به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و
شهرسازی، عباس وفائی روز پنجشنبه افزود: این همکاری به دنبال انعقاد تفاهمنامه ای
میان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
شکل گرفت و مقرر شد سامانه روشنایی عوامل پروازی را منطبق با شرایط جغرافیایی و فرودگاه
های کشور به طور کامل بومی سازی شود.
وفائی افزود: پیش از این جهاد دانشگاهی
خواجه نصیر طوسی عناصر چراغ های لبه باند را برای شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی
ایران مدل سازی کرده بود.
سرپرست اداره کل تجهیزات و سامانههای
فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: همچنین این شرکت در
آستانه امضای یک تفاهمنامه جدید در راستای قرارداد همکاری با معاونت علمی و فناوری
ریاست جمهوری است که هدف آن اجرای طرح های پژوهشی، نمونه سازی تخصصی و ساخت
تجهیزات روشنایی عوامل پروازی است.
وفایی اظهار داشت: همچنین برای سیستم
روشنایی 47 فرودگاه کشور نیازمند قطعات یدکی و پشتیبان هستیم و برخی را باید به
روز رسانی کنیم.
سرپرست اداره کل تجهیزات و سامانههای
فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تصریح کرد: برای تضمین کیفیت و
مرغوبیت تجهیزات، دستورالعمل های لازم برای نحوه آزمایش و وارسی را از مرکز پژوهش
های علمی و صنعتی ایران دریافت کرده ایم.
وی اضافه کرد: با اجرای این طرح، ایران
اولین کشور منطقه خواهد بود که توان بومی سازی فناوری تأمین تجهیزات فرودگاهی را
دارد و این گام مهم بر اساس اصل 44 قانون اساسی برداشته می شود.
سرپرست اداره کل تجهیزات و سامانههای
فرودگاهی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: اکنون بسیاری از تجهیزات
فرودگاهی کشور مانند کانتر، ترازو، آسانسور، سیستم انتقال بارمسافر (BHS)، میمیک (سامانه کنترل روشنایی عوامل پروازی)، ترانس ها با قدرت های بالا و تابلوهای
فرمان، ایرانی هستند و با استفاده از توان مهندسان دانشگاه خواجه نصیر طوسی چراغ
های عوامل پروازی و نیز رگلاتورهای جریان ثابت (CCR) نیز بومی سازی می شوند.
به گفته وفایی بومی سازی سایر تجهیزات نیز
در دست بررسی است و امکان ساخت آنها در داخل وجود دارد.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار22شهریور97، کد خبر: 83032406،www.irna.ir
واقعا ما میتونیم؟ ینی توانایی بالقوه اش تو کشور هست؟ من که بعید میدونم