پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۹۷۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: برنامه بهینه‌سازی هواپیمای ایران ۱۴۰ به صورت کامل تهیه شده است اما برای این کار باید ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار بودجه تامین شود.
شعارسال: منوچهر منطقی در جمع خبرنگاران درباره پیشرفت فعالیت‌ها در ساخت هواپیماهای 100 نفره در کشور،‌ توضیح داد: در مورد تولید هواپیماهای 100 نفره یکسری فعالیت‌ها انجام شده است البته ساخت هواپیما اینگونه نیست که امروز اراده کنیم و بسازیم و دو سال بعد نوار افتتاح آن را قیچی کنیم و هواپیما پرواز کند.

وی با تأکید بر اینکه ساخت هواپیما مستلزم وجود مجموعه‌های سازنده داخلی واجد شرایط است، افزود: برای‌ تجهیزات فرودگاهی که وارد یک شبکه فرودگاهی کشور می‌شود، باید استانداردهای آن طی شود و وجود این استانداردها مستلزم آن است که آزمایشگاه‌های مختلف و سرمایه‌گذاری ایجاد شود؛ وقتی که این موارد ایجاد شد می‌توان گفت که در آن مسیر قدم برداشتیم و همه این موارد مستلزم سرمایه‌گذاری است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر متخصصان این صنعت در کشور‌ ‌و مجموعه‌ها و زیرساخت‌های لازم وجود دارد، به هر حال اجرای کار در حال انجام است اما تأخیراتی نیز وجود دارد و ممکن است کار انجام نشود.

منطقی با تأکید بر اینکه ساخت هواپیما یکسری پیش‌شرط‌هایی لازم دارد که باید عملیاتی شود، اضافه کرد: در 10 سال اخیر کارهای خوبی انجام شده است،‌ اما اینکه انتظار دارید هواپیمای مدنظر ما بیاید و روی باند پرواز کند، نه اینطوری نیست.

وی ادامه داد: وقتی یک هواپیما 6 میلیون قطعه دارد یعنی میلیون‌ها فناوری لازم دارد؛ فرازهایی لازم است تا یک به یک طی شود و هواپیما ساخته شود؛ اصولا در دنیا اگر سرمایه‌گذاری در ساخت هواپیما انجام می‌شود باید 30 تا 50 سال مطالعات و پیش‌زمینه‌ها وجود داشته باشد، قطعاً کمپانی‌های هواپیماساز بزرگ دنیا هم یک روزه هواپیماساز نشده‌اند، همچنین باید بررسی شود که بین 30 تا 50 سال این کمپانی‌های بزرگ هواپیماساز چه میزان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این سرمایه‌گذاری‌ها چه میزان در حوزه علمی و چه میزان در حوزه تحقیقاتی بوده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: برخی قطعات هواپیمای مد نظر ما ساخته شده است اما کلاس‌های هواپیما متفاوت است؛ مثلا پیشرفت ما در هواپیماهای کلاس‌ 2 تا 10 نفره ‌‌فوق‌العاده است، در کلاس 50 تا 70 نفره پیشرفت ما متوسط رو به بالا است و یا در هواپیماهای بزرگ پیشرفت ما در حد اینکه بتوانیم آنها را به‌روزسازی کنیم یا اینکه پشتیبانی قطعات و تجهیزات داشته باشیم و در کل می‌توان گفت که در وضعیت خوبی هستیم.

منطقی اظهار داشت: واحد ساخت هواپیما نیازمند فرآیند سرمایه‌گذاری است که کم انجام شده است، اگر سرمایه‌گذاری مناسب باشد از نظر دانش فنی این توان را داریم؛ این حوزه استانداردهای خاصی را می‌طلبد و استانداردها نیازمند تجهیزات خاص است و همچنین سرمایه لازم دارد که البته این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی نمی‌تواند انجام شود زیرا بسترهای خاص لازم دارد که باید در آن بستر با حداقل سرمایه یکسری کار عملیاتی را آغاز کند.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأکید کرد: ما از نظر دانش فنی و علم روز این صنعت در وضعیت مناسبی قرار داریم، از تجهیزات موجود نیز حداکثر استفاده ممکن را می‌کنیم اما برای رفتن به یک گام جلوتر، نیاز است که حداقل‌های مالی را هم داشته باشیم که وجود ندارد، مثلا اگر کشوری در این حوزه یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است، رقم‌ ما خیلی کم تر است.

وی اظهار داشت: هواپیماسازی مستلزم آن است که نگاه ثابتی به این موضوع وجود داشته باشد و گام به گام پیش رویم و به صورت متناوب زیرساخت‌ها فراهم شود و هرگاه زیرساخت‌ها فراهم شد مطمئن باشید در این حوزه به سطح مورد نظر می‌رسیم.

* برنامه بهینه‌سازی هواپیمای ایران‌140 به صورت کامل تهیه شد

منطقی درباره هواپیماهای ایران 140، زمین‌گیری آنها پس از سانحه مهر‌آباد و برنامه دولت برای بهینه‌سازی این هواپیماها به فارس گفت: هواپیمای ایران 140 در دو بخش کاربری دارد، یکی کاربران بخش دفاعی هستند که آنها کارهای خود را آغاز کرده‌اند بخش‌ دیگر آن، مسافری است که مستلزم یکسری بهینه‌سازی است.

دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان هوایی و هوانوردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: در حال حاضر برنامه بهینه‌سازی هواپیمای ایران 140 به صورت کامل تهیه شده است اما باید 50 تا 70 میلیون دلار تأمین بودجه انجام شود تا اجرا شود.

به گزارش فارس 19 مردادماه 93 بود که یک فروند هواپیمای مسافری ایران 140 هنگام برخاستن از مهرآباد با از دست دادن موتور سقوط کرد و تعدادی از مسافران و همه کرو پروازی و خلبانان آن جان باختند.

بعد از ظهر همان روز در جلسه هیئت دولت، رئیس‌جمهور از وزیر راه و شهرسازی خواست گزارش کاملی از چگونگی وقوع سانحه و علل آن ارایه کند و تا رسیدگی کامل، از ادامه پرواز این نوع هواپیما (ایران 140) ممانعت به عمل آمده و رعایت کامل استانداردهای فنی در همه پروازها مورد تأکید و توجه ویژه قرار گیرد. ‌

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 1347592 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
قطعا 50 ملیون دلار برای حفاظت از جان مسافران هزینه زیادی نیست
ن.ف83
ناشناس
Norway
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
من هم با دوستمون موافقم باید از هزینه های بیخود جای دیگه کم کنیم
ا.ف75
ناشناس
Norway
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
ایران نیاز به این داره که هواپیما های جدیدی اضافه بر این تولید یا خریداری کنه ، این ها بدرد ناوگان هوایی ایران نمیخوره
ا.ح75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۰
0
0
اما این اراده در دولت وجود نداره که این برنامه رو به ثمر برسونه
ا.ف75
ناشناس
Mauritius
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
0
0
هزینه برای این کارها خیلی خوبه بهتر از هزینه برای زدن سد روی کوه نمکه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین