پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۰۷۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۰
کارشناسان بانکی و بازارهای مالی دلیل افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر را عمدتا ناشی از عوامل اقتصادی و غیراقتصادی می‌دانند و با تأکید بر مدیریت و ثبات بازار ارز می‌گویند: شکل‌گیری تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری در بازار ارز باعث شده تا طرف عرضه نتواند به میزان تقاضا تقویت شود.

شعار سال: کارشناسان بانکی و بازارهای مالی دلیل افزایش نرخ ارز در ماه‌های اخیر را عمدتا ناشی از عوامل اقتصادی و غیراقتصادی می‌دانند و با تأکید بر مدیریت و ثبات بازار ارز می‌گویند: شکل‌گیری تقاضای سفته‌بازی و سرمایه‌گذاری در بازار ارز باعث شده تا طرف عرضه نتواند به میزان تقاضا تقویت شود.

وقتی نرخ سود سپرده‌های بانکی در شهریورماه کاهش یافت برخی پیش‌بینی می‌کردند که احتمال خروج سپرده‌ها از شبکه بانکی به سمت بازار ارز و طلا تشدید شود، افزون براینکه تزریق بیش از 14هزار میلیارد تومان منابع بانک مرکزی برای بازپرداخت مطالبات سپرده‌گذار غیرمجاز از یک سو و روند رشد نقدینگی در سال‌های اخیر فراتر از میزان رشد اقتصادی باعث شد تا نقدینگی و پول در دسترس مردم افزایش یابد. با این حال مقامات بانک مرکزی و دولت معتقد بودند که نرخ ارز از اوایل بهمن‌ماه نزولی خواهد شد و کارشناسان هم بر این نظر تأکید داشتند که با کاهش تقاضای فصلی ارز، روند قیمت‌ها نزولی خواهد شد. اما در این میان یک اتفاق در عرصه بین‌الملل بسیاری از پیش‌بینی‌ها را با تردید مواجه ساخت، آن هم وقتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با تمدید تعلیق تحریم‌های ایران اعلام کرد این آخرین باری است که پایبند به برجام خواهد بود و دیگر به تعلیق تحریم‌ها رأی نخواهد داد. پیام این موضع‌گیری، تقویت نگرانی از آینده برجام بود که نخستین اثر واقعی خود را بر نرخ ارز گذاشت.

تأثیر تدبیر ارزی بر اقتصاد پویا جبل‌عاملی کارشناس اقتصادی با بیان اینکه میان منابع و مصارف باید توازن وجود داشته باشد، گفت: بانک مرکزی باید بتواند به تقاضای سفته بازی که در بازار ارز وجود دارد پاسخ دهد و مدیریت کند. وی افزود: بسته جدیدی که بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و سکه ارائه کرده است می‌تواند به تقاضای بازار جواب مثبت دهد. این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: با توجه به اینکه در بازار کنونی تقاضای سفته بازی داریم قیمت کنونی، قیمتی است که از روند خارج شده است و باید جلوی آن را بگیریم.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر افزایش قیمت ارز به‌واسطه شکاف تورم داخلی و خارجی انجام شود ایجاد شوک نمی‌کند و در عین حال می‌تواند فضای اقتصاد ما را نسبت به شرکت‌های خارجی رقابتی کند و این موضوع برای تولید داخلی ما مفید است اما افزایشی که با التهاب همراه باشد و نوسان ایجاد کند برای اقتصاد کشورمان مفید نیست. وی گفت: با سنجش روند نرخ ارز و تورم متوجه می‌شویم که همواره روند افزایش نرخ ارز از تورم کمتر است بنابراین کسانی که در بلندمدت ارز را نگه دارند ضرر می‌کنند. جبل‌عاملی افزود: کسانی که وارد بازارهای التهابی مانند بازار کنونی ارز می‌شوند به نوعی قمار می‌کنند و هر لحظه ممکن است قیمت‌ها سقوط کند.

صمد عزیزنژاد، کارشناس اقتصادی هم با اشاره به اینکه هر خریدار ارزی لزوما سود نخواهد کرد، گفت: خریداری سود می‌کند که ارز را زیر قیمت فعلی خریداری کرده باشد. وی در عین حال افزود: بانک مرکزی نباید عنوان می‌کرد که می‌خواهد نرخ ارز را یکسان‌سازی‌ کند؛ زیرا چندین بار اعلام کرد و شرایط مهیا نشد و به نوعی بی‌اعتمادی ایجاد کرد. این کارشناس اقتصادی افزود: همه باید به بانک مرکزی کمک کنیم تا روند بازار ارز معکوس شود و باید حاکمیت بازار ارز را به بانک مرکزی بدهیم و سریع باید همه دستگاه‌های مؤثر در ارز همکاری کنند تا بانک مرکزی به خوبی رصد کند.

چرا گواهی سپرده ارزی؟

محمد علی کریمی، سخنگوی بانک مرکزی می‌گوید: اصل و سود گواهی سپرده ارزی خلاف گواهی سپرده ریالی، توسط خود بانک مرکزی پرداخت می‌شود و بانک‌ها فقط عاملیت این اوراق را دارند و نرخ سود آن بسته به میزان سررسید بین 4 تا 4.5درصد است. وی توضیح داد: اگر فردی امروز بخواهد یک دلار بخرد در بازار باید قیمت بیشتری دهد تا بخواهد گواهی را خریداری کند، زیرا نرخ گواهی میانگین نرخ ۳۰ روز قبل سناست. اما در زمان سر رسید و وقتی بازار آرام باشد، نرخ سنا کاملا نزدیک نرخ بازار خواهد بود. یعنی امروز فرد قیمت پایین‌تری را می‌دهد اما سال آینده نزدیک قیمت بازار، گواهی خود را میفروشد و کمیسیون صرافی‌ها هم بر آن اضافه نخواهد شد.

کدام بانک‌ها پیشگام شدند

به گزارش همشهری تا دیروز عصر بانک‌های سپه، تجارت، سینا، ایران‌زمین، شهر، سامان، سرمایه، آینده، صادرات، ملی، ملت، انصار، مؤسسه ملل و کوثر آمادگی خود را برای انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی ۲۰درصدی اعلام کرده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصاد، تاریخ انتشار 28 بهمن 96، کد مطلب: 66727، www.donyayebank.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین