و همه مقامات و مسئولان کشور مستقیم و غیرمستقیم با رای مردم انتخاب می‌شوند.

در سیره حکومت‌داری حضرت امام خمینی (ره) و خلف صالح‌شان یعنی مقام معظم رهبری، تاخیر در امر انتخابات حتی در بحرانی‌ترین روز‌های کشور که همان روز‌های تجاوز صدام بود نیز پذیرفته نبود. همچنین در این سیره نورانی و الهی، کانون‌های قدرت و ثروت نمی‌توانند در صورت عدم تمایل مردم به آنها، با تهدید و ارعاب و فتنه گری (نظیر فتنه ۸۸) میز انتخابات را به هم بزنند و بر علیه رای و خواست مردم، اقدام کنند.

مقام معظم رهبری دوازدهم مردادماه سال جاری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حجت‌الاسلام روحانی، طی بیاناتی خاطرنشان کردند: «نسل جدید و جوانان کشور، دوران قبل از انقلاب را ندیده‌اند، اما نقش‌آفرینی مردم در حکومت، دستاورد عظیمی است که امام بزرگوار توانست با به حرکت در آوردن اقیانوس ملت، به سال‌ها و قرن‌ها حکومت سلطنتی و وراثتی و دخالت و سلطه بیگانگان پایان و جهت حرکت کشور و ملت را تغییر دهد.

معظم له در همان بیانات با تأکید بر اینکه مردم و مسئولان باید به چهار دهه «مردم‌سالاری دینی و نقش‌آفرینی مردم در شئون کشور و در انتخاب مسئولان» افتخار کنند، گفتند: «مسئولانی که در دوره جدید مشغول به‌کار خواهند شد، میراث‌دار چهل سال تلاش و ابتکار مسئولان مختلفی هستند که زیربنا‌های علمی، عملی و فکری فراوانی را بوجود آوردند که قبل از انقلاب مطلقاً وجود نداشتند».

اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران

ایران تا پیش از انقلاب اسلامی به سبب ضعف و فترت رژیم ستمشاهی، در سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی، علی‌رغم بهره مندی از مواهب خدادادی ژئواستراتژیک در اوج بی‌اختیاری و دنباله رویی از قدرت‌های جهانی قرار داشت. اما امروز به برکت گفتمان پیش‌برنده انقلاب اسلامی، دست برتر در تحولات منطقه‌ای و حتی جهانی با جمهوری اسلامی ایران است و در گستره منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای هیچ معادله‌ای بدون لحاظ کردن نقش کشورمان، قدرت پیشروی و اثرگذاری ندارد.

امروز ایران نه تنها یک ابرقدرت منطقه‌ای است بلکه قدرت فرامنطقه‌ای ایران نیز با بهره‌گیری از موقعیت ژئوپلتیک و تلفیق اقتدار نظامی و توسعه اقتصادی در حال شکل گیری است.

انقلاب اسلامی ایران که مهم‌ترین رخداد منطقه غرب آسیا در ۲۰۰ سال اخیر است، مقابله با استیلای غرب و اقدامات ضدبشری نماینده غرب در منطقه یعنی رژیم جعلی صهیونیستی را در اولویت اهداف استراتژیک خود قرار داده است.

انقلاب اسلامی ایران با فتح قلوب ملت‌های منطقه، روحیه مقاومت را در مردمان آن رویاند و امروز این روحیه در قالب تشکیل گروه‌های محور مقاومت، عرصه را بر آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه تنگ کرده است.

امروز مقاومت کشور‌ها و ملت‌های منطقه در برابر غرب و روند‌های سلطه‌جویانه غربی، امری درونی شده و نشات گرفته از شجره طیبه انقلاب اسلامی است. ده‌ها شاهد مثال برای این مقاومت درونی شده می‌توان نام برد؛ از زمین‌گیرشدن ارتش تا بن داندان مسلح رژیم صهیونیستی در نبرد با حزب الله قهرمان تا شکست مفتضحانه پروژه آمریکایی – صهیونیستی داعش به مدد ایمان و سرپنچه قدرتمند محور مقاومت در منطقه.

نفوذ اقتدارآمیز ایران در منطقه که نه به شیوه روش‌های هژمونیک و سلطه‌جویانه غربی بلکه به شیوه مکتبی و گفتمانی است، موجبات سرخوردگی شدید آمریکایی‌ها را که برای استیلا در منطقه ژئواستراتژیک غرب آسیا میلیارد‌ها دلار خرج کرده‌اند، فراهم آورده است. از اینرو ترجیع‌بند ادعا‌های تهدیدی و تحریمی مقامات واشنگتن علیه ایران، نفوذ و اقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی است.

رشد چشمگیر علمی و آموزشی

یکی از جلوه‌های محسوس پیشرفت کشور در سال‌های پس از انقلاب اسلامی، افزایش کمی و کیفی نهاد‌های آموزشی بوده است. پیش از انقلاب، تعداد ۴۷ هزار مدرسه در سراسر ایران دایر بود، اما امروز حدود ۱۰۰ هزار واحد مدرسه در کشور به ارائه خدمات آموزشی به آینده سازان ایران اسلامی مشغول‌اند.

همچنین تا سال ۵۷ تعداد کل دانشجویان کشور ۱۷۵ هزار و ۶۷۵ نفر بود که این تعداد امروز بالغ بر ۵ میلیون نفر دانشجو و بیش از ۸۰ هزار استاد فرهیخته و عضو هیئت‌های علمی دانشگاهی است.

تا سال ۵۷ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ۹۸ هزار و ۹۱۷ نفر بود و این تعداد در حال حاضر به بیش از ۳ میلیون نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷ تعداد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد ۶ هزار و ۳۴۰ نفر بود که این تعداد هم اکنون به حدود ۷۰۰ هزار نفر رسیده است.

علاوه بر این، بر اساس آخرین آمار منتشر شده در نظام آموزش عالی، تا سال ۵۷، تعداد دانشجویان در مقطع دکتری حرفه‌ای ۱۰ هزار و ۲۹۲ نفر بوده که این تعداد هم اکنون به ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. همچنین تا سال ۵۷ تعداد دانشجویان در مقطع دکتری تخصصی یک هزار و ۲۵۵ نفر بوده که این تعداد در ابتدای نیمه دوم دهه ۹۰ به ۸۰ هزار نفر رسید.

بر اساس آمار اعلام شده در آموزش عالی، تا سال ۵۷ تعداد ۳۹۶ رشته تحصیلی در دانشگاه‌های کشور دایر بود که این تعداد هم اکنون به بیش از سه هزار رشته رسیده است.

پس از انقلاب اسلامی ما شاهد موفقیت هر ساله دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در دست‌یابی به مقامات جهانی و مدال‌های رنگارنگ در المپیاد‌های علمی در رشته‌های مختلفی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی، کامپیوتر و ... در رقابت با کشور‌های پیشرفته علمی هستیم که یکی از شواهد رشد و توسعه علمی کشور است؛ این درحالی است که قبل از انقلاب اسلامی، دانش آموزان ایرانی در المپیاد‌های جهانی شرکت نداشتند.

رشد فزآینده در صنعت فضایی

جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر در فهرست ۵ کشور نوظهور فضایی دنیا جای گرفته است. این امر از آن جهت مهم و دارای جنبه استراتژیک است که ماهواره‌ها در دنیای امروز کارکرد‌های غیرقابل‌انکار و پیش‌برنده‌ای دارند و مجموعه وسیعی از امکانات را در اختیار بشر قرار می‌دهند. امروزه در دنیا، ماهواره‌ها «چشم سوم بشر» هستند و کشور‌هایی که از این صنعت بی‌بهره‌اند، «کشور‌های کور» نامیده می‌شوند.

موفقیت دانشمندان کشورمان در پرتاب موجود زنده به فضا و پرتاب ماهواره‌های مخابراتی و تصویربرداری و ایجاد پایگاه رصد فضایی از جمله دستاورد‌هایی است که ایران در یک دهه اخیر به آن دست یافته است.

مردادماه سال جاری (جولای ۲۰۱۷) بود که آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه بیانیه مشترکی را علیه پرتاب «ماهواره‌برسیمرغ» توسط ایران صادر کردند تا عمق دشمنی و مخالفت خود را با پیشرفت فضایی کشور اعلام کنند.

ماهواره امید

«ماهواره امید»، نخستین ماهواره ساخت کشورمان است که کارکردی تحقیقاتی و مخابراتی داشت و تمام تجهیزاتش در سازمان فضایی ایران طراحی و تولید شد.

ساخت «ماهواره امید» از ۱۵ اسفند ۱۳۸۴ آغاز گردید و طی ۲ سال آماده انجام تست‌های مشترک شد. این ماهواره ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در مدار فضا قرار گرفت و به مدت ۹۰ روز در مدار بود و حدود ۱۲۰۰ مرتبه در مدار زمین چرخش نمود.

«ناسا» موفقیت‌آمیز بودن ماموریت ماهواره ایرانی امید را تایید کرد؛ ماموریتی که ناظر بر ایجاد ارتباط دوسویه ماهواره و ایستگاه زمینی به منظور ذخیره و ارسال داده‌های «تله‌متری» و «تله کامند» بود.

ماهواره رصد

«ماهواره رصد» را باید نخستین ماهواره تصویربرداری ایران محسوب کرد. همچنین این ماهواره دومین ماهواره ایرانی است که توسط موشک‌های حامل ایرانی به فضا فرستاده شده است.

در روز ۲۵ خرداد ۹۰ خبر قرار گرفتن «ماهواره رصد» در «مدار لئو زمین» در ارتفاع ۲۶۰ کیلومتری سطح زمین، به گوش جهانیان رسید.

«ماهواره رصد» نخستین ماهواره تصویربرداری ایران بود که تمامی مراحل طراحی، ساخت، تجمیع، تست و آماده سازی برای پرتاب آن در داخل کشور انجام شد.

ماهواره نوید

«ماهواره نوید» ماهواره‌ای با کارکرد «سنجش از دور» محسوب می‌شود که در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۹۰ توسط ایران به فضا پرتاب شد.

این ماهواره که سومین ماهواره پرتاب شده ایرانی محسوب می‌شد، در مقایسه با ماهواره‌های قبلی پرتاب شده از قابلیت‌های بیشتری برخوردار بود؛ از جمله «سیستم وضوح تصویربرداری قدرتمندتر»، «تکنولوژی کنترل مطلبوتر»، «چرخان بودن پایداری» و «تامین انرژی از طریق سلول‌های خورشیدی».

ماهواره فجر

ساخت «ماهواره فجر» با استاندارد‌های عالی جهانی در سال ۹۱ پیگیری شد. این ماهواره مدل ارتقاء یافته و پیشرفته ماهواره امید است و مجهز به میکروموتور‌های ایرانی با توان ۲۰۰ و ۳۰۰ نیوتن می‌باشد.

«قابلیت تغییرمداری»، «قرارگیری در مدار‌های بالاتر»، «طول عمر بسیار بیشتر»، «همراه داشتن محموله تصویربرداری»، «دارا بودن سامانه جی پی اس»، «توانایی افزایش ارتفاع نسبت به زمین از طریق انتقال مداری» و «بهره مندی از سلول‌های خورشیدی برای شارژ باتری» از جمله ویژگی‌های منحصربه فرد «ماهواره فجر» است که آنرا از «ماهواره امید» متمایز می‌کند.

کاوشگر پیشگام

در نهم بهمن ماه ۱۳۹۱، رکورد جدیدی برای دستاورد‌های فضایی کشور ثبت شد و «کاوشگر پیشگام» توانست به کمک یک پرتابگر سوخت جامد، سرنشین خود را که «میمونی از نژاد رزوس» بود تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری سطح زمین حمل کند و به سلامت فرود آورد تا بدین ترتیب ایران در ردیف معدود کشور‌هایی قرار گیرد که از توانمندی ارسال موجود زنده به فضا ماورای جو (ارتفاع بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر) و بازگشت سالم آن برخوردار هستند.

هدف از انجام این مأموریت، بررسی و مطالعه دقیق‌تر شرایط پروازی و اثر آن بر مجموعه‏های فنی محموله و زمینه‌سازی مناسب برای تحقیقات زیست فضایی کشور بود.

پیشرفت‌های پزشکی

کشور ایران در سال ۵۶ با ۳۳ میلیون جمعیت، نیازمند ورود پزشک خارجی از سایر کشور‌ها بوده است، اما هم اکنون با جمعیتی بیش از دو برابر و به تبع آن با نیازی بیشتر به پزشک، با مازاد پزشک روبه روهستیم؛ همچنین در زمینه پزشک متخصص نیز از جمعیت ۷۰۰۰ نفر در سال ۵۷ به جمعیت تقریبی ۷۳ هزار پزشک متخصص در حال حاضر رسیده‌ایم. همچنین باید گفت که مردم بسیاری از کشور‌ها به منظور درمان به کشورمان سفر می‌کنند تا تحت نظر پزشکان ایرانی به درمان خود بپردازند.

پیشرفت‌های دارویی و کشف و تولید دارو‌های جدید و نوترکیب، پیشرفت در حوزه تخصص‌های جراحی و ابداع روش‌های جدید درمانی، ریشه‌کن کردن بعضی از بیماری‌ها، بهبود وضعیت درمانی، تاسیس و گسترش مراکز علمی- پژوهشی مورد نیاز جامعه و توجه ویژه به مهندسی پزشکی از مهم‌ترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در زمینه پزشکی بوده است.

همچنین دانش پزشکی در ایران خصوصاً در حوزه‌هایی، چون سلول‌های بنیادین، ترمیم ضایعات نخاعی، تولید دارو‌های راهبردی، شبیه‌سازی حیوانات و ... پیشرفت‌های چشمگیری داشته و ایران در ردیف اولین‌ها قرار گرفته است.

قدرت ایران در نانوتکنولوژی

دستاورد‌های ارزشمند در حوزه نانوتکنولوژی از دیگر آثار پیشرفت‌های علمی و فناوری ایران بعد از انقلاب است. علم نانو تحولات بزرگی را در جهان ایجاد کرده و در ایران این نوع علم از جایگاه و موقعیت خوبی برخوردار شده است. نانو حوزه‌های کاربرد وسیعی از قبیل: تولید و انباشت دارو، تشخیص بیماری‌ها، سم‌زدایی از آب، افزایش بهره وری در کشاورزی، انباشت و نگهداری محصولات کشاورزی و مواد غذایی، کنترل آفات و سالم‌سازی هوا دارد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی ۶۶۹۰ مقاله مرتبط با فناوری نانو توسط محققان ایرانی در WoS نمایه شد که معادل ۷۲/ ۴ درصد از کل مقالات نانوی منتشـر شـده در سال ۲۰۱۵ است. ایران با این سهم از تولید علم نانو همانند سال ۲۰۱۴ در رتبه هفتم دنیا قرار گرفت. این جایگاه در حالی بدست آمده که کشور در سال ۲۰۰۱ و قبل از تاسیس ستاد فناوری نانو که تعداد معدودی از محققان و دانشمندان ایرانی با این فناوری نوظهور آشنا بودند. با انتشار ۱۰ مقاله نانو در رده ۵۷ دنیا و ششم منطقه غرب آسیا قرار داشت.

در سال­‌های بعد، ایران همواره یک روند صعودی را در تولید علوم نانو طی کرد به طوری که از انتشار سالانه ۱۰ مقاله نانو به انتشار روزانه ۱۸ مقاله رسید. متوسط درصد رشد سالانه مقالات نانوی ایران در این ۱۵ سـال حدود ۵۱ درصد بوده اســت. این تعداد از مقالات نانو حدود یک پنجم از کل مقالات علمی ایران در WoS را شامل می­ شوند، در حالی که سهم مقالات نانو از کل مقالات دنیا در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹ درصد بوده است. این امر نشان دهنده اولویت­ دهی ویژه جمهوری اسلامی ایران به علوم و فناوری نانو است. همچنین رتبه ایران از لحاظ سرانه مقاله نانو به جمعیت، ۲۴ و از لحاظ تعداد مقاله به ازای مقدار GDP براساس نرخ برابری قدرت پول (PPP) چهارم دنیا است.

پیشرفت‌های شگرف در زمینه سلول‌های بنیادی

طی سال‌های گذشته اقدامات چشمگیری در حوزه سلول‌های بنیادی رخ داده که باعث شده ایران در جمع ۱۵ کشور برتر این حوزه در دنیا قرار گیرد.

دستاورد‌های محققان ایرانی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی، همانندسازی حیوانات، ترنس ژن (دستکاری ژنتیکی) و در نهایت تولید دارو‌های نوترکیب اکنون در تمام مجامع علمی جهان مورد توجه قرار گرفته است؛ این درحالی است که تا پیش از پیروزی انقلاب طرح خطوط این علم در کشور ما به ندرت و تنها در بین تعداد محدودی از فعالان علمی به میان می‌آمد و هیچگونه تحقیقات میدانی و عملیاتی در این زمینه صورت نگرفته بود.

یکی از فعالیت‌ها در زمینه کاربردی کردن سلول‌های بنیادی، تولید حیوانات همانندسازی و تراریخته (ترنس ژن) است که از سال ۱۳۸۰ در پژوهشگاه رویان در کشور ما آغاز شده است.

نتیجه ورود به این حوزه تولد حیوانات اهلی مانند گوساله، بزغاله و گوسفند است که بسیاری از آن‌ها هنوز نیز زنده اند و در تحقیقات مختلف مورد ارجاع هستند.

سیر دانش سلول‌های بنیادی از تحقیق و آزمایش تا درمان بالینی به این صورت است که پژوهش‌ها از آزمایشگاه شروع می‌شود، بعد در حیوانات کوچک آزمایش‌ها صورت می‌گیرد، سپس در حیوانات بزرگ و چنانچه امن بودن و بی‌ضرر بودن کامل روش درمانی تایید شود آنگاه با احتیاط به کارآزمایی بالینی پرداخته خواهد شد.

در حال حاضر بیش از ۷۰ نوع بیماری با استفاده از پزشکی بازساختی یا همان علم سلول‌های بنیادی درمان می‌شود.

هم اکنون میزان پیوند سلول‌های خون ساز در کشور به هزار مورد رسیده است. همین پیوند سلول‌های خون‌ساز در کشوری مثل آمریکا بین ۲ تا ۴ میلیارد تومان به پول ایران هزینه دارد، اما به برکت انقلاب اسلامی، یک بیمار ایرانی از خدمات پیوند سلول‌های خون‌ساز بصورت رایگان استفاده می‌کند.

پیشرفت‌های محیرالعقول در عرصه‌های دفاعی و نظامی

در حوزه دفاعی و امنیتی، پیشرفت‌ها و دستاورد‌های انقلاب اسلامی به حدی شگرف بوده است که سخن گفتن پیرامون آن نه تنها در یک نوشته رسانه‌ای نمی‌گنجد بلکه شاید صد‌ها جلد کتاب قطور و مستند تلویزیونی بلند هم برای انعکاس آن کفایت نکند.

در این رابطه فقط باید به این مهم اشاره کرد که اقتدار دفاعی و امنیتی نظام جمهوری اسلامی در طول ۴۰ سال اخیر به قدری عظیم و چشمگیر بوده است که دشمنان ملت ایران حتی فکر کوچکترین تجاوز را هم از ذهن خود دور کرده‌اند. همان دشمنانی که سه دهه پیش، پیشرفته‌ترین تسلیحات را در اختیار مزدور خون‌آشام خود یعنی صدام قرار دادند تا انقلاب شکوهمند اسلامی ما را به زیر بکشد، اما در طول سال‌های اخیر این صدام و اربابان غربی‌اش بودند که به زیر کشیده شده‌اند و کشتی پرصلابت انقلاب اسلامی کماکان به مسیر مقتدرانه خود ادامه می‌دهد.

سردار سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران روز دوشنبه (۱۶ بهمن) در نشست هماهنگی برگزاری مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با بیان اینکه ما به سبب هراس دشمن به هیچ وجه جنگ نظامی نخواهیم داشت، گفت: «ما امروز موشکی را پرتاب می‌کنیم که می‌تواند شناور‌های متحرک را در دریا با دقت ۱۰۰ مورد اصابت قرار دهد؛ آن هم نه موشک کروز بلکه بالستیک که با ۸ برابر سرعت صوت وارد جو زمین می‌شود؛ به جرات می‌توانم بگویم که این فناوری نه در اختیار آمریکا است و نه روسیه؛ البته روسیه موشک اسکندر را دارد که دقیق است، اما برای اهداف ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد. خب؛ این مهم از کجا آمده در حالی‌که همه دروازه‌های علم و فناوری به روی ما بسته بوده است».

اقتدار موشکی

قدرت موشکی ما که مقامات و مسئولان کشورمان به کرات اعلام کرده‌اند صرفا جنبه بازدارندگی دارد، به معنای واقعی کلمه خار چشم دشمنان شده است. هفته‌ای نیست که ترامپ رئیس‌جمهور سبک مغز آمریکا و نماینده مستقر در سازمان ملل‌اش یعنی «نیکی هیلی» برای تحدید اقتدار موشکی ایران، میتینگ و شویی را تدارک نبینند! وقتی ترامپ و دارودسته جنگ‌طلبش با هزاران مایل فاصله تا این حد از موشک‌های ما هراس دارند دیگر وضعیت صهیونیست‌های جلاد و غاصب و کودک‌کش نیز با فاصله کمتر از ۲ هزار کیلومتری روشن است.

سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا و فضای سپاه پاسداران چندی پیش اعلام کرد «اگر دور تا دور کشور را دیوار بکشند، تولید موشک متوقف نخواهد شد، چون تمام این صنعت بومی و داخلی است».

مقام معظم رهبری شهریور ماه سال گذشته در دیدار شرکت‌کنندگان در همایش سراسری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نکات مهمی را در رابطه با ضرورت ارتقاء توانمندی‌های دفاعی و نظامی کشور ایراد فرمودند: و تنها عامل رفع تهدیدات نظامی دشمنان را «اقتدار دفاعی و نظامی» و «ایجاد ترس و رعب در دشمن» دانستند.

معظم‌له همچنین بیستم اردیبهشت ماه سال جاری طی بیاناتی در دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع) فرمودند: «قدرت نظامی، مایه‌ی اقتدار است. می‌بینید، درباره‌ی مسائل موشکی چه جنجالی در دنیا راه می‌اندازند، که ایران موشک دارد، ایران موشک دقیق دارد. بله، ما موشک داریم، موشک دقیق [هم]داریم؛ موشک ما هدف را از فاصله‌ی چند هزار کیلومتری با فاصله‌ی چند متری قادر است بزند؛ این را با قدرت به دست آوردیم، با قدرت حفظ میکنیم، با قدرت افزایش خواهیم داد؛ ان‌شاءالله. با این هم، چون مایه‌ی اقتدار کشور است مخالفند، با آن دعوا دارند، غیظ و غضب دارند. می‌بینید چه میکنند در دنیا».

قیام موشکی

مرداد ماه سال ۸۹ بود که برای اولین بار جدیدترین موشک بالستیک میان برد ایرانی با نام «قیام» باموفقیت تست و شلیک شد.

قیام از جدیدترین موشک‌های ایرانی است که دارای ویژگی‌های فنی جدید و قدرت تاکتیکی منحصر به فردی است که باید آن را آخرین نمونه ساخته و معرفی شده از موشک‌های بالستیک سوخت مایع ایرانی دانست.

کارشناسان نظامی «قیام» را دروازه ورود ایران به عرصه جدید ساخت موشک‌های بالستیک می‌دانند و عنوان می‌کنند که تجربه ۲۵ ساله صنعت دفاعی کشور در عرصه هوافضا در این موشک خلاصه شده است.

از ویژگی‌های بارز موشک قیام این است که احتمال ردیابی، شناسایی و مورد اصابت قرار گرفتن آن توسط سیستم‌های ضد موشک (مانند پاتریوت، ارو و ...) به علت سرعت بالا هنگام پرتاب، چرخشی‌شدن، استفاده از آلیاژ خاص و جذب امواج رادار و به احتمال زیاد استفاده از کلاهک ۳ تکه MIRV به شدت کاهش یافته است.

سیلو‌های موشکی؛ مایه اقتدار و امنیت

اواسط دی ماه ۹۴ بود که از دومین شهر موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با حضور رئیس مجلس رونمایی شد و بازتاب بسیار وسیعی در رسانه‌های بین‌المللی پیدا کرد. پیش‌تر در مهرماه ۹۴ نیز برای نخستین بار از یکی از شهر‌های موشکی سپاه رونمایی و تصاویری از آن توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد.

اما روند ساخت این شهر‌ها و تونل‌های زیرزمینی موشکی که به گفته فرمانده هوافضای سپاه حتی در مقابل بمب اتم هم مقاوم است، از سال ۱۳۶۳ که اولین موشک‌ها از لیبی وارد کشور شدند، آغاز شد.

در آن سال پس از آنکه ۳۰ فرند موشک و دو سکوی پرتاب وارد کشور شدند؛ حفاری اولین تونل زیرزمینی و موشکی توسط نیرو‌های سپاه آغاز شد.

امروز با گذشت ۳۳ سال، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اکثر نقاط کشور، شهر‌های موشکی بزرگی احداث کرده که از دید و تیر دشمن در امان هستند و با قرار داشتن در اعماق ۵۰۰ متری کوه‌های بلند، برای هر متجاوزی به مثابه یک کابوس تلقی می‌شوند. 

موشک شهاب ۳

موشک شهاب ۳، با برد ۱۱۵۰ کیلومتری، طول ۱۵ متر (حدود ۴ متر بیشتر از شهاب ۲)، وزن مسلح ۱۵ تنی و وزن سرجنگی ۶۷۰ کیلوگرمی و تک مرحله‌ای، جزو بهترین و البته مشهورترین موشک‌های بالستیک ایران به شمار می‌رود.

این موشک قابلیت حمل کلاهک‌های مختلف را دارد. در آخرین نمونه، موشک شهاب ۳ به کلاهک‌های بارانی مجهز شده و قادر است اهداف پهن شده در نقاط مختلف را با دقت و توان بالا هدف قرار دهد.

کلاهک‌های بارانی می‌توانند حجم انبوهی از ادوات و مواضع پهن شده دشمن را با رهاسازی انبوهی از بمب‌های کوچک، منهدم کرده و آسیب جدی به آن‌ها وارد کنند.

موشک عماد

عماد نخستین موشک بالستیک دوربرد ایران که قابلیت هدایت و کنترل تا لحظه اصابت به هدف را دارد، همان نسل جدید موشک‌های ساخت متخصصان داخلی است که جهانیان را به حیرت واداشته است و هیئت حاکمه کشور‌های غربی بویژه آمریکا را در اواخر سال ۹۴ به تکاپو انداخته بود که چنین القاء کنند رونمایی و آزمایش موشک عماد نقض برجام بوده است؛ ادعایی که از سوی مسئولان کشورمان با استناد به متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل رد شد.

موشک عماد موشکی سوخت مایع، دوربرد، زمین به زمین است؛ این موشک که به دست کارشناسان داخلی طراحی و ساخته شده است، اولین موشک ایرانی است که قابلیت هدایت تا لحظه اصابت به هدف را دارد از این رو دقت این موشک بسیار بالاست و شاید ضریب خطایی زیر ۱۰ متر داشته باشد.

این موشک قریب به ۱۷۰۰ کیلومتر برد و بیش از ۷۰۰ کیلوگرم سرجنگی دارد و یک موشک هدایت شونده بردبلند سطح به سطح بوده که دارای پتانسیل‌های منحصر به فردی است.

ناوشکن جماران

جماران نخستین نمونه از کشتی‌های جنگی کلاس‌موج ساخت ایران است که به موشک‌های هدایت‌شونده دریا به دریا و دریا به هوا، اژدرانداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است. این کشتی با طول ۹۴ متر، ظرفیت ۱۴۲۰ تُن و سرعت ۳۰ گره دریایی (۵۶ کیلومتر بر ساعت)، توانایی حمل ۱۴۰ ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌گیری آن‌ها را نیز دارد.

موارد ذکر شده در بالا، تنها بخش کوچکی از پیشرفت‌ها و دستاوردهایی است که مردم ما به برکت انقلاب اسلامی، طعم آنرا چشیده‌اند. همچنین افق‌های بسیار روشن‌تری در انتظار دانشمندان و متخصصان ما قرار دارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری   میزان، تاریخ انتشار: 11فروردین 1397، کدخبر:   406023،www.mizanonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
0
صنعت فضایی ایران به مراتب به پیشرفت صنعت دفاعی ایران هم کمک میکند و رشد این دو به نظرم موازی یکدیگر است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین