پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۹۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
هرگاه برای زن در زندگی مشترک وضعیتی به وجود آید که ادامه زندگی برای او همراه با سختی و مشقت باشد به نحوی که به طور عادی تحمل آن مشکل باشد، می‌تواند برای طلاق به دادگاه مراجعه کرده ودادگاه پس از بررسی موضوع اگر شرایط را برای زن غیر قابل تحمل تشخیص داد به درخواست او پاسخ مثبت می‌دهد.

شعار سال: عسر و حرج به معنای سختی و مشقت است، و در اصطلاحات عامیانه حالتی را بیا می کند ،که زن از ادامه زندگی با همسر خود عاجز و ناتوان­ شده و تحملش برای او غیرممکن­ است .

ناتوانی وی به جایی رسیده که هر­طور شده می­‌خواهد از همسر خود طلاق­ بگیرد. در ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی و تبصره‌های آن بیان ­شده عسر­ و­ حرج که زن می‌­تواند با اثبات تنها یکی از آنها در دادگاه از همسر خود جدا ­شود و این جدایی طلاق بائن محسوب می­‌گردد و در ” بازه ی زمانی عده ” برای مرد حق رجوع وجود نخواهد د­اشت.

در طلاق به علت عسر­و­حرج ، زن با مراجعه به دادگاه خانواده علت عسر و­ حرج را بیان­ می‌کند و با ­اثبات آن از دادگاه درخواست طلاق می­‌نماید.

دادگاه در صورتی که عسر­و­حرج را ثابت شده و مطابق تعریف قانون بداند ، مرد را ملزم می‌­کند که به علت شرایط مشقت‌­باری که برای همسر خود فراهم ­کرده او را طلاق بدهد ، اگر اجبار مرد ممکن نباشد زوجه با اذن قاضی و با حکم دادگاه طلاق داده می‌­شود.

چه مواردی عسرو­­حرج تلقی می‌­شود؟

۱. ترک زندگی خانوادگی توسط مرد (زوج) حداقل به مدت شش ماه‌ متوالی (یعنی مرد پشت سر هم به مدت شش ماه حضور نداشته­ باشد)

و يا نه ماه متناوب در مدت يک سال بدون عذر­ موجه‌ حضور باشد .

(یعنی مرد نه ماه از ۱۲ ماه سال حضور نداشته باشد)؛

۲. اعتياد زوج به حتی يکی از انواع مواد مخدر يا ابتلا و اعتیاد به‌ مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی آسیب وارد­ می کند ؛

۳. محکوميت قطعی زوج به حبس پنج سال يا بيشتر ؛

۴. هر­گونه سوء­رفتار مستمر زوج همانند ضرب­‌و شتم يا که عرفا و با توجه‌ به وضعيت زوجه قابل تحمل نباشد؛

۵. ابتلای زوج به بيماری‌های صعب‌­العلاج روانی يا هرعارضه صعب‌­العلاج ديگری که زندگی مشترک را مختل می کند.

(منظور از بیماری صعب­‌العلاج آن دسته از بیماری‌­هایی ست که به آسانی درمان نشود و معالجه دشواری داشته‌ ­باشند.)

توجه داشته باشید :

مواردنام برده در این ماده تمثیلی است و اگر زن به دلایلی غیر از موارد بیان شده در قانون در عسر­و­حرج و سختی باشد می‌­تواند با اثبات آن در محضر دادگاه درخواست طلاق کند .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت گروه وکلای تهران، تاریخ 2 مهر 96، کد مطلب: -: www.talaghfori.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین