پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۶۶۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۸
ارتش جمهوری اسلامی ایران، متعلق به 80 میلیون ایرانی با هر گرایشی است و لذا کشاندن ارتش به دام این جناح و آغوش آن جریان، ناگزیر آن را در نظر عده ای از مردم ایران، خواهد شکست.

شعارسال: چرا ارتش جمهوری اسلامی ایران محبوب است؟

 پاسخ این سؤال را می توان در چند بند خلاصه کرد:

1 - در ماه های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی، ارتش ایران که می توانست رو در روی مردم قرار گیرد، این کار را نکرد و مدتی بعد از اعلام بی طرفی، به مردم پیوست. عکس تاریخی اعضای نیروی هوایی ارتش که در مقابل امام خمینی(ره) ادای احترام نظامی می کنند، گواه این مدعاست.

اگر ارتش ایران پا در مسیر سرکوب ملت می نهاد، انقلاب هر چند با خون های بیشتری به پیروزی می رسید ولی جایگاه تاریخی ارتش ایران، فرو می ریخت و مردم به آن بدبین می شدند.

2 - در طول دفاع مقدس، ارتش نه تنها 8 سال جنگید و از کشور دفاع کرد بلکه به ویژه در اوایل جنگ، نقش مهمی در آموزش اصول رزمی به نیروهای جدیدالتأسیس سپاه و بسیج داشت. در آن 8 سال، 48 هزار ارتشی به شهادت رسیدند. مردم ایران هرگز مجاهدت های آنان را در روزهای خون و باروت از یاد نخواهند برد، هر چند که تبلیغات ارتش در این زمینه بسیار اندک باشد.

3 - رئیس جمهور حسن روحانی در روز ارتش یکی دیگر از رازهای محبوبیت ارتش جمهوری اسلامی را بیان کرده است: "ارتش با این که سیاست را می فهمد اما هرگز در بازی های سیاسی وارد نشده و به وصیت و دستور امام راحل(ره) به خوبی عمل کرده است."

  دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی در این باره را مرور می کنیم:

- ورود سیاست در ارتش شکست ارتش است، این را باید بدانید و شرعاً جایز نیست.

- من عرض می‌کنم به همه این قوا و به فرماندهان این قوا که این افراد در هیچ‏‌یک از احزاب سیاسى، در هیچ‌‏یک از گروه‌ها وارد نشوند. اگر ارتش یا سپاه پاسدار یا سایر قواى مسلحه در حزب وارد بشود، آن روز باید فاتحه آن ارتش را خواند. در حزب وارد نشوید، در گروه‌ها وارد نشوید اصلاً.

-اگر وارد احزاب بشوید، بالاخره به هم خواهید زد خودتان را و بالاخره در مقابل هم خواهید ایستاد و نظام را به هم خواهید زد و اسلام را تضعیف خواهید کرد.

- وصیت اکید من به قوای مسلح آن است که همان طور که از مقررات نظام ،عدم دخول نظامی در احزاب و گروهها و جبهه ها است به آن عمل نمایند؛ وقوای مسلح مطلقا، چه نظامی و انتظامی و پاسدار و بسیج و غیر اینها، در هیچ حزب و گروهی وارد نشده و خود را از بازیهای سیاسی دور نگه دارند. در این صورت می توانند قدرت نظامی خود را حفظ و از اختلافات درون گروهی مصون باشند. و بر فرماندهان لازم است که افراد تحت فرمان خود را از ورود در احزاب منع نمایند.

4 - نکته دیگر این است که ارتش همواره به عنوان یک نیروی پاکدست شناخته می شود. رئیس جمهور روحانی در این باره چنین می گوید: اگر در رژیم گذشته در کنار فسادهای اقتصادی، گاهی نام صاحب منصبان ارتش آن روزگار برده می شد، امروز درهیچ فسادی در جامعه و کشور نامی از امیران و بزرگان ارتش وجود ندارد و این به معنای دست پاکی، پاکی و اخلاص ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

اما محبوبیت امروز ارتش به معنای آن نیست که در آینده نیز این محبوبیت ادامه یابد. لذا دو نکته را به امرای ارتش جمهوری اسلامی ایران، یادآور می شویم:

الف) رویکرد اصولی ارتش در دوری از سیاست بازی همچنان باید حفظ شود. ارتش جمهوری اسلامی ایران، متعلق به 80 میلیون ایرانی با هر گرایشی است و لذا کشاندن ارتش به دام این جناح و آغوش آن جریان، ناگزیر آن را در نظر عده ای از مردم ایران، خواهد شکست.

ب) ارتش در سال های اخیر وارد کارهای اقتصادی شده است. این ورود در دراز مدت به زیان ارتش تمام می شود زیرا آن را از مسؤولیت اصلی اش باز می دارد و زمینه برخی مشکلات اقتصادی را در درون سیستم ارتش فراهم می کند. شأن ارتش یک کشور بالاتر از آن است که مثلاً بانکداری کند، صرافی باز نماید یا به مسافرکشی هوایی بپردازد. بیم آن می رود که ادامه فعالیت های اقتصادی ارتش، نگاه مثبت مردم به این مجموعه را خدشه دار کند و به راستی سرمایه اجتماعی کنونی ارتش را مگر می توان با مادیات معاوضه کرد؟!


 ، شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار 29 فروردین 97، کدخبر:  604571،www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین