پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۳
رییس هیات‌مدیره کشتی‌رانی و خدمات وابسته بابیان اینکه در طی ماه‌های اخیر بستر مبادلات مالی ایران با سایر نقاط جهان به چالش کشیده شده و مسدود شده است گفت: بنابراین نیاز است هر چه سریع‌تر مسئولان نگاهی به مبادلات مالی به‌صورت ساری و جاری داشته باشند.

شعارسال:رئیس هیات‌مدیره کشتی‌رانی و خدمات وابسته بابیان اینکه در طی ماه‌های اخیر بستر مبادلات مالی ایران با سایر نقاط جهان به چالش کشیده شده و مسدود شده است گفت: بنابراین نیاز است هر چه سریع‌تر مسئولان نگاهی به مبادلات مالی به‌صورت ساری و جاری داشته باشند.

امید ملک  با بیان مطلب فوق افزود: به‌طورکلی صنعت کشتی‌رانی در دنیا وضعیت مطلوبی نداشته و در حالی حاضر در این صنعت اضافه ظرفیت وجود دارد.

وی در خصوص دلیل اضافه ظرفیت این صنعت، گفت: در طی سال‌های اخیر مسابقه‌ای برای بزرگ کردن کشتی‌ها در تمام دنیا به وجود آمد که همین یک مورد باعث اضافه ظرفیت در این صنعت شد و این صنعت را وارد بحران و چالش کرد.

رییس هیات‌مدیره کشتی‌رانی و خدمات وابسته بابیان اینکه در چند سال اخیر وضعیت صنعت کشتی‌رانی ایران به علت صادرات، درآمد خوبی برای کشور داشت. گفت: البته در طی ماه‌های اخیر بستر مبادلات مالی ایران با سایر نقاط جهان به چالش کشیده شده و مسدود شده است بنابراین نیاز است هر چه سریع‌تر مسئولان نگاهی به مبادلات مالی به‌صورت ساری و جاری داشته باشند.

وی علت درآمد خوب ایران در حوزه حمل های صادراتی گفت: به‌طورکلی کرایه حمل‌های صادراتی از ایران به کشورهای خاور دور و آسیای جنوب شرقی در سطح پایینی قرار دارد. حتی این میزان در حد یک عدد تک‌رقمی برای یک کانتینر 20 یا 40 فوتی است بنابراین صادرات تا حدی توانسته بود از لحاظ اقتصادی این صنعت را منتفع می‌کند.

رییس هیات‌مدیره کشتی‌رانی و خدمات وابسته در ادامه در خصوص چالش‌های ایجادشده مبادلات مالی گفت: شرکت‌های کشتی‌رانی بزرگ برای حمل گاز یا مشتقات نفتی وارد بنادر ما می‌شوند با مشکلات مبادلات مالی روبرو هستند؛ زیرا این کشتی‌ها مجبور به ارسال عوارض بندری کشتی‌ها به نماینده‌های خود در ایران هستند و در متقابل نماینده باید هزینه‌های خدمات آن‌ها را در بنادر و ترمینال با سازمان بنادر و سایر سازمان‌های خدمت دهنده تسویه کند که در حال حاضر این دو مسیر تبادل بسته‌شده است.

ملک در ادامه افزود: به‌جز مورد ذکرشده شرکت‌های لاینر (خطوط منظم) کرایه‌های حمل صادراتی و یا هزینه دیرکرد کانتینر دریافت می‌کنند که این هزینه‌ها باید امکان تحقق داشته و به خارج از کشور گسیل شود؛ که این بستر تا حدودی مسدود شده است.

وی گفت: اگرچه نوسانات قیمت ارز روی تجارت تأثیر می‌گذارد، اما در شرایط کنونی بحث مسدود شدن راه ورود و خروج ارز مسئله‌ساز شده است.

ملک ادامه داد: به لحاظ اینکه دولت جلوی کار صرافی‌ها را گرفته و مشتریان وارداتی و صادراتی امکان تسویه کرایه حمل را ندارند. شرکت‌های کشتیرانی لاینری در هر بندری هم درآمد و هزینه ارزی دارند و هم ریالی و در آخر ماه حساب‌ها را تسویه می‌کردند. اگر بدهکار می‌شدند نمایندگی پول را از طریق صرافی می‌گرفت و اگر بستانکار بودند هم باز نمایندگی به آن‌ها پرداخت می‌کرد.

وی با ابراز نگرانی از بسته شدن تبادلات مالی گفت: این مورد در خصوص شرکت‌هایی که غیرمنظم هستند و مثلاً بار فله می‌برند یا شرکت‌هایی که به‌صورت جنرال کار گو هستند و محموله‌های نفت و گاز و پتروشیمی دارند کار سخت‌تر است. چون اولاً هزینه بندری این‌ها خیلی زیاد هست و این نوع شرکت‌ها در بازار ما درآمدی نداشته و فقط هزینه‌دارند.

رییس هیات‌مدیره کشتی‌رانی و خدمات وابسته گفت: بنابراین، نمایندگی اگرچند کشتی را پاس کند دیگر دستش خالی می‌ماند و باید ارز را از خارج کشور با یک کانال تبادل کند تا بتواند هزینه‌های کشتی‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط را بپردازند. این مسدود شدن مسیر انتقال در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های کشتیرانی است.

ملک در پاسخ به این سؤال که شرکت‌های کشتیرانی پس از مسدود شدن فعالیت صرافی‌ها تبادلات ارزی را چگونه انجام می‌دهند گفت: در حال حاضر عملیاتی نیست که کسی از داخل کشور پول شرکت کشتیرانی را با هر نرخی بتواند بپردازد؛ و جای گزینی یورو به‌جای دلار نیز راهکار مبتکرانه یا بر حل مشکلات نیست چون مبادی مالی با مشکل روبرو شده است.

رییس هیئت‌مدیره کشتی‌رانی و خدمات وابسته گفت: نگران آن هستیم که تداوم این شرایط تبعات ناگواری برای تجارت کشور به همراه داشته باشد پس این امکان وجود دارد که شرکت‌های بین‌المللی ارتباط تجاری‌شان را با ایران قطع کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اوکوناپارس، تاریخ انتشار8خرداد97، کدخبر: 9400، www.econapress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین