پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۱۲۱۶۷
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۴
نماینده پیشین ایران در صندوق بین‌المللی پول گفت: یکی از علت هایی که بانک‌های اروپایی هنوز از برقراری تعامل بانکی با ایران هراس دارند مربوط به خود برجام است.
شعارسال: محمد قوام در مصاحبه با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت وگو، در مورد مباحث مطرح شده در ارتباط با اتصال و یا عدم اتصال بانک‌های ایرانی به سیستم سوئیفت و خودداری برخی از بانک‌های اروپایی جهت برقراری تعامل بانکی با بانک‌های ایرانی، تصریح کرد: سوئیفت یک سامانه بین‌المللی است که در آن پیام‌ها به صورت رمز گونه مبادله می‌شود و ناظر بر مبادلات و عملیات پولی و تجاری بین طرفین در کشورهای مختلف است.

وی با بیان این که این سیستم دارای رمز‌های ایمنی شده است، افزود: مقررات حاکم بر سیستم سوئیفت را آمریکایی ها ایجاد کرده‌اند و اگر آمریکایی ها همکاری لازم را جهت اتصال بانک‌های ایران با این سیستم را نداشته باشند این سیستم نمی‌تواند کارکرد لازم را برای ما داشته باشد.

نماینده پیشین ایران در صندوق بین‌المللی پول با بیان این که در زمان قبل از برجام، ایران به نوعی پیام‌های مربوط به مبادلات بانکی خود را اطلاع می داد، تصریح کرد: البته این روند در مقایسه با متصل بودن به سیستم سوئیفت به مانند این است که شما در یک جاده خاکی حرکت کنید در حالی که سوئیفت یک جاده آسفالت شده است.

وی با بیان این که اگر آمریکایی ها همکاری لازم را انجام ندهند این جاده روان بر ما باز نخواهد شد، در مورد عدم تمایل برخی از بانک‌های اروپایی جهت همکاری با ایران، خاطر‌ نشان کرد: یکی از دلایل این موضوع به خود بر جام بر می‌گردد. در برجام ایران به تعهدات خود عمل کرده و تعداد زیادی از سانتریفیوژهای خود را اوراق کرده ودیگر نمی‌تواند به سادگی به دوران قبل از برجام برگردد، از دیگر سو در بر جام پیش‌بینی شده که با تشخیص گروه ۱+۵ و اعلام یکی از اعضای این گروه و تصویب دیگر اعضا اگر ایران تخلفی از برجام کرده باشد، تحریم‌ها علیه ایران بر خواهد گشت، به همین دلیل بانک‌های اروپایی جهت تعامل با ایران جانب احتیاط را در پیش گرفته‌اند. یکی از علت هایی که بانک‌های اروپایی هنوز از برقراری تعامل بانکی با ایران هراس دارند مربوط به خود برجام است.

قوام با بیان این که در زمان تحریم‌ها برخی از بانک‌های معتبر جهانی به خاطر پیگیری‌های آمریکا به واسطه تعامل با ایران چندین میلیارد دلار جریمه شده‌اند، ا‌دا‌مه‌ داد: بانک‌های اروپایی می‌خواهند با صبر، تامل و کنار رفتن تمام پرده‌ها وارد تعامل با ایران شوند، به نحوی که آمریکایی‌ها، ایران را غافلگیر نکند.

نماینده پیشین ایران در صندوق بین‌المللی پول با بیان این که علی‌رغم این که تحریم‌ها در این ارتباط بر روی کاغذ رفع شده است، ولی در عمل باید منتظر میزان همکاری آمریکایی ها در این چارچوب باشیم در بخش پایانی صحبت‌های خود، گفت: ما نباید مسائل در این زمینه را به صورت نظری و تئوریک بزرگ کنیم و این طور وانمود کنیم که همه چیز گل و بلبل شده است. مردم و فعالان اقتصادی ناظر امور هستند، البته تیم مذاکره کننده و دولت تمام توان خود را برای رفع مشکلات به کار برده، ولی مساله این است که به قول مقام معظم رهبری در مقابل ما کسانی قرار دارند که قابل اعتماد نیستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ سه شنبه 18 اسفند 1394، کد مطلب: 3575726، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین