پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۸۶۲
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۹
طلاق توافقی زمانی اتفاق می افتد که زن و مرد درباره جرئیات طلاق، حق و حقوق زن و وضعیت فرزندان مشترک با یکدیگر توافق نموده باشند.

شعار سال: طلاق توافقی زمانی اتفاق می افتد که زن و مرد درباره جرئیات طلاق، حق و حقوق زن و وضعیت فرزندان مشترک با یکدیگر توافق نموده باشند. از دیگر انواع طلاق توافقی می توان به طلاق خلع و طلاق مبارات اشاره نمود. تفاوت طلاق خلع و مبارات با طلاق توافقی، در امکان رجوع آنهاست. در طلاق توافقی امکان رجوع پس از طلاق وجود دارد در صورتی که در طلاق خلع و مبارات این امکان وجود ندارد. اما در تمام سه نوع طلاق مذکور، درخواست توسط زن و مرد انجام شده و تشریفات قضایی و گواهی عدم امکان سازش مورد نیاز است.

تعاریف قانونی طلاق خلع و مبارات 

قانون مدنی در ماده ۱۱۴۶، طلاق خلع را نوعی از جدایی عنوان نموده که دلیل آن کراهت زن از شوهر باشد. درا ین صورت زن می تواند در مقابل مالی که به شوهر می بخشد، که می تواند مهریه یا معادل مهریه، کمتر از معادل مهریه یا بیشتر از معادل مهریه باشد، از او طلاق می گیرد.

در طلاق مبارات طبق ماده ۱۱۴۷، کراهت از طرفین است و مال بخشیده شده بیشتر از میزان مهر نمی شود.

در طلاق خلع و مبارات، تا هنگامی که زن مال بخشیده اش را مطالبه نکند، طلاق بائن است. در نتیجه رجوع امکان پذیر نیست. همچنین زن حق دریافت نفقه را نیز نداشته و از شوهرش ارثی نمی برد. اما اگر زن مهریه بخشیده اش را مطالبه نماید، طلاق از بائن به رجعی تغییر و علاوه بر امکان پذیری رجوع مرد، حق دریافت ارث و نفقه نیز برای زن ایجاد می شود.

ارائه دادخواست طلاق توافقی

همانطور که ذکر شد، در طلاق توافقی زوجین درباره تمامی مسائل با هم توافق می کنند و این توافق را در دادگاه خانواده باید مطرح نماید. توافقات زوجین که می تواند شامل مسائلی چون اخذ یا بذل مهریه، نفقه، حضانت فرزند، ملاقات فرزند، استرداد جهیزیه، در ارائه دادخواست نگارش شده و به دادگاه تقدیم می گردد.

در صورت بروز مشکل در زمینه طلاق توافقی، طلاق خلع و مبارات، می توانید از مشاوره های وکیل خانواده مورد اطمینان خود در گروه وکالت حقوقی امور خانواده موسسه حقوقی پندار از طریق ارسال فرم درخواست مشاوره یا تماس تلفنی بهره مند شوید.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت موسسه حقوقی پندار، تاریخ انتشار ------، کدمطلب: ------، www.pendaargroup.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین