پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۱۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
معاون وزارت امور خارجه با بیان اینکه بانکهای اروپایی در برقراری ارتباط با ایران بیش از حد احتیاط می‌کنند هشدار داد: اروپایی‌ها از وضعیت جدید عقب خواهند ماند.

شعارسال: مجید تخت‌روانچی در دومین همایش تجاری ایران و اروپا با اشاره به برجام و همکاری‌های اقتصادی ایران و اروپا اظهار داشت: در طول دو سال گذشته مذاکرات فشرده و سنگینی داشتیم زیرا موضوعات متنوع بود و فضای مذاکرات به دلیل بی‌اعتمادی بین دو طرفین وجود داشت البته بی‌اعتمادی کم شد اما هیچگاه پاک نشد.

وی افزود: پس از دو سال مذاکره به توافق (برجام) رسیدیم و برجام یک بازی برد - برد داشت که در آن تضمین دادیم که هیچ وقت به دنبال سلاح هسته‌ای نرویم البته هیچ وقت دنبال سلاح هسته‌ای نبودیم و در دکترین دفاعی ایران سلاح هسته‌ای وجود نداشت. از سوی دیگر فتوای رهبر انقلاب را داشتیم.

معاون وزیر خارجه گفت: همچنین همکاری‌های شفاف و روشنی با آژانس انرژی اتمی داشتیم و هیچ دلیلی برای ارائه تضمین وجود نداشت. البته تحریم‌هایی علیه کشورما اعمال کرده بودند و طرف‌های مذاکره کننده متعهد شدند که با اجرای برجام تحریم‌ها را لغو کنند و به تعهد خود عمل کردند؛ همچنین ایران هم از کلیه حقوق خود در مفاد معاهده انی‌پی‌تی پرخوردار شد که هم ما به حقوقمان رسیدیم و هم تحریم‌ها لغو شد و هم اینکه تضمین می‌دهیم که ایران به سمت سلاح هسته‌ای نرود.

تخت روانچی در مورد برجام و فرصت‌های اقتصادی آن گفت: به دلیل تحریم‌ها همکاری‌های ایران با شرکت‌های اروپایی در ارتباط با اوضاع اقتصادی در چند سال اخیر بخصوص در سالهای 2011 و 2012 کمرنگ شده بود و اکنون این علاقه وجود دارد که به ایران بیایند و همکاری‌های تجاری را از سر بگیرند که این موضوع در سفر هیئت‌های خارجی به ایران برجسته شده و آن را مشاهده می‌کنیم.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای افزود: قبل از تحریم‌ها مبادلات تجاری ایران و اروپا خیلی کاهش یافته بود و اولین شریک تجاری ایران در آن زمان اتحادیه اروپا بود که با تحریم‌ها جایگاه خود را از دست داد.

وی اضافه کرد: وقتی روابط ما با اروپا کاهش یافت به دنبال شرکای جدید رفتیم و سختی تحریم‌ها را پذیرفتیم اما کار خود راادامه دادیم. و اینکه گفته می‌شود به دلیل تحریم پای میز مذاکره آمدیم بی‌پایه است زیرا کار و فعالیت هسته‌ای کشور تعطیل نشد و در سالهای تحریم آن را ادامه دادیم.

تخت روانچی با بیان ایکه تحریم‌ها ناعادلانه و غیرحقوقی بود گفت: اما وجود تحریم‌ها واقعیت بود و روابط تجاری ایران و اروپا را کاهش داد.

معاون وزیر امور خارجه در خصوص دستاوردهای برجام اظهار داشت: نخستین دستاورد مشروعیت هسته‌ای ایران بود و تلاش برای ترساندن کشورها از ایران در دستور کار بود. علاوه بر آن قعطنامه‌های فصل هفتم نیز تصویب شد و فضایی را ایجاد کردند که کار با ایران سخت شود. البته کار ما تعطیل نشد.

وی تصریح کرد: با تصویب قطعنامه 2231 شورای عالی امنیت ملی قطعنامه‌های قبلی لغو شد و این شورا تغییر بنیادینی در رویکرد خود نسبت به ایران ایجاد کرد.

تخت‌روانچی با بیان اینکه برجام در زمینه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ضمایمی دارد تاکید کرد: اکنون برای پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای ایران شورای امنیت از کشورها خواسته در این موضوع با ایران همکاری داشته باشند. که یکی از بخش‌ها در زمینه فعالیت‌ها فعالیت هسته‌ای است.

عضو ارشد مذاکره کننده هسته‌ای فروپاشی تحریم‌ها و ایران هراسی را دستاورد دوم برجام بیان کرد و گفت: زمانی بازار ایران هراسی داغ بود. در مورد آن تبلیغ می‌کردند که بعد از برجام این پروژه شکست خورد و از سوی دیگر ساختار تحریم‌ها فرو پاشید و فضای جدیدی را برای تعامل و همکاری ایجاد کرد.

وی ادامه داد: سومین دستاورد برجام در مورد جایگاه ایران و امنیت آن در منطقه است و امروز کشورها برای ایران نقشی مهم قائلند و این موضوع واضح است.

تخت‌روانچی با بیان اینکه برجام چه نوع تحریم‌هایی را لغو می‌کند اظهار داشت: کلیه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای لغو شده و در حوزه اروپا نقل و انتقال مالی بین اشخاص و نهادها و همچنین فعالیت‌های کارگزاری با موسسات و ایجاد شعب و ارائه خدمات پیام‌رسان (سوئیفت) در پیوست دو آمده است.

تخت روانچی با اشاره به حمایت مالی از ایران ادامه داد: تعهد پرداخت وامهای بلاعوض و وامهای ترجیحی بخشی از تحریم‌های اروپا بود که بعد از برجام لغو شد.

وی در ادامه گفت: در دو سال و اندی مذاکرات و تماس‌ها با مقامات اروپایی که داشتیم آنها برای همکاری اقتصادی با ایران بسیار علاقه‌مند بودند که این فعالیت‌ها به روال عادی برگردد. این موارد را در جلسات خصوصی به ما می‌گفتند و این نشان می‌دهد اروپا می‌خواهد مسیر همکاری با اقتصاد ایران به روی ریل طبیعی خود حرکت کند.

عضو ارشد مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان افزود: براساس برجام تحریم‌های ثانویه آمریکا برداشته شد و این تحریم‌ها علیه شهروندان دیگر کشورها وضع شده بود که اگر می‌خواستند در ایران حضور یابند باید از وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز می‌گرفتند که امروز این تحریم‌ها هم لغو شده و این اطمینان به اروپایی ها برای همکاری با ایران داده شده است.البته در برجام چند مورد استثنا وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: اکنون خزانه‌داری آمریکا اعطای مجوز برای صادرات،فروش و اجاره هواپیمای غیرنظامی را اعلام کرده و همچنین لیسانس عام نهادهای تحت کنترل و اشخاص آمریکایی را داده است که بتوانند با ایران وارد معامله شوند از سوی دیگر لیسانسی هم برای واردات فرش و مواد غذایی داده شده است.

تخت روانچی اضافه کرد: امروز شرکت بوئینگ هم مجوز لازم را گرفته تا بتواند به ایران صادرات داشته باشد البته باایرباس مذاکراتی داشتیم و به توافقاتی رسیدیم اما با بوئینگ هم مذاکره خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بحث حقوقی در غرب برداشته شده و علاقه‌مندی شرکتهای خارجی دیده می‌شود اظهار داشت: همکاری اقتصادی با ایران که ما هم به آن علاقه‌مند هستیم ایجاد خواهد شد.البته در همکاری اقتصادی یک موضوع صادرات و واردات به طوری طبیعی وجود د ارد که از ایران به اروپا و بالعکس صادرات و واردات انجام خواهد شد اما موضوع دیگر این است که به همه اروپایی ها و کشورها گفتیم نمی‌خواهیم بازاری برای کالاهای مصرفی آنها باشیم و می‌خواهیم همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم را دنبال کنیم تا شاهد انتقال فناوری‌های نو و برون‌سازی آن در کشور باشیم.

تخت روانچی با اشاره به اینکه نباید شرکتهای خارجی بازار ایران را مدنظر قرار دهند گفت: باید هدف آنها صادرات به کشورهای همسایه باشد که بازار خوبی را داریم که در قرارداد پژو هر سه شرط انتقال فناوری، صادرات و سرمایه‌گذاری دیده شده و قرار است 30 درصد تولیدات پژو صادر شود.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه کشورهایی در دوران تحریم ایران را تنها نگذاشتند، بیان کرد: برخی کشورها در دوران تحریم با ایران ارتباطی تجاری داشتند و این نقش پررنگ‌تر شده بود و اکنون آنها را فراموش نمی‌کنیم که در آن دوران با ایران همکاری و تعامل داشتند.

تخت‌روانچی در مورد چالش‌های همکاری اقتصادی ایران و اروپا گفت: هم ایران و اروپا علاقه‌مند به همکاری در زمینه اقتصادی هستند و موانع در این مورد وجود ندارد. مثلا مشکل بدهی به شرکتهای بیمه یا لغو شده و یا در حال لغو است و با اروپایی‌ها در همه زمینه‌ها گفت‌وگو داشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه چالش اصلی احتیاط بیش از حد بانکهای اروپایی است گفت: آنها نگرانند ولی هیچ جای نگرانی وجودندارد و مانعی برای همکاری تجاری با ایران در چارچوب برجام نیست. و برخی نگرانی‌هاکه بانکهای بین‌المللی دارند بی‌پایه است و یا کم اطلاعی بانکهای اروپایی نسبت به لغو تحریم‌ها باعث آن شده است.

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: مشخص است همکاری تجاری و اقتصادی با ایران مانعی ندارد متاسفانه برخی کشورها تلاش می‌کنند در روند اجرای برجام اخلال ایجاد شود که به مرور زمان کمرنگ خواهد شد.

تخت‌روانچی تصریح کرد: FFTF ایران را کشوری با خطر عنوان کرده که باید این موضوع تغییر کند و در حال مذاکره با کشورهای عضوFFTF هستیم همچنین قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس تصویب شده که منتظریم شورای نگهبان آن را تایید کند. از طرفی دیگر اصلاح قانون مبارزه با پول‌شویی در حال بررسی است.

وی با اعلام اینکه می‌خواهیم عضو کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم شویم گفت: از بعد داخلی و خارجی در حال اصلاح مشکلات هستیم و برجام فرصت مناسبی است برای همکاری اقتصادی ایران و هیچ مانع حقوقی و قانونی برای توسعه روابط وجود ندارد و کشورهای مختلفی اعلام آمادگی کردند.

تخت روانچی در پایان گفت: برخی بانکهای اروپایی محافظه‌کاری بیش از حد می‌کنند که این باعث شده اروپایی‌ها از وضعیت جدید عقب بمانند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 15اسفند1394، کدخبر: 1019244: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین