پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
خطیب جمعه تهران با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران گفت: بحث اصلی آنها موشک نیست بلکه اسلام است و اینکه مردم دین را می‎خواهند؛ اینها از اسلام ناراحت هستند و می‎بینند اسلام استقلال و عظمت می‎دهد و جوانان را رشد می‎دهد و آنها نمی‎توانند بر این ملت مسلط شوند و منابع را غارت کنند.
شعارسال: آیت‌الله محمد امامی کاشانی، امروز ۴ خردادماه، در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان کشور به تشریح برخی نکات بیان شده از سوی ایشان بر اساس آیات ۱۱۸ تا ۱۲۰ سوره آل عمران پرداخت.

وی اظهار کرد: خدا می فرماید ای کسانی که ایمان دارید دوستانتان را از غیر خودتان انتخاب نکنید؛ این غیر منحصر به کفار نیست حتی مسلمانان منافق را هم در بر میگیرد. این دشمن را مورد اعتماد قرار ندهید و به آن تکیه نکنید.

امامی کاشانی افزود: این دشمنان میخواهند امت اسلام همواره بیمار باشد به شکلی که نتواند روی پای خود بایستد. به عبارتی دشمن میخواهد امت اسلام به عزت، استقلال، غیرتش بیتوجه باشد و جوانانش همه بی‏عار و عیاش باشند. دشمن چنین چیزی از امت اسلام میخواهد.

وی عنوان کرد: در ادامه قرآن میفرماید؛ دشمنان همواره دوست دارند شما در مشکل باشید؛ در اقتصاد، امنیت و .... گاهی هم سخنانی میگویند که بغض و دشمنی آنها را نشان میدهد اما بغضی که از شما در دل دارند بالاتر از این است.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: راه زندگی تکیه بر دشمن نیست بلکه تکیه بر داخل و ایمان و جوانان تحصیلکرده و با تقواست. خداوند در این آیات هشدار میدهد با اینکه بیگانگان با شما چنین است آبا درست است به او اعتماد کنید و حرفش را بپذیرید؟

امامی کاشانی افزود: دشمنان از شما عصبانی هستند و نسبت به شما غیظ دارند. دیدید که آدم ناآدم آمریکا با عصبانیت برجام را زیر پا گذاشت و ادعاهای زیادی کرد این غضب است. خدا در همین آیات خطاب به ترامپ و وزیر خارجهاش این خطاب را میکند که؛ بمیرید با همین غیظی که دارید. مرگ بر شما.

وی اضافه کرد: در ادامه خداوند می‌فرماید اگر خیری به شما برسد اینها ناراحت می‌شوند و اگر مشکلی برای شما پیش بیاید خوشحال می‌شوند. اما تکلیف ما چیست و ما باید با وجود این همه دشمن چه کنیم. خداوند می‌فرماید صبر کنید و استقامت بورزید، به خودتان تکیه کنید که اصلا کاری نمی‌توانند بکنند و ضرری به شما برسانند.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: باید بر روی پای خود بایستیم و به ظرفیت‌های مختلف خود تکیه کنیم، مانند سرمایه جوانان، منابع طبیعی، دامداری، کشاورزی، معادن و ... .

امامی کاشانی در ادامه به برخی نکات مهم سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: نکته اول این است که دشمن را باید شناخت و اعتماد نکرد و از تجربههای گذشته درس گرفت. نکته دوم این است که به جوانان و توان داخلی تکیه کرد و برای حل مشکلات معیشتی و اقتصادی، اشتغال و ...راه پیدا کند که راه حل وجود دارد اگر استقامت کنید و باتقوا باشید.

وی افزود : یکی از این راه‌حل‌ها اصل ۴۴ است که این اصل به بخش خصوصی میدان می‌دهد و از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند، لذا دولت، اعم از سه قوه، باید زمینه کار بخش خصوصی را فراهم کنند و به این کار اهتمام بورزند و این را تقوا بدانند.

خطیب جمعه تهران ابراز کرد: کشور ما خوشبختانه در علم، تکنولوژی، استقلال و عزت رشد کرده و دشمن نمیخواهد اینها را ببیند. اینکه وزیر خارجه آمریکا علیه ایران چنین و چنان میگوید و از موشک صحبت میکند در واقع بحث اصلی موشک نیست بلکه بحث اصلی اسلام است و اینکه مردم دین را میخواهند. اینها از اسلام ناراحت هستند و می‌بینند اسلام استقلال و عظمت میدهد و جوانان را رشد میدهد و آنها نمیتوانند بر این ملت مسلط شوند و منابع را غارت کنند. آنها عربستان را دو ست دارند که حاکمان وابسته دارد و می توانند بر آنها مسلط شوند.

وی اظهار کرد: اگر ایران همه موشکها و سلاحهایش را کنار گذاشت و دفاعش را با سنگ انجام داد مانند فلسطین، آیا ما را رها میکنند؟ ابدا. همانطور که فلسطین را رها نکردهاند. پس بحث اسلام، دین، فکر و عقل است و این را تجربه و تاریخ نشان داده است.

امامی کاشانی با اشاره به اهمیت اصل امید به آینده گفت: اگر به داخل تکیه شد امید ایجاد میشود و کشور سربلند میشود و خدا هم یاری میکند. برای همین است که در اسلام به امید اهمیت داده شده و نقطه مرکزی امید، امام عادل و صاحب الزمان دانسته شده و به انتظار فرج اهمیت داده شده است.

خطیب جمعه تهران عنوان کرد: باید در این راه انسجام و وحدت کلمه داشت و تمام اختلافات را کنار گذاشت و برای خدا کار کنیم. اگر به حب به خدا زیاد شد آنگاه حب به تفرقه، توهین و اهانت دیگر از بین می رود؛ حب به خدا، یعنی حب به کشور، نظام و ملت و همه با هم زیر اصل ولایت فقیه حرکت می‌کنند.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه اول با اشاره به فضیلت‌های روزه و ماه رمضان به آیه ۱۸۴ سوره بقره در این باره اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است که «ایاما معدودات»؛ یعنی ماه رمضان روزهای مشخصی است و شاید معنی دیگری هم بتوان گفت که چیزی گذراست و لذا شما آن را امر پرزحمت و مشکلی ندانید.

وی افزود: اما چرا انقدر روی روزه تکیه شده است. امام باقر(ع) می فرماید اصل اسلام نماز است و فرع آن زکات. جهاد در راه خدا نقطه اوج آن است اما آن چیزی که اساس است روزه است که سپری در مقابل جهنم است.

امامی کاشانی عنوان کرد: در روایات داریم که خداوند فرموده روزه برای من است و علتش به دو اصل بر می‌گردد؛ اول اینکه روزه را کسی نمیفهمد و نمیبیند و لذا در روزه قرب به حق اوج میگیرد و دوم استقامت در برابر گناه است. وقتی انسان در مقابل مباح استقامت کرد این تمرینی میشود که در غیر این ماه گناه نکند. به این دلیل روزه در قرآن تعبیر به «خیر» شده است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری  ایکنا، تاریخ انتشار: 4خرداد 1397 ، کدخبر:  ۳۷۱۷۴۴۴،www.iqna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین