پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
امسال نیز سناریوی ورود مگس های سفید در پایتخت به گونه ای پایان یافت که مسئولان سکوت پیشه کردند و این حشرات ریز با وزش بادی لرزیدند و بار و بندیل خود را بستند. طی ماه های گذشته تهرانی ها با معضلی آزار دهنده دست و پنجه نرم کردند و مسئولان علی رغم دیدن این معضل به چند راهکار پیش پا افتاده و ساده بسنده کرده و در نهایت سکوت پیشه کردند.

شعارسال :هجوم مگس های سفید امسال در حالی بود که می توان گفت تابستان امسال را میهمان ویژه پایتخت نشینان بودند به طوری که گویی تقریبا سرتاسر تابستان را کنگر خوردند و لنگر انداختند.

محمد حقاني رئيس کميته محيط‌ زيست شوراي اسلامي شهر تهران پیش از این، سم پاشی درختان و چسباندن نوارهای زرد بر روی آنها را در از محله های پایتخت برای مهار مگس های سفید موثر ندانست و گفت: این طور به نظر مي‌رسد که اين روش نيز پاسخ‌گو نبوده و قرار است مسئولان به دنبال راهکارهاي جديدي باشند.

امسال هم در شرایطی پای این میهمان های ناخوانده به پایتخت باز شد که سال گذشته نیز تهرانی ها با چنین معضلی دست و پنجه نرم کرده بودند اما در سال جاری اتفاق سال گذشته تکرار شد و در کنار سکوت مسئولان ادامه یافت.

اما این بار مگس های سفید با قدرت بیشتری در شهر حاضر شدند به گونه ای که با تردد در خیابان ها و کوچه پس کوچه های پایتخت به راحتی و به وضوح تعداد کثیری از این حشرات ریز که وارد دهان و بینی افراد می شدند، دیده می شد.

با توجه به هشدار کارشناسان محیط زیست انتظار می رفت که امسال نیز شاهد طغیان سفید بالکان در تهران باشیم اما متسفانه مسئولان اینگونه هشدارها را جدی نگرفتند و حتی تلاش چندانی برای مهار این حشرات مزاحم به خصوص در مناطق پایین شهر صورت ندادند.

از دیگر تشابهات سال گذشته و امسال در خصوص مگس های سفید می توان به فرار این عسلک پنبه ها به دنبال وزش باد و بارش باران اشاره کرد. متاسفانه سال گذشته در پی طغیان مگس های سفید مسئولان مربوطه در شهرداری ، سازمان محیط زیست و سازمان دفع آفات نباتی منتظر تغییرات آب و هوایی شامل وزش باد و بارندگی ماندند امسال نیز دقیقا چنین شرایطی تکرار شد؛ شاید باید تهرانی ها در تابستان هر سال منتظر ورود این حشرات ریز و مزاحم باشند.

شاید بهتر بود پیش از ورود سفید بالکان مسئولان برای ورود آنها تدارکاتی ببینند.....

طی روزهای گذشته به دنبال تغییر شرایط جوی، وزش باد و بارش باران به طور قابل ملاحظه و محسوسی از تعداد مگس های سفید پایتخت کاسته شد و این مسئله دقیقا تداعی کننده شرایطی است که در سال گذشته در مواجهه با این گونه از حشرات ریز در پایتخت به وجود آمد.

سفیدبالک‌ها از آفات مهم و پلی‌فاژ برای طیف وسیعی از محصولات کشاورزی مهم در بسیاری از نقاط جهان به ویژه در مناطق گرمسیری هستند. سفیدبالک‌ها در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و به ویژه در شرایط گلخانه‌ای بر روی گیاهان زینتی و محصولات گلخانه‌ای در جمعیت‌های خیلی بالا دیده می‌شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت تابناک ایلام ، تاریخ انتشار شنبه 28 شهریور 1394 ، کد مطلب : 97173 : www.tabnakilam.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین