پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۱۵۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
شبکه خبری «سی ان ان» در یادداشتی به قلم «استیون بلاکمنز» یکی از پژوهشگران مرکز مطالعات سیاستگذاری اروپا یک موسسه پژوهشی مستقر در بروکسل با اشاره به سبک نمایشی ترامپ که مختص اوست چرا که مجری تلویزیونی بوده است می نویسد که او دائما توافق هسته ای دوران ریاست جمهوری اوباما را بدترین توافق ممکن خوانده و گفته که به نفع امریکا نیست. دغدغه اصلی او مدت زمان توافق است و معتقد است که پس از تاریخ انقضای برجام ایران می تواند غنی سازی اورانیوم از دید او برای تولید بمب اتمی را از سر گیرد.
شعارسال: شبکه خبری «سی ان ان» در یادداشتی به قلم «استیون بلاکمنز» یکی از پژوهشگران مرکز مطالعات سیاستگذاری اروپا یک موسسه پژوهشی مستقر در بروکسل با اشاره به سبک نمایشی ترامپ که مختص اوست چرا که مجری تلویزیونی بوده است می نویسد که او دائما توافق هسته ای دوران ریاست جمهوری اوباما را بدترین توافق ممکن خوانده و گفته که به نفع امریکا نیست. دغدغه اصلی او مدت زمان توافق است و معتقد است که پس از تاریخ انقضای برجام ایران می تواند غنی سازی اورانیوم از دید او برای تولید بمب اتمی را از سر گیرد.

 این شبکه خبری می افزاید:«امریکا به دنبال تمدید تاریخ برجام است که تا سال ۲۰۲۵ تنظیم شده است. ترامپ معتقد است که رژیم بازرسی در قبال ایران که تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد ضعیف است و رژیمی است که تطبیق ایران با تعهدات اش در برجام را تایید کرده است.

ترامپ اما معتقد است که بازرسان باید امکان دسترسی به تاسیسات نظامی ایران را نیز داشته باشند. پمپئو و جان بولتون اطرافیان ترامپ نیز در این سخت گیری با او شریک هستند و معتقدند که ایران بازرسان آژانس را فریب می دهد. ضرب الاجل ترامپ به اروپایی ها آن گونه که خود می گوید آخرین فرصت برای تلاش آنان به منظور اصلاح برجام است».

این سایت در ادامه می نویسد:«تاکنون اتحادیه اروپا اعلام کرده که به تعهدات خود برای اجرای برجام متعهد است همان گونه که اشاره می کند ایران طبق ۱۰ گزارش آژانس تخطی ای از تعهدات اش نشان نداده است. «فدریکا موگرینی» رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در پیام خود گفته که لغو برجام به نفع هیچ طرفی نیست از جمله امریکا و همگان از این موضوع ضرر خواهند کرد.

موگرینی همواره تاکید کرده که نباید برجام را با مسائل منطقه ای و موضوع موشکی نیز در تداخل قرار داد. واقعیت آن است که در  صورت لغو برجام بعید است که توافق قوی تری حاصل شود. برجام حاصل یک دهه مذاکرات چند جانبه فشرده بوده است.

 هم چنین، در صورت لغو آن اعتبار شورای امنیت زیر سوال خواهد رفت و امریکا نیز که ناقض حقوق بین الملل قلمداد خواهد شد تنها می ماند. اعضای اتحادیه اروپا مدت زمانی طولانی بر سر مسائل مختلف اجماع نظر داشته اند با این حال، مشابه سال ۲۰۰۳ میلادی زمانی که اعضای اتحادیه اروپا بر سر حمله به عراق با یکدیگر دچار اختلاف نظر بودند بار دیگر این بار رییس جمهوری امریکا میزان اختلاف میان اروپایی ها را به محک آزمون گذاشته است.

برای مثال، اعضای اتحادیه اروپا زمانی که ترامپ از پیمان اقلیمی پاریس و یا یونسکو خارج شد با یکدیگر اتفاق نظر داشتند اما چند عضو اروپایی از رای منفی به قطعنامه شورای امنیت در محکومیت تصمیم یکجانبه امریکا برای برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل سرباز زدند.

در این میان بریتانیا و آلمان به دنبال راه هایی برای متقاعد کردن ترامپ به ماندن در برجام هستند اما موضع کلی اتحادیه اروپا نسبت به برجام تغییر نکرده است. اروپایی ها بر ایران بر سر برنامه موشکی فشار وارد می کنند و بر کلیت اعضا فشار می اورند تا با تحریم موشکی ایران موافقت کنند.

در این میان ترامپ ممکن است اروپایی ها رابا افزایش تعرفه واردات از اتحادیه اروپا با چالش مواجه سازد. دیپلمات های اروپایی اما باید پیش دستی کرده و از طریق سازمان تجارت جهانی امریکا را تهدید کرده و سیستم تلافی جویانه ای برای بازپرداخت خسارت به شرکت های اروپایی توسط امریکا ایجاد نمایند.

طرفین اروپایی هم چنین باید سایر امضاکنندگان توافق از جمله چین و روسیه را متقاعد سازند که همگی از مزایای برجام بهره مند خواهند شد. در آن صورت اروپایی ها و سایر اعضای امضاکننده توافق هسته ای می توانند آن را زنده نگه دارند. ‌آنان باید بتوانند تهران را متقاعد سازند تا هم چنان در برجام باقی بماند و مطمئن شود که حتی در صورت خروج امریکا از توافق هسته ای از مزایای آن برخوردار باقی خواهند بود».

سایت «سالون» اما در گزارش دیگری با اشاره به نامزدی «مایک پمپئو» برای مقام وزارت خارجه امریکا اشاره می کند که با آمدن او باید منتظر تحولات عمده یا در خاورمیانه باشیم اما جمله درباره برجام.

سالون می نویسد:«در سال ۲۰۱۵ میلادی پمپئو به طرح توافق به عمل آمده که طبق آن اوباما برخی از تحریم های اقتصادی علیه ایران را لغو می کرد رای منفی داد. طبق این طرح تهران در برابر لغو تحریم ها برنامه هسته ای خود را محدود می کرد و بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته ای را می پذیرفت.

 با این حال، حضور پمپئو در مقام وزارت خارجه امریکا توافق هسته ای ایران را به خطر می اندازد. اگر ترامپ آن را لغو کند کلیت خاورمیانه می تواند درگیر منازعه شدیدی شود. تیلرسون نیز مانند پمپئو منتقد شدید سیاست منطقه ای ایران و حضور آن کشور در بحران سوریه بود با این حال، او برخلاف پمگئو باور داشت که بیرون آمدن از توافق هسته ای موجب بی ثباتی بیش تر در خاورمیانه خواهد شد و ایران احتمالا برنامه هسته ای خود را از سر خواهد گرفت.

اروپایی ها تیلرسون را بیش تر از ترامپ دوست داشتند. او تلاش می کرد تا با اروپایی ها راه قابل مصالحه ای پیدا کند و به آنان اطمینان دهد که ترامپ انعطاف پذیر و قابل کنترل است. «جیمز متیس» وزیر دفاع امریکا نیز بر سر ایران با تیلرسون توافق نظر داشت.

 آنان هر دو با رایزنی با ترامپ او را متقاعد کردند که در جولای ۲۰۱۷ میلادی پایبندی ایران به برجام تایید شود. با این حال، ترامپ از فشار وارده از سوی آن دو نفرت داشت. او با تیلرسون در مورد ایران اختلاف نظر داشت و این را علنی نیز بیان کرد. از دید او موضع تیلرسون در قبال ایران عدم وفاداری به نظرات او به عنوان رییس جمهوری امریکا بود».

این سایت در ادامه اشاره می کند که پمپئو غرایز خطرناکی دارد. «سالون» می نویسد:«در اکتبر ۲۰۱۷، ترامپ در نهایت عدم پایبندی ایران را به برجام اعلام کرد و در را برای کنگره به منظور تحریم دوباره ایان گشود.

او در سخنرانی خود در ژانویه ۲۰۱۸ از اتحادیه اروپا خواست تا به نواقص برجام رسیدگی کنند. با نامزدی پمپئو دیدگاه های تیره و تار ترامپ تشدید می شوند. پمپئو زمانی که در دوران اوباما نماینده کنگره بود توافق هسته ای با ایران را غیر قابل قبول خواند او پس از پیروزی ترامپ گفت که این توافق باید لغو شود.

او دائما گفته که ایران درصدد نابود کردن امریکاست. با این حال، همکاران پمپئو در کنگره می گویند او فردی هوشمند و معقول است. با این حال، اگر او تخم مرغ هایش را در سبد خصمانه ترین غرایز ترامپ قرار دهد برجام باقی نخواهد ماند.

 این موضوع می تواند خاورمیانه را در معرض زنجیره ای از حوادث قرار دهد. اگر امریکا تحریم ها را علیه ایران وضع کند دولت روحانی تحت فشار داخلی قرار می گیرد تا غنی سازی اورانیوم را از سر گیرد. ایران هم چنین می تواند گروه هایی چون حزب الله و جهاد اسلامی فلسطین را متقاعد سازد که حملات موشکی عیله اسرائیل انجام دهند. لغو برجام فقط می تواند ایجاد کننده فاجعه در منطقه باشد».


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه خبری تحلیلی  روز نو، تاریخ انتشار: 27فروردین 1397، کدخبر:  ۳۱۲۸۲۴،www.roozno.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
اگر آمریکا از برجام کنار برود ایران ایندفعه برای درست کردن سلاح هسته ای پیشقدم خواهد شد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین