پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۴۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸
بر طبق ارزیابی محققان دانشگاه منچستر،تولید و مصرف شکلات اثرات زیست محیطی قابل توجهی دارد، بطوری که پتانسیل گرم شدن کره زمین بین ۲.۹۱ تا ۴.۱۵ کیلوگرم دی اکسیدکربن، تقاضای انرژی اولیه ۳۰ تا ۴۱ مگاژول و رد پای آب، از جمله تنش آب، از ۳۱ تا ۶۳ لیتر در هر کیلو گرم شکلات است.

شعارسال: بر طبق ارزیابی محققان دانشگاه منچستر،تولید و مصرف شکلات اثرات زیست محیطی قابل توجهی دارد، بر طبق برآوردها، پتانسیل گرم شدن کره زمین بین 2.91 تا 4.15 کیلوگرم دی اکسیدکربن، تقاضای انرژی اولیه 30 تا 41 مگاژول و رد پای آب، از جمله تنش آب، از 31 تا 63 لیتر در هر کیلو گرم شکلات است.

برای بسیاری از مردم، شکلات همیشه مصرف می شود. به خصوص در هنگام نزدیک شدن عید، شکلات از قفسه ها ذوب می شود، درست مثل اینکه در دهان شما ذوب می شود. اما در حالی که ما اغلب در مورد آن فکر نمی کنیم، شکلات ارزان نیست - لزوما به لحاظ پولی نیست، بلکه از نظر تاثیرات زیست محیطی است. مطالعه اخیر توسط محققان دانشگاه منچستر به بررسی تاثیر کربن و دیگر اثرات زیست محیطی محصول پرداخته است و نتایج آن نگران کننده است. به طور متوسط افراد بریتانیایی 8 کیلوگرم در سال شکلات مصرف میکنند.

محققان اثرات چرخه زیست محیطی چرخه های حیات مربوط به محصولات شکلات ساخته شده و مصرف شده در انگلستان را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه بر سه نوع شکلات تولید شده که 90 درصد بازار را شامل می شود: شکلات قالبی، شکلات دانه ای و شکلات در کیسه متمرکز بود.

اثرات با استفاده از ارزیابی چرخه حیات (LCA) به عنوان یک ابزار و با استفاده از روش ارزیابی تأثیر ReCiPe برآورد شد.

ردپای آب هم مورد توجه قرار گرفت. بر طبق برآوردها، پتانسیل گرم شدن کره زمین بین 2.91 و 4.15 کیلوگرم دی اکسیدکربن، تقاضای انرژی اولیه 30 تا 41 مگاژول و رد پای آب، از جمله تنش آب، از 31 تا 63 لیتر در هر کیلو گرم شکلات است.

مواد خام مهمترین بخش اثر گذار در تمام دسته بندی های برای هر سه نوع محصول را دارد، و سپس فرایند تولید شکلات و بسته بندی است. همچنین اثرات مواد اولیه به طور عمده مربوط به پودر شیر، مشتقات کاکائو، شکر و روغن پالم است.

تجزیه و تحلیل حساسیت نشان می دهد که نتایج پتانسیل گرمایش جهانی حساس به تغییر کاربری زمین (LUC) است در این رابطه برای تولید کاکائو، افزایش تاثیر تولید شکلات در گرمایش جهانی اگر تغییر کاربری زمین درگیر باشد سه تا چهار می شود.

فرصت های بهبودی که با مراحل اصلی کمک می کنند نشان می دهد که پتانسیل گرم شدن کره زمین(GWP) در رابطه با شکلات ها می تواند به میزان 14 تا 19 درصد کاهش یابد. شکلات دانه ای بیشترین سهم(37٪ -43٪) را در تأثیرات کل در سطح انگلستان دارند. همچنین تاثیرشکلات کیسه ای در گرمایش جهانی کره زمین (28-33٪) است. مابقی اثرات به شکلات های قالبی و سایر صنایع شیرینی سازی شکلات ها، با تقریبا سهم مساوی برای هر یک مربوط می شود.

محققان اذعان می کنند: برای تولید یک کیلو شکلات، مجموعا حدود 10،000 لیتر آب نیاز است. همچنین شکلات در انگلستان 4.7 درصد مصرف انرژی اولیه و 2.4 درصد تولید گازهای گلخانه ای از کل بخش غذا و نوشیدنی را تشکیل می دهد.

نتایج این کار به سیاست گذاران، تولید کنندگان و مصرف کنندگان، برای تصمیم گیری های آگاهانه تر نسبت به تولید پایدار و مصرف شکلات کمک خواهد کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 13فروردین1397 ، کدخبر: 60903: www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۵
0
0
هر کاری که انسان امروزه انجام میدهد روی گرم شدن کره ی زمین تاثیر دارد ، حتی سرچ کردن در گوگل
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین