پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۵۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۶
اعضای شورای شهر تهران پس از جلسه دیروز خود، به شکل مرتب برای تعیین شهردار جدید تشکیل جلسه می‌دهند.

شعارسال: شورای شهر تهران دیروز جلسه نسبتا آرامی را پشت سر گذاشت؛ آرام از آن حیث که اعضای شورا در آخرین روزهای سال گذشته با جلسه‌های بعضا دو‌نوبته و شلوغ درگیر تنظیم بودجه بودند و 2جلسه نخست سال 97را هم به بررسی استعفای محمدعلی نجفی، شهردار تهران اختصاص دادند. البته آنها حالا باید جلسه‌های فشرده هم‌اندیشی را برای انتخاب شهردار جدید برگزار کنند. با این اوصاف شورای شهر تهران، 2هفته مانده به سالروز گرامیداشت شوراها (9اردیبهشت) در یک آزمون بزرگ دیگر قرار دارد. اعضای شورای شهر تهران روز گذشته پیش از آنکه به صحن اصلی بیایند هم، هنگام صرف یک صبحانه کاری نظرات یکدیگر را برای انتخاب شهردار جویا شده بودند.

تصمیم‌گیری برای نرخ کرایه تاکسی

نخستین دستور جلسه دیروز به بررسی یک‌فوریت لایحه نرخ انواع تاکسی برای سال 97اختصاص داشت که الهام فخاری با آن مخالفت کرد. او درخصوص مخالفت خود گفت: « زمانبندی ارائه فوریت‌ها اشکال دارد و چندین بار است این فوریت‌ها به این شکل اجرا می‌شود.» سرانجام یک‌فوریت این لایحه با 20موافق و یک مخالف به تصویب رسید. دستور دوم یک‌فوریت لایحه تعیین نرخ کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی بود که با همان استدلال مخالف و موافقان، سرانجام به تصویب اعضا رسید. حال قرار است که کمیسیون‌ عمران و حمل‌ونقل و کمیسیون برنامه و بودجه لایحه را برای تعیین نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس در اسرع وقت بررسی کرده و برای تصویب به صحن ارائه کنند.

در ادامه پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، یک‌فوریت لایحه تعیین ۳۰ نفر از کارکنان شهرداری به‌عنوان قائم‌مقام ذی‌حساب با ۱۳رأی موافق و ۸ رأی مخالف به تصویب رسید. در این میان حسن رسولی گفت: «امروز کلیه پرداخت‌ها از حیث حقوق و دستمزد انجام می‌شود و ذی‌حسابان تا زمانی که فرد جدید جایگزین نشود، امضای‌شان اعتبار دارد.» دیروز لایحه تعیین نمایندگان موضوع ماده ۱۴ آیین‌نامه معاملات شهرداری تهران هم بررسی شد اما آقایان کرکه‌آبادی، مدیرکل دفتر شهردار تهران و طباطبایی‌نژاد، مدیرکل حقوقی شهرداری تهران به‌ترتیب با ۸ و ۶ رأی، نتوانستند آرای لازم برای عضویت در این خصوص را کسب کنند.

باغ‌بودن یا باغ نبودن؛ مسئله این است

دیگر دستورات جلسه دیروز شورای شهر تهران که اتفاقا زمان قابل توجهی را به‌خود اختصاص داد، مربوط به بررسی پرونده‌های چند باغ بود. در این هنگام با رفتن محسن هاشمی، ابراهیم امینی، ریاست جلسه را برعهده گرفت. جالب اینجا بود که حین بررسی پرونده نخست، تصویر هوایی یک باغ در سال 88و سال 95کنار هم به نمایش گذاشته شد که نشان می‌داد، مالکان آن براساس مصوبه‌ برج باغ مربوط به دوره‌های پیشین شورا اقدام به ساخت‌وساز کرده و اکنون بنا در مرحله پیش‌نویس پایان کار قرار دارد. در این میان علی اعطا پیشنهاد داد که پرونده ملک مذکور برای بررسی بیشتر به کمیسیون تجدید‌نظر باغات برود که با موافقت اعضا همراه شد. پرونده بعدی هم مربوط به ملکی می‌شد که در کیلومتر 17جاده مخصوص کرج قرار دارد. در این ملک 709اصله درخت به همراه فضای سبز تثبیت‌شده (فضایی که ساخت‌وساز در آن نباید صورت گیرد) قرار گرفته است. به همین‌خاطر افشین حبیب‌زاده نگرانی خود را اینچنین بیان کرد: «در مورد بعضی از املاک که فضای سبز تثبیت شده دارد می‌گوییم که آنجا باغ است یا نه. وقتی می‌گوییم که آن ملک باغ است، ممکن است برای آن مجوز ساخت‌وساز براساس سطح اشغال ۳۰درصد صادر شود و اینگونه به آن فضای سبز تثبیت شده ضربه می‌زنیم.» با این نظر حبیب‌زاده، قرار شد در ارسال نظر شورا به دستگاه قضا علاوه بر باغ بودن ملک، به‌عنوان ضمیمه فضای سبز تثبیت‌شده نیز گنجانده شود.

علی اعطا، سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی پرونده‌های باغات اعتقاد داشت که تشخیص باغ بودن یک ملک در صلاحیت کمیسیون ماده7 نیست. او گفت: «در گذشته اگر کمیسیون ماده 7رأی به باغ بودن پرونده ثبتی می‌داد و مالک به این رأی اعتراض می‌کرد، اعتراض مالک به شورای شهر تهران ارسال می‌شد؛ درصورتی که مرجع تشخیص باغ بودن یک پلاک ثبتی، شورای شهر است

حاشیه‌هایی از جنس شورا؛ طرح جدید ترافیکی از هفته آینده اجرا می‌شود

ثبت الکترونیکی رأی اعضای شورای شهر تهران دیروز با واکنش‌هایی از سوی اعضا همراه شد تا جایی که در پاره‌ای از اوقات رأی برخی از اعضا ثبت نمی‌شد. هنگام رأی‌گیری در مورد یک‌فوریت لایحه قائم‌مقام ذی‌حساب هم وقتی رأی یکی از اعضا ثبت نمی‌شد، محسن هاشمی به شوخی گفت: «سیستم شورا هوشمند است و حس افراد را هم می‌سنجد. اگر دلشان با رأی دادن نباشد، رأی‌شان را ثبت نمی‌کند.» محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هنگام خروج از صحن پاسخگوی سؤالات خبرنگاران در رابطه با طرح جدید ترافیکی شد. او گفت: « گروه‌هایی که خواهان بسته دائمی طرح ترافیک به‌صورت یکساله هستند حداقل باید 3 تا 4میلیون‌تومان در طرح بپردازند و بر همین اساس این افراد باید حساب خود را یک میلیون تومان شارژ کنند تا ما با کسری و طلبکاری از آنها مواجه نشویم. خبرنگاران و معلولان نیز نیازی به شارژ کردن حساب شهروندی ندارند.» به گفته پورسیدآقایی، هیچ تغییری در زمان اجرا صورت نگرفته و طرح از هفته آینده و اول اردیبهشت به‌طور حتمی اجرایی می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه همشهری، تاریخ انتشار: 27فروردین1397 ، کدخبر: 12210: www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین