پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۷۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
وقتی همه این خصوصیت‌ها در کنار سایر ویژگی‌های عمومی ارتش از جمله انضباط، تجهیزات، نیروی انسانی، آموزش، اطلاعات، طرح و برنامه و یک ساختار سازمانی قوی قرار می‌گیرد، یک مجموعه ایده‌آل را به ما نشان می‌دهد. اگر بخواهم در یک جمله حق مطلب را ادا کنم باید بگویم که ارتش امروز جمهوری اسلامی ایران یک ارتش مومن، با نشاط، متدین، مردمی، پا در رکاب، جنگ‌دیده، باتجربه و در عین حال صبور، مقاوم و قانع است.

شعارسال:وقتی همه این خصوصیت‌ها در کنار سایر ویژگی‌های عمومی ارتش از جمله انضباط، تجهیزات، نیروی انسانی، آموزش، اطلاعات، طرح و برنامه و یک ساختار سازمانی قوی قرار می‌گیرد، یک مجموعه ایده‌آل را به ما نشان می‌دهد. اگر بخواهم در یک جمله حق مطلب را ادا کنم باید بگویم که ارتش امروز جمهوری اسلامی ایران یک ارتش مومن، با نشاط، متدین، مردمی، پا در رکاب، جنگ‌دیده، باتجربه و در عین حال صبور، مقاوم و قانع است.

امروز ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران است. ارتشی که با پیروزی انقلاب اسلامی و ماندگاری‌اش به دستور امام خمینی (ره) و همچنین با رشادت‌هایی که از خود در جریان مبارزه با ضدانقلاب و دشمنان در جنگ ۸ ساله نشان داد، توانست دفتر افتخارات مردان و زنان این سرزمین را قَطور‌تر از گذشته کند.

ماندگاری و حفظ ارتش در ابتدای انقلاب، صلابت ارتش در مبارزه با ضدانقلاب و ارتش بعث عراق و همچنین مسائل و مشکلات پیش روی این نهاد نظامی، ما را بر آن داشت تا به سراغ یکی از مجرب‌ترین و پُرمسئولیت‌ترین امیران ارتش جمهوری اسلامی برویم.

متولد ۱۳۳۹ در تهران و اصالتا خراسانی است. با معدل ۱۸ در سال ۵۹ وارد دانشکده افسری می‌شود. به گفته خودش ۲ انگیزه باعث حضورش در ارتش شد؛ یکی دعوت امام جمعه وقت تهران (مقام معظم رهبری) در خطبه‌های نماز جمعه سال ۵۹ که از جوانان خواسته بودند به ارتش بروند و دومی رویارویی تخصصی در برابر درگیری‌های نظامی استکبار به ویژه پس از وقوع جنگ تحمیلی ارتش بعث عراق علیه ایران اسلامی.

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه در سال ۶۲، علی‌رغم آنکه با توجه به نمره بالایی که آورده بود می‌توانست شهر‌های بزرگ را برای ادامه خدمت انتخاب کند، اما دست تقدیر را برای سرنوشتش باز گذاشت. به سومار رفت با فرماندهی گروهان «تیپ ۴۰ سراب» کار نظامی خود را به صورت رسمی آغاز کرد. پس از گذشت مدت کوتاهی از آغاز فرماندهی‌اش، به عنوان فرمانده نمونه برگزیده می‌شود و جهت انجام تدریس و فعالیت‌های آموزشی با درجه ستوان یکی به دانشگاه افسری امام علی (ع) بازمی‌گردد.

علی‌رغم تمام مشغله‌هایی که در زمان تحصیل و پس از آن در طول جنگ و همچنین در تدریس داشت، علاقه‌اش به مطالعه دروس حوزوی باعث شد تا در سال ۶۸ و با پایان جنگ تحمیلی اجازه بگیرد و برای مدت ۴ سال به قم برود و دروس حوزوی را که سال‌های قبل از آن به صورت جسته و گریخته می‌خواند را رسما تا پایان سطح ادامه دهد. او در همین ارتباط می‌گوید «توفیق داشتم از اولین شرکت‌کنندگان در درس خارج حضرت آقا باشم و این افتخار در ارتش تنها نصیب این سرباز کوچک اسلام شده است».

«عضو هیئت علمی دانشگاه افسری امام علی (ع)»، «جانشین فرماندهی دانشگاه افسری امام علی (ع) در زمان فرماندهی امیر سرلشکر صالحی و امیر سرلشکر موسوی»، «فرمانده آموزشگاه نظامی درجهداری جوادالائمه نزاجا»، «جانشین رئیس ستاد ارتش» و «مدیرعامل بنیاد تعاون ارتش» از جمله مسئولیت‌های این امیر ارتش جمهوری اسلامی ایران در گذشته بوده است.

متن گفت‌وگوی حدود یک ساعته تحریریه سیاسی خبرگزاری میزان با امیر سرتیپ «رضا خرم‌طوسی» مشاور عالی فرمانده کل ارتش و رئیس شورای عالی معیشت ارتش به قرار زیر است.

ضمن عرض سلام و احترام و تبریک به مناسبت فرارسیدن ۲۹ فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، تشکر می کنم از وقتی که در اختیار خبرگزاری میزان قرار دادید.

امیر خرم‌طوسی: سپاسگزارم؛ من هم خدمت شما سلام عرض می‌کنم و امیدوار هستم در مدت پیش رو گفت‌وگوی مفیدی داشته باشیم.

امام (ره) به خوبی درک کردند که عصاره ارتش برگرفته از رژیم شاهنشاهی نیست

در تقویم جمهوری اسلامی ایران، ۲۹ فروردین به عنوان روز ارتش شناخته می‌شود. برای شروع گفت‌وگو از شما می‌خواهیم که در خصوص پیشینه تفکر امام خمینی (ره) درباره ارتش برای ما سخن بگویید؛ ارتشی که شاید برخی‌ها اعتقاد داشتند نمی‌توان به آن اعتماد داشت.

امیر خرم‌طوسی: یکی از ظرایف پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه حضرت امام خمینی (ره) به ارتش بود. ایشان قبل از پیروزی انقلاب هم معتقد بودند که ارتش دارای یک ظرفیت مردمی است. گرچه جهت‌گیری ارتش قبل از پیروزی انقلاب، در جهت تامین منافع رژیم شاهنشاهی و به تبع آن استکبار جهانی بود، اما نگاه حضرت امام خمینی (ره) به ارتش اینگونه بود که ارتش از آن کشور و میراث مملکت و همچنین عصاره مردم و ملت است. بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به خوبی این موضوع را درک کرده بودند که عصاره ارتش برگرفته از رژیم شاهنشاهی نیست. ممکن است در ارتش قبل از انقلاب سرانی در درجات بالا وجود داشتند که از پیوستگی و وابستگی فکری و احساس قلبی نسبت به رژیم گذشته برخوردار بودند و در آن راستا حرکت می‌کردند، اما بدنه ارتش یک بدنه ملی، مردمی و متعلق به کشور بود. قبل از پیروزی انقلاب وقتی که حضرت امام خمینی (ره) در فرانسه مورد مصاحبه خبرنگاران خارجی قرار گرفتند، در پاسخ به خبرنگار نشریه لوموند در خصوص قدرت ارتش ایران و مواجهه این ارتش با انقلابیون و شخص امام(ره)، اظهار کردند «شما ارتش را نمی‌شناسید؛ ارتش با ما و از ماست». حتی ما هم در آن زمان که به عنوان جوانان انقلابی در صحنه حضور داشتیم این ظرافت را درک نمی‌کردیم. تصورمان در آن دوره این بود که ارتش متعلق به شاه و آمریکاست و از صدر تا ذیل این نهاد نظامی برای تامین منافع شاه و آمریکا تلاش می‌کنند.

ارتش به دست با کفایت حضرت آقا احیا شد

 مقام معظم رهبری در همان روز‌های آغازین انقلاب اسلامی، از سوی امام خمینی (ره) به عنوان نماینده ایشان در ارتش منصوب شدند؛ تاثیر این انتخاب را در روندی که ارتش طی سال‌های بعد داشت، چگونه می‌بینید؟

امیر خرم‌طوسی: از همان روز‌های نخست انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نقش بسیار تعیین کننده‌ای در هدایت ارتش داشتند. از همان ابتدا، امام خمینی (ره) ایشان را به عنوان نماینده خود در ارتش معرفی کردند و بدین ترتیب تعامل دو طرفه‌ای میان رهبری نظام و ارتش ایجاد شد. ارتش در حقیقت به دست با کفایت حضرت آقا احیا شد و ارتشی که به انقلاب پیوسته بود، در دامن انقلاب خدمت به مردم را آغاز کرد. در روز‌ها و هفته‌ها و ماه‌های پرالتهاب پس از پیروزی انقلاب، شهیدان قرنی، فلاحی، نامجو، فکوری، کلاهدوز و صیادشیرازی و برخی دیگر از بزرگان ارتش مثل امیر نجفی، نقش تعیین کننده‌ای در خدمت ارتش به انقلاب داشتند. حتی برای رصد اوضاع و احوال این نهاد نظامی، شورایی تحت عنوان دفتر مشاوره حضرت امام (ره) تشکیل شد. این دفتر با امام خمینی (ره) در ارتباط بودند و حضرت آقا به عنوان هدایت‌گر جریان سالم در ارتش ایفای نقش می‌فرمودند.

بسیاری از بزرگان دچار اشتباه و عدم شناخت و تحلیل صحیح شدند

 ریشه‌های فکری و دلایل کسانی که در روز‌های ابتدایی پیروزی انقلاب بر انحلال ارتش اصرار داشتند به کجا می‌رسید؟

امیر خرم‌طوسی: متاسفانه کم نبودند تعداد افرادی که بعد از پیروزی انقلاب درباره ارتش به اشتباه افتادند. بسیاری از بزرگان هم دچار اشتباه و عدم شناخت و تحلیل صحیح شدند. البته من به غرض‌ورزی‌ها کاری ندارم. پس از پیروزی انقلاب بسیاری از افراد حتی از چهره‌های شاخص و رجال سیاسی آن روزگار گمان می‌کردند که ارتش دیگر به درد نمی‌خورد چراکه در بستر رژیم شاهنشاهی رشد کرده و به دنبال اهداف ترسیم شده از سوی آن رژیم حرکت می‌کند. برخی ساده‌انگارانه به ماجرا نگاه می‌کردند و تصور داشتند که ارتش همراه مردم نیست و به درد انقلاب نمی‌خورد؛ این‌ها می‌گفتند که ارتش برای انقلاب سنگ‌اندازی و مانع‌تراشی خواهد کرد و به همین خاطر معتقد بودند که فورا باید منحل شود. ضمن آنکه گروه‌های دسیسه‌گر وابسته از جمله گروهک منافقین نیز آن زمان به طور محاسبه‌شده‌ای از انحلال ارتش دَم می‌زدند. این‌ها معتقد بودند که سازماندهی و تجهیزات ارتش نباید پای کار حمایت از انقلاب قرار بگیرد. جالب است بدانیم که حضرت امام در چه تاریخی فرمودند: «هر کسی که از انحلال ارتش حرف بزند منحرف است». آن زمان تنها ۲ ماه از پیروزی انقلاب گذشته بود. از ۲۲ بهمن تا ۲۹ فروردین. اواسط فروردین بود که مباحث مربوط به انحلال ارتش از سوی برخی چهره‌ها و جریان‌های سیاسی شدت گرفت. امام خمینی (ره) آن زمان آب پاکی را روی دست کسانی ریختند که خواستار انحلال ارتش بودند؛ ایشان فرمودند: «ارتش حامی انقلاب است و باید با سازوبرگ‌ها به خیابان‌ها بیایند و حضور خود را اعلام کنند». حضرت امام خمینی (ره) با تشخیص دقیق و نگاه الهی که داشتند، ارتش را از آن انقلاب دانستند. ارتشی که بدنه آن کاملاً با ملت بود در بخش سران نیز ناخالصی‌هایش اصلاح شد و مورد تصفیه قرار گرفت و عناصر سرسپرده و وابسته و خائن از آن جدا شدند.

ارتش از روز نخست وقوع تحرکات ضدانقلاب، پای کار آمد

 اگر ارتش در ابتدای انقلاب منحل می‌شد، سرنوشت مبارزه با ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان داخلی چه می‌شد؟

امیر خرم‌طوسی: از روز ۲۳ بهمن ۱۳۵۷ یعنی فردای پیروزی انقلاب، غائله‌های مختلف نورس و نارسی در کشور شکل گرفت. مخالفت استکبار با انقلاب اسلامی مردم ایران از همان روز نخست پس از پیروزی انقلاب آغاز شد. این غائله‌ها عمدتاً از مناطق مرزی و حساس کشور که نسبت به سایر مناطق کشور مستعدتر بودند شکل می‌گرفت. در کشور عزیزمان ایران، ترکمن‌ها، کردها، اعراب، بلوچ‌ها، ترک‌ها و ... اقوامی هستند که به قدمت یک تاریخ چند هزار ساله، با یکدیگر و در کنار هم با صلح و صفا و صمیمیت زندگی می‌کنند. ضدانقلاب آن زمان خواست با ایجاد تفرقه و برانگیختن عصبیت‌های قومی، کشور را تجزیه و حکومت را ساقط کند. بدین ترتیب از روز نخست پس از پیروزی انقلاب تا ۱۸ ماه پس از آن کشور درگیر تشنج‌های نظامی شد. انصافاً ارتش هم از همان روز نخست وقوع این تحرکات، پای کار آمد و کارنامه درخشانی از خودش به جا گذاشت. اگر آن زمان کشور فاقد ارتش بود، معلوم نبود چه بلایی بر سر مرزهایمان می‌آمد. خدا رحمت کند شهیدان صیاد شیرازی، فلاحی و قرنی را.

۵ ویژگی خاص ارتش ایران

 در چهل سالگی انقلاب، مهمترین وجوه تمایز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سایر ارتش‌های جهان را در چه مواردی می‌دانید.

امیر خرم‌طوسی: مهمترین شاخصه‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران را حضرت آقا در فرمایشات سال گذشته و سال‌های قبل در همین ایام توصیف فرمودند. ارتش‌های دنیا نقاط اشتراک زیادی با یکدیگر دارند و بر اساس یک منطق بین‌المللی و جهانی که همان تولید امنیت و دفع دشمن است شکل می‌گیرند. اما من اینجا برخی از وجوه تمایز ارتش جمهوری اسلامی ایران با سایر ارتش‌های جهان را بیان می‌کنم. نخست آنکه ارتش ما از یک فرماندهی خاص برخوردار است. در دنیا ارتشی را سراغ نداریم که فرماندهی‌اش بر عهده نایب امام زمان (عج) باشد. ما ساده از کنار این مطلب عبور می‌کنیم. فرماندهان سایر ارتش‌های جهان برای ما شناخته شده هستند. ما با ارتش‌های جهان ناآشنا نیستیم. در دنیا هیچ ارتشی را نداریم که از چنین فرمانده مهذب، عالم، فرزانه و انقلابی که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از آن بهره‌مند هستند، برخوردار باشد. ویژگی دوم ارتش جمهوری اسلامی ایران این است که یک ارتش مردمی است. درست است که جنس ارتش قبل از انقلاب نیز از مردم بود، اما بعد از انقلاب نوع این پیوند تغییراتی داشت و طی آن جنبه‌های مردمی ارتش تقویت شد. ارتش جمهوری اسلامی ایران کاملاً برخاسته از مردم است و نزدیک‌ترین جنس را به مردم دارد. ویژگی سوم این است که ارتش ما نسبت به سایر ارتش‌های جهان، یک ارتش آب‌دیده به حساب می‌آید. ارتش‌هایی در جهان هستند که یک ماه یا دو ماه یا نهایتا چند ماه درگیر یک جنگی بوده‌اند و امروز ادعا دارند که ما جنگ را تجربه کرده‌ایم؛ حال آنکه ما ۸ سال دفاع مقدس را در برابر تمام امکانات قدرت‌های غربی و شرقی با موفقیت پشت سر گذاشتیم. ویژگی چهارم، خودکفا بودن ارتش جمهوری اسلامی ایران است. ارتش‌های دنیا عموما تجهیزات‌محور هستند و غالبا هم در این زمینه وابسته به حساب می‌آیند. امروز حتی ارتش‌های بزرگ جهان نیز بخش‌هایی از تجهیزات‌شان را واردکننده هستند یا بعضی از ارتش‌های منطقه‌ای که ما می‌شناسیم نه تنها همه تجهیزات‌شان را وارد می‌کنند بلکه نیروی انسانی مورد نیاز خود را نیز می‌خرند. اما ارتش ما ارتشی است که دستانش را بر روی زانو‌های خود گذاشته و به حرکتش ادامه می‌دهد. قبل از انقلاب تجهیزات ارتش به کشور وارد می‌شد، اما با تحریم‌های ناحقی که مستکبران علیه جمهوری اسلامی ایران ترتیب دادند، این «اجبار مطلوب» نصیب ما شد که یا علی بگوییم و روی پا‌های خودمان بایستیم. پنجمین ویژگی ارتش جمهوری اسلامی ایران این است که یک ارتش کاملا مکتبی و مومن است. حضرت آقا صفت «مومن» را مکرر به ارتش نسبت میدهند و این مدال افتخارآمیز را بر سینه ارتش نصب می‌کنند. در کنار این ویژگی‌هایی که بیان شد، ما معتقدیم ارتش ما یک ارتش پاک بوده و از سلامت برخوردار است و در گیر و دار فعالیت‌های اقتصادی و حرکت‌های عمومی کسب‌وکار، خودش را حفظ کرده است. پیکره ارتش از سلامت برخوردار است. وقتی همه این خصوصیت‌ها در کنار سایر ویژگی‌های عمومی ارتش از جمله انضباط، تجهیزات، نیروی انسانی، آموزش، اطلاعات، طرح و برنامه و یک ساختار سازمانی قوی قرار می‌گیرد، یک مجموعه ایده‌آل را به ما نشان می‌دهد. اگر بخواهم در یک جمله حق مطلب را ادا کنم باید بگویم که ارتش امروز جمهوری اسلامی ایران یک ارتش مومن، با نشاط، متدین، مردمی، پا در رکاب، جنگ‌دیده، باتجربه و در عین حال صبور، مقاوم و قانع است.

حضرت آقا نگران هستند که در هَجمه‌های مختلف، روح و روان یک رزمنده تحت تأثیر فضای مجازی شهید نشود

«بهبود وضعیت معیشتی کارکنان ارتش» سرفصل مورد تاکید مقام معظم رهبری در حکم انتصاب امیر موسوی به عنوان فرماندهی کل ارتش چه بود. ریشه این توجه فراوان فرمانده کل قوا به مقوله «رفع دغدغه‌های معیشتی کارکنان ارتش» به کجا برمی‌گردد.

امیر خرم‌طوسی: اگر بخواهیم به مبانی مورد تاکید حضرت آقا بر مقوله «رفع نیاز‌های معیشتی کارکنان ارتش» رجوع کنیم، می‌بینیم که مولای متقیان حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه با صراحت خطاب به مالک تاکید فرمودند که «سپاهیان باید تامین باشند». البته با توجه به اینکه حضرت آقا به عنوان یک مرجع تقلید، در راس اسلام‌شناسان قرار دارند و عمیقاً با مبانی دین آشنا هستند، فرمایشات ایشان از عمق معارف اسلام برخاسته است و به همین خاطر برای ما در حکم یک مبنا قرار دارد و نیاز به مبنای دیگری نداریم. شک و تردیدی نیست که ما برای حفظ نظام نیاز به «مُجاهد مَردانی» داریم که دغدغه و اولویت اول آن‌ها اجرای مأموریت باشد و دراین راه تا پای جان بایستند. زمانی یک مجاهد راه خدا می‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد که تعلقات دنیایی‌اش کم و روحیه استغنا و بی‌نیازی‌اش زیاد باشد. آن کسی که تفنگ به دست گرفته و مشغول دفاع از حیثیت نظام است، اگر به دنبال پول درآوردن بود باید یک مسیر دیگری را دنبال می‌کرد. مثل این می‌ماند که یک کسی برود حوزه علمیه با نیت پول درآوردن. طبیعی است که حوزه محل کسب علم است و آن فرد اشتباه مسیرش را برگزیده است. مسیر ارتش نیز مسیر تولید امنیت و تقدیم کردن سر و جان برای ملت است نه پول درآوردن. هیچ‌گونه مُزد و پاداش و حقوقی هم برای چنین کسی که جان خودش را در دست گرفته حق مطلب را ادا نمی‌کند. آن سوی سکه این است که علی‌رغم آنکه یک ارتشی دل را به خدا سپرده و جمجمه‌اش را به او عاریه داده و به سمت دشمن تاخت می‌کند، اما مدیران آن سرباز رزمنده وظایفی را بر عهده دارند. ما موظف هستیم برای انجام بهتر ماموریت‌های این مجاهدان، دغدغه‌های زندگی و نیاز‌های معیشتی و آموزشی آن‌ها و خانواده هایشان را برطرف کنیم. نگاه ما به بحث معیشت کارکنان ارتش مثل هدفی که خود آن‌ها دارند، مقدس است. نگاه، هدف و عملکرد ما در شورای عالی معیشت ارتش، تأمین نیاز‌های معیشتی یک سرباز راه خدا و مدافع کشور است. من احساس می‌کنم حضرت آقا از سر احساس تکلیف و به خاطر آنکه حاکم اسلامی هستند و ما سربازان ایشان هستیم، دغدغه معیشت و زندگی ما را دارند. ایشان نگران هستند که در هَجمه‌های مختلف، روح و روان یک رزمنده تحت تأثیر فضای مجازی شهید نشود. برای ایشان مهم است که ما به عنوان کارکنان ارتش چه می‌خوریم، کجا می‌خوابیم، در چه خانه‌ای زندگی می‌کنیم، خانه داریم یا نداریم، اگر بیمار صعب‌العلاج داریم وضعیت رسیدگی به او چگونه است و ....



رهبر معظم انقلاب گاهی با جزئیات و ذکر نام اشخاص، وضعیت معیشتی کارکنان ارتش را تعقیب می‌کنند

 علاوه بر حکم انتصاب امیر موسوی به سمت فرماندهی کل ارتش و همچنین سخنرانی‌های رسمی معظم‌له در دیدار با مقامات ارتش، آیا مورد دیگری بوده که ایشان پیگیر وضعیت معیشتی کارکنان ارتش بوده باشند؟

امیر خرم‌طوسی: بر مبنای گزارش‌هایی که به مقام معظم رهبری می‌رسد ایشان گاهی با جزئیات و ذکر نام اشخاص، وضعیت معیشتی کارکنان ارتش را تعقیب می‌کنند. بنابر این مسئولیت ما در این حوزه بسیار سنگین است. ایشان نسبت به رفاهیات منطقی نظامیان هم در بعد مادی و هم از جنبه‌های معنوی دغدغه‌مند هستند.

اجازه مشخص فرمانده کل قوا برای ورود ارتش به فعالیت‌های اقتصادی

 نگاه شما در شورای عالی معیشت ارتش نسبت به مقوله بهبود وضعیت کارکنان این نهاد نظامی چگونه است؟ آیا اهدافی که برای خود ترسیم کرده‌اید با امکاناتی که از آن بهره‌مندید همخوانی دارد؟

امیر خرم‌طوسی: آنچه که برای ما مهم است حفظ سلامت روح و روان و همچنین کیفیت بالای اجرای ماموریت است که یک ارتشی انقلابی می‌خواهد آن را انجام دهد. طبیعی است که وقتی ما تجهیزات گران‌قیمت را دست درجه‌داری بدهیم که احیاناً راضی نیست و گرفتار است و مشغولیت ذهنی دارد، او نمی‌تواند به نحو مطلوب از آن تجهیزات استفاده کند. فرمانده معظم کل قوا برای رفع نیاز‌های معیشتی کارکنان ارتش، اجازه مشخصی را برای ورود ارتش به فعالیت‌های اقتصادی صادر کردند. به عنوان مثال، ایشان اجازه دادند ما با رعایت ضوابط و مقررات در حد و اندازه‌های تعریف شده، حرکت اقتصادی و خدماتی انجام دهیم یا اینکه یک شرکت هواپیمایی را اداره کنیم و یا یک اردوگاه تفریحی را ایجاد کنیم و به کارکنان و خانواده‌های‌یشان خدمت کنیم.

باید غرور نظامی کارکنان در ارتش حفظ شود

 به صورت مصداقی بفرمایید که شورای عالی معیشت ارتش برای رفع دغدغه‌های کارکنان در چه حوزه‌های وارد شده است.

امیر خرم‌طوسی: در چارچوب سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی فرمانده معظم کل قوا و ستادکل نیرو‌های مسلح در زمینه رفع نیاز‌های معیشتی کارکنان ارتش، امیر سرلشکر موسوی که چند ماهی است در سمت فرماندهی کل ارتش منصوب شدند، وعده رفع دغدغه‌های معیشتی کارکنان ارتش ظرف ۵ سال را دادند. ما در شورای عالی معیشت ارتش بر اساس سیاست‌های ابلاغی از سوی فرماندهی کل ارتش، نیاز‌های معیشتی کارکنان را برطرف می‌کنیم. امیر موسوی ۱۱ سیاست را در این زمینه به شورای عالی معیشت ارتش ابلاغ کردند. فرماندهی کل ارتش در وهله نخست دستور دادند که مشکل مسکن شخصی کارکنان ارتش باید به ترتیب سنوات برطرف شود. ما هم برای انجام این مهم در یک محیط کاملا تخصصی و فنی مهندسی برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و محاسبه کردیم چه تعداد نیرو فاقد واحد مسکونی هستند. ۵۰ درصد از کارکنان ارتش فاقد منزل شخصی هستند و ما برای صاحبخانه شدن همگی آن‌ها برنامه ریزی کرده ایم. ما محاسبه کردیم که این افراد در چه سطوحی هستند و چه درآمدی دارند و چگونه ما می‌توانیم آن‌ها را خانه‌دار کنیم؛ صف ما در بحث مسکن، به ترتیب سنوات است. ترافیک این صف روان و در حال حرکت است. امیر موسوی همچنین دستور دادند که بیماران صعب‌العلاجی که در خانواده‌های درجه یک کارکنان ارتش وجود دارند، جز درد و رنج بیماری، نباید دغدغه دیگری داشته باشند. ما نیز برآورد‌ها را انجام دادیم که در خانواده‌های درجه یک کارکنان ارتش، چه تعداد بیمار صعب‌العلاج وجود دارد و با چه مکانیزمی باید دارو و درمان آن‌ها را انجام داد. فرماندهی کل ارتش همچنین فرمودند که هیچ‌کدام از کارکنان ارتش نباید برای تامین جهیزیه دختران خود با مشکل مواجه باشند. ما برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های این مورد را نیز انجام داده‌ایم. ما در این زمینه یک وام قرض‌الحسنه بالای ۲۰ میلیون تومان به همکارانمان می‌دهیم و باز هم اگر ضرورتی وجود داشت در تامین نیازمندی‌هایش به او کمک می‌کنیم. فرمانده کل ارتش در بحث ارزاق نیز به ما دستور دادند برنامه‌ریزی‌هایمان را انجام دهیم. ما نیز یک برنامه و طرح دقیق را روی کاغذ آوردیم که هر چند وقت یک‌بار در طول سال، هزینه یک بسته ارزاق را آبرومندانه و حساب‌شده به کارکنان ارتش بدهیم. حیثیت کارکنان برای ما بسیار مهم است. این عزیزان صدقه‌بگیر نیستند. اگر ما چیزی را به آن‌ها تقدیم می‌کنیم اولاً وظیفه ماست و ثانیاً در راستای انجام بهتر مأموریت نیروهاست. ما معتقدیم که باید غرور نظامی کارکنان در ارتش حفظ شود. امیر موسوی همچنین در بحث تولد فرزندان کارکنان ارتش دستوراتی را به شورای عالی معیشت ارتش ابلاغ کردند. ایشان در این زمینه مشوق‌هایی از جمله اهدای پاداش به نیروی ارتشی و اعطای هدیه به مادر فرزند را مقرر کردند. سیاست بعدی که در شورای عالی معیشت ارتش دنبال می‌شود سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه‌های نیمه کاره ارتش در گذشته است. از جمله پروژه‌های بزرگی مثل چیتگر و شهید بهشتی تهران یا شهید کشوری اصفهان که بنیاد تعاون ارتش عهده‌دار آنهاست. به طور کلی «بتاجا» بازوی توانمند اجرایی ارتش در رفع نیازهای معیشتی است و نقش تعیین کننده‌ای دارد و تاکنون این نقش را به خوبی ایفا کرده است.




ثبت و ضبط اقدامات شورای عالی معیشتی در یک بستر آی‌تی برای مشاهده کارکنان ارتش

 معیار کمی و کیفی شما برای سنجش عدالت در خدماتی که به نیروهایتان ارائه میدهید، چیست؟

امیر خرم‌طوسی: ما در شورای عالی معیشت ارتش یک سیاست کلی داریم و آن این است که خدماتی که به نیروهایمان ارائه می‌دهیم عادلانه باشد. ما آمدیم یک بستر آی‌تی را فراهم کردیم و هر کاری را که انجام می‌دهیم در این بستر ثبت و ضبط می‌کنیم و سپس با رعایت حرمت شخص، برای او مانیتور می‌کنیم. ما در سال ۹۷ بنا داریم که هفته‌ها و ماه‌های پرتحرکی را در حوزه بهبود وضعیت معیشتی کارکنان ارتش داشته باشیم و البته در مسیر این پیشرفت، تعامل با سازمان‌های بیرونی نیز بسیار موثر است.

اختصاص ۲ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها برای ودیعه مسکن، وام مسکن، وام ازدواج و تهیه جهیزیه کارکنان ارتش

مجلس شورای اسلامی اخیرا اختصاص مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان را برای بهبود وضعیت معیشتی کارکنان ارتش مصوب کرد. این رقم تا چه حد از مشکلات پیش روی شما را حل می‌کند؟

امیر خرم‌طوسی: امیر موسوی طی ماه‌هایی که فرماندهی کل ارتش را بر عهده گرفتند، فضای پُرنشاطی را ایجاد کردند و در بحث رفع نیاز‌های معیشتی کارکنان ارتش، خود را بسیار مصمم نشان دادند. پس از تعامل امیر موسوی با مجلس شورای اسلامی طی ماه‌های گذشته، مجلس تصویب کرد که ۲ هزار میلیارد تومان توسط بانک‌ها برای ودیعه مسکن، وام مسکن، وام ازدواج و تهیه جهیزیه کارکنان ارتش اختصاص یابد. با توجه به جمعیتی که ما داریم، ۲ هزار میلیارد برای ما عدد بسیار قابل قبول و خوبی است.



۴ سرلشکر از نگاه امیر

 در قسمت پایانی این گفت‌وگو از شما می‌خواهیم اولین عبارتی که پس از شنیدن نام این ۴ فرمانده نظامی به ذهنتان می‌رسد را برای ما بگویید.

امیر سپهبد علی صیاد شیرازی.

اخلاص، دانش، ایثارگری و تلاش

امیر سرلشکر عطاالله صالحی.

ولایتمداری، زهد

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی.

هوشمندی، تصمیم‌ به‌هنگام، تعامل قوی و اخلاق خوش

حاج قاسم سلیمانی.

محبوب، شجاع، امید رهایی‌بخش، مصداق کامل سرباز آقا امام زمان (عج)

 مجددا از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، تشکر می‌کنم؛ در پایان اگر صحبت خاصی باقی مانده، بفرمایید.

امیر خرم‌طوسی: بنده نیز از شما و همکارانتان در خبرگزاری موفق میزان تشکر و برایتان آرزوی موفقیت روزافزون می‌کنم.

گفت‌وگو: محمدحسین چخماقی

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 29 فروردین 97، کدخبر: 412356 ، www.mizanonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
1
ارتش ایران همواره در خدمت مردم و ایران بوده است و خود را وارد بازی های سیاسی نکرده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین