پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۱۰
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۷
معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران مهمترین بحث در برخورد با پدیده‌های طبیعی را استحکام سازه‌ها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر حدود 72 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور و نزدیک به 3000 هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد.

شعارسال :  همچنین 260 هزار واحد مسکونی با جمعیت یک میلیون و 100 هزار نفر در این بافت‌های فرسوده در شهری مانند تهران زندگی می‌کنند که در صورتی که زلزله‌ای رخ دهد خسارت و تلفات زیادی به بار خواهد آورد.
مهندس لطیفی، در همایش ملی معلولیت و حوادث طبیعی با بیان اینکه انتظار می‌رفت که این همایش با استقبال بیشتری به ویژه از سوی جامعه معلولان روبرو شود، گفت: اما این اتفاق نیفتاد و این زنگ خطری برای ماست.

وی با اشاره به تاکید بر لزوم آمادگی در برخورد با حوادث و پدیده‌های طبیعی مانند سیل و زلزله گفت: اگر آمادگی‌های لازم را داشتیم نباید در زلزله بم اینقدر خسارت و تلفات می‌دادیم. برای مثال در ژاپن با وجود زلزله‌های بیشتر این اتفاق نمی‌افتد چرا که آنها اقدامات پیشگیرانه انجام داده‌اند. متاسفانه عدم آشنایی ما در بیرون آوردن مجروحان در حوادث طبیعی منجر به معلولیت افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه باید پرسید منشاء این گونه خسارات و تلفات از کجاست گفت: زلزله به خودی خود نمی‌تواند خسارت به بار آورد و مقاوم سازی راهکار مقابله با آن است. اما متاسفانه اراده‌ای برای آن وجود ندارد.

لطیفی با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه گفت: بر اساس این قانون هر سال باید 10 درصد از بافت فرسوده در کشور بازسازی و بهسازی شود اما اکنون با وجود گذشت 5 سال کمتر از 10 درصد از بافت‌های فرسوده ما بهسازی و نوسازی شده‌اند. البته مشکلات اقتصادی در این زمینه تاثیر دارند اما با همین اعتبار نیز باید حداقل چهار درصد بافت‌های فرسوده بهسازی و نوسازی می‌شد.

وی دو اقدام مهم برای کاهش آسیب را شناسایی خطر و شناسایی آسیب‌ها دانست و افزود: در شهری مانند تهران خطر مشخص است و میزان گسل‌ها معلوم است. آسیب‌ها نیز مشخص شده‌اند. در حال حاضر 18 هزار بافت فرسوده در تهران داریم که جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند. اقدام برای بهسازی و نوسازی این بافت‌ها نیاز به اراده‌ای جمعی دارد.

وی با اشاره به برخی اقدامات سازمان مدیریت کشور گفت: ما با سازمان مسکن توافق کردیم که در هنگام ارائه آمار در حوادث حتی اگر خانه‌ای ترک برداشت آنرا جزو آمار محسوب کنند. ما همچنین بعد از تخریب مسکن در حوادث طبیعی در بخش روستایی پنج میلیون کمک بلاعوض و 20 میلیون وام می‌دهیم در بخش شهری نیز شش میلیون کمک بلاعوض و 30 میلیون وام ارائه می‌دهیم که این فرصت خوبی برای رفع خطر و نوسازی واحدهای مسکونی است.

وی با بیان اینکه باید به جای ساختن شهرک‌ها در بیابان،‌بافت‌های فرسوده را احیا کنیم گفت: ما در زلزله دشت سیلاخور با 40 هزار واحد مسکونی تخریب شده مواجه بودیم اما خوشبختانه به دلیل اطلاع رسانی به موقع مسئولین تلفات بسیار کم و با وجود تخریب 40 هزار واحد مسکونی تعداد کشته‌ها 60 نفر بود.

لطیفی با اشاره به یکی از نگرانی‌های سازمان مدیریت بحران در بحث بازسازی گفت: در زلزله ورزقان 5000 واحد مسکونی تخریب شد و ما مکلف شدیم 20 هزار واحد مسکونی را بسازیم که این موضوع منجر به کاهش کیفیت ساخت و سازها شده و این ما را نگران می‌کند. بنابراین باید اراده جمعی میان دولت،‌مجلس و مردم باشد تا بتوان برای این موضوع کاری کرد.

لطیفی تعداد معلولان در کشور را یک میلیون نفر دانست و افزود: حال مسئله این است که چطور این تعداد را مدیریت کنیم تا مشکلات آنها مضاعف نشود و همچنین چگونه مدیریت کنیم که افراد سالم دچار معلولیت نشوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت تابناک تهران ، تاریخ انتشار دو شنبه 13 مهر 1394 ، کد مطلب : 106441 : www.tabnaktehran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین