پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۱۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
رئیس جمهور فرانسه: نمی‌توانیم به نام کشورمان توافقی را امضا و وقتی مطابق میل و منافعمان نباشد، آن را پاره کنیم.
شعارسال: در جریان نشست خبری عصر سه شنبه در پاریس، یک خبرنگار به زبان عربی پرسید: آقای رئیس جمهور، شما به این موضوع اشاره کردید که هماهنگی زیادی بین دو کشور فرانسه و عربستان در موضوعات متنوعی وجود دارد و به طور اخص در حوزه مبارزه با تروریسم، مقابله با نفوذ ایران، اوضاع سوریه و اوضاع یمن و همچنین دوستی بین دو کشور و دو ملت، شما اشاره کردید یک اختلاف کوچک درباره توافق هسته‌ای ایران وجود دارد و ولیعهد محمد بن سلمان در گذشته اعلام کرده است که این توافق از سوی ایران رعایت نشده است و فعالیت ایران بر اساس یک ایدئولوژی صورت می‌پذیرد. رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرده است که از این توافق خارج می‌شود. موضع فرانسه درباره این توافق چیست؟ آیا از آن خارج می‌شوید یا تلاش می‌کنید آن را اصلاح کنید؟ شما شرایط را برای پایان دادن به این "هژمونی ایران" چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه مانع ایران در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای- که به ضرر کشور‌های منطقه و در راستای منافع این کشور قرار دارد- شوید؟ 

فرانسه بر این باور است و مشاهده کرده که ایران توافق هسته‌ای را رعایت کرده است.

رئیس جمهور فرانسه پاسخ داد: فرانسه امضا کننده این توافق در ژوییه ۲۰۱۵ است و همین طور آمریکا. فرانسه بر این باور است و مشاهده کرده که ایران توافق هسته‌ای را رعایت کرده است. من خودم با رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که مسئول نظارت در این باره است، ملاقات کردم. من خودم بعد از دیدار با رئیس جمهور ترامپ، از رئیس آژانس خواستم که برخی بازرسی‌ها را در حوزه‌های دانشگاهی در ایران تقویت و تشدید کنیم. واقعیت این است که آنچه بین طرفین توافق امضا شد، امروز نمی‌توانیم بگوییم که رعایت نشده است. اما آیا این توافق تمام موارد مرتبط با ایران را پوشش می‌دهد. پاسخ منفی است.

تا ۲۰۲۵ نظارت کاملی بر برنامه هسته‌ای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم که تا به امروز هیچ نکته‌ای وجود نداشته است که بگوییم این توافق رعایت نشده است.

مکرون به رغم اعتراف به رعایت توافقنامه از سوی ایران گفت: نخست اینکه این توافق پاسخی برای بعد از سال ۲۰۲۵ ندارد. این موضوعی است که باید درباره آن کار کنیم برای اینکه مانع از دستیابی ایران به "سلاح هسته‌ای" شویم. اما تا ۲۰۲۵ ما نظارت کاملی بر برنامه هسته‌ای ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی داریم که تا به امروز هیچ نکته‌ای وجود نداشته است که بگوییم این توافق رعایت نشده است.

رئیس جمهور فرانسه بار دیگر ادعای مضحک علیه دکترین دفاعی ایران مطرح کرد و گفت:  اما باید با برنامه بعد از ۲۰۲۵ و با کار درباره موشک‌های بالیستیک تکمیل شود که امروز وجود ندارد و عربستان سعودی در جریان کامل آن قرار دارد. من امیدوارم و خواستار آن هستم که ساز و کار جدیدی راه اندازی شود و تحریم‌های دیگری در ارتباط با این فعالیت اعمال شود.

کره شمالی همه گفتگو‌ها را قطع کرد و راهکاری برای پیگیری نیز وجود نذاشته و موفق شده است تا حد شلیک موشک‌هایی که به تازگی شاهد آن بوده ایم پیشروی کند.

همین طور باید یک راهبرد جمعی برای محدود سازی "توسعه طلبی ایران" حاصل کنیم؛ در این رابطه مواردی که به عراق، یمن، سوریه مرتبط است و البته "بی ثبات سازی در لبنان" را باید مد نظر قرار دهیم. این مباحثاتی است که در پیش داریم و کار‌هایی است که خواستار انجام آن هستم. آیا باید برای انجام کارآمد این امور به برجام پایان بدهیم؟ از دید من پاسخ منفی است. سوال من این است که درباره بخش هسته‌ای گزینه جایگزین ما چیست؟ ما نمونه کره شمالی را در پیش رو داریم. کره شمالی همه گفتگو‌ها را قطع کرد و راهکاری برای پیگیری هم وجود نداشته است. این کشوری است که بیش از هر کشور دیگری متحمل تحریم‌های بین المللی شده است و با این حال موفق شده است تا حد شلیک موشک‌هایی که به تازگی شاهد آن بوده ایم پیشروی کند. بنابراین اگر ما از برجام خارج شویم، در بخش هسته‌ای هیچ تضمینی نداریم که ایران به کارش در این زمینه ادامه ندهد.

نمی‌توانیم به عنوان عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به نام کشورمان توافقی را امضا کنیم و بعد بگوییم که من این یا آن پیمان را وقتی مطابق میل و منافع ام نباشد، پاره می‌کنم، این ایده خوبی نیست.

مکرون در ادامه افزود: من فکر می‌کنم قدرت کشور‌های بزرگی که می‌خواهند از حقوق بین الملل دفاع کنند این است که وقتی توافقی را امضا می‌کنند نمی‌توانند بگویند خودمان آن را رعایت نمی‌کنیم. این اصل واضح حقوق بین الملل است و شما نمی‌توانید به عنوان عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد، به نام کشورتان توافقی را امضا کنید و بگویید حقوق بین الملل را رعایت می‌کنید و در حالیکه یکی از اصول این حقوق محترم شمردن پیمان هاست، بگویید که من این یا آن پیمان را وقتی مطابق میل و منافع ام نباشد، پاره می‌کنم. این ایده خوبی نیست. من بر این اساس می‌گویم اعلام موضع آمریکا امری مطلوب نیست. پاسخ من روشن است. اول اینکه یک فرآیند آمریکایی در جریان است که به رئیس جمهور مربوط نمی‌شود و موضوعی بین رئیس جمهور و کنگره است که چند ماهی به طول می‌انجامد. دوم اینکه من عقیده دارم که این توافق هسته‌ای باید با توافقی برای بعد از سال ۲۰۲۵، موشک‌های بالیستیک و مساله فعالیت منطقه‌ای ایران تکمیل شود.

تناقض گويي مکرون درباره برجام

رئيس جمهور فرانسه در تناقض گويي آشکار گفت: خيلي تمايل دارد در هفته ها و ماه هاي آينده با آمريکا و عربستان و بالاخص با امضاکنندگان برجام کار و فعاليت کند تا ايران تضمين هاي لازم را براي آنکه "سلاح هسته اي" نسازد به کشورها بدهد. وي اين سخنان را در بخش پرسش و پاسخها در کنفرانس خبري با محمد بن سلمان وليعهد سعودي مطرح کرد.

به گزارش شبکه تلويزيوني فرانس 24، در جريان نشست خبري عصر سه شنبه در پاريس، محمد بن سلمان در بخشي از پاسخ به خبرنگاري که علت مخالفت وي با برجام را پرسيد، مدعي شد: در حال حاضر ايران با دستيابي به "بمب هسته اي" يک يا دو سال فاصله دارد. اگر در سال 2025 ( پايان برجام) ايران چند روز بيشتر با اين هدف فاصله نداشته باشد چه بايد کرد؟ ما نمي خواهيم به اينجا برسيم که ايران تنها چند روزي با دستيابي به بمب هسته فاصله داشته باشد! در اين حالت وضعيت بسيار خطرناکي در خاورميانه خواهيم داشت و اميدوارم رئيس جمهور مکرون اين وضعيت را درک کند.

امانوئل مکرون هم در چنين واکنش نشان داد: در اين رابطه همچنانکه شما نيز دريافتيد، ترس  و نگراني و هدف ما يکي است. و آن عبارت است از مانع شدن از دستيابي ايران به "بمب هسته اي"؛ و هيچکس از جمله فرانسه نمي خواهد خودش را در موقعيتي قرار دهد که اين مطلب را تنها چند روز قبل از آن دريابد. برجام به ما اجازه مي دهد کنترل هاي دقيق را در اين رابطه داشته باشيم. در اين باب اولويت ما اين نيست که توافقي را که بهتر از هيچ است از بين ببريم و  از زمان مفيد امروز براي بهتر کردن شرايط آينده استفاده نکنيم. هدف يکي است. اما بايد بگويم که من امروز راه حلي براي شرايط نوع کره شمالي ندارم. به همين دليل است که خيلي تمايل دارم در هفته ها و ماه هاي آينده با آمريکا و عربستان و بالاخص با امضاکنندگان برجام کار و فعاليت کنيم  تا ايران تضمين هاي لازم را در اين زمينه به ما بدهد.

طفره رفتن مکرون از شراکت در جنايت عليه يمن

 مکرون در ادامه درباره يمن  و در پاسخ به خبرنگار که پرسيده بود "   آيا فرانسه در جريان است که سلاح هايي که به عربستان مي فروشد مي تواند در حملات نظامي اين کشور به يمن که مي تواند مصداق جنايت عليه بشريت باشد استفاده شود؟ "، گفت: در آنچه به يمن مربوط مي شود، فرانسه قراردادهاي فروش اسلحه با عربستان و امارات دارد که در دهه هاي 1990 و 2000 منعقد شده است که جنبه سري ندارد و به يک بستر ژئوپوليتيک ديگر تعلق دارد. اين سلاح ها به طور عمده در بستر جنگ خليج فارس و به طريق اولي قبل از مناقشه يمن به اين کشورها فروخته شده است. از زمان شروع مناقشه در يمن، فرانسه شيوه قرارداد فروش سلاح اش را تغيير داده است که بر اساس آن فروش سلاح بايد در چارچوب معيارهايي باشد که رعايت حقوق بين الملل انساني و خطر آسيب رساني به مردم غير نظامي را الزام مي دارند. يک کميسيون در اين مورد داريم که مورد به مورد فروش سلاح را تحت نظر دارد. براي آينده، با وليعهد صحبت کرده ايم و به همين دليل است که تصميم گرفته شده است در چارچوب يک کنفرانس به مسأله نحوه استفاده از سلاح در يمن رسيدگي کنيم به گونه اي که در نهايت حقوق بين المللي در حوزه انساني در اين کشور رعايت شود. اين کنفرانس در پاريس در ماه هاي آينده برگزار خواهد شد.

زياده گويي وليعهد سعودي: عربستان آمادگي شرکت در حمله به سوريه را دارد

 وليعهد سعودي از آمادگي عربستان براي شرکت در حمله به سوريه خبر داد. محمد بن سلمان اين سخن را در کنفرانس خبري مشترک با رئيس جمهور فرانسه و در بخش پاسخ و پرسش مطرح کرد.

به گزارش شبکه تلويزيوني فرانس 24، ژرژ مالبرونو خبرنگار لوفيگارو از محمد بن سلمان وليعهد سعودي پرسيد: شما قبلا گفته ايد که بشار اسد احتمالا در رأس قدرت باقي مي ماند و اينکه دلمشغولي اول شما نفوذ ايران در اين کشور است. آيا ممکن است عربستان سعودي به حملات نظامي آمريکا و فرانسه عليه سوريه بپيوندد؟

وليعهد سعودي در پاسخ گفت: درباره احتمال مشارکت عربستان در حمله عليه مواضع نظام سوريه، اگر در چارچوب ائتلاف اين الزام وجود داشته باشد، ما حاضريم.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری رجانیوز، تاریخ انتشار: 22فروردین 1397، کدخبر:  285953،www.rajanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
یک توافق را 3 سال پیش امضا کرده ایم و تا امروز منتظر این هستیم که نتیجه اش را در کشور ببینیم ؛ چرا هیچ تغییری در کشور احساس نشد
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۵
0
0
ماکرون هم دستش با امریکا و ترامپ تو یه کاسست
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین