پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۶۸۰۳
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
جهانی شدن شهر یزد، قنوات استان به‌ویژه قنات‌‌های زارچ و حسن‌آباد مهریز را که به ثبت‌جهانی رسیده‌‌‌اند بیشتر مورد توجه قرار داده‌است. با این حال قنات زارچ که با بیش از ۸۰ کیلومتر طول و ۳هزار سال قدمت از جمله قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنوات جهان است در سال‌‌های اخیر با کاهش آبدهی روبه‌رو شده‌بود و علاوه‌بر نیاز به لایروبی و پیشکار کنی به‌دلیل اتصال برخی فاضلاب‌های خانگی و شهری از لحاظ سلامت بهداشتی نیز تهدید می‌شد. ولی با توجه به جهانی شدن این قنات، احیا و مرمت آن در دستور کار اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد قرار گرفت.

شعار سالجهانی شدن شهر یزد، قنوات استان به‌ویژه قنات‌‌های زارچ و حسن‌آباد مهریز را که به ثبت‌جهانی رسیده‌‌‌اند بیشتر مورد توجه قرار داده‌است. با این حال قنات زارچ که با بیش از ۸۰ کیلومتر طول و ۳هزار سال قدمت از جمله قدیمی‌ترین و طولانی‌ترین قنوات جهان است در سال‌‌های اخیر با کاهش آبدهی روبه‌رو شده‌بود و علاوه‌بر نیاز به لایروبی و پیشکار کنی به‌دلیل اتصال برخی فاضلاب‌های خانگی و شهری از لحاظ سلامت بهداشتی نیز تهدید می‌شد. ولی با توجه به جهانی شدن این قنات، احیا و مرمت آن در دستور کار اداره کل میراث‌فرهنگی استان یزد قرار گرفت.

علی‌اصغر سمسار یزدی، مشاور ارشد مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌‌‌های تاریخی آبی با اشاره به ثبت‌جهانی قنات زارچ، حفظ حیات این قنات را با توجه به ویژگی‌های کالبدی و ناملموس آن از سوی تمام مردم استان حائز اهمیت دانسته است. جواد دائمی، نماینده و کارشناس قنات زارچ نیز عمده‎‎ترین مشکل کنونی این قنات را عدم اختصاص اعتبار کافی برای حفاظت از آن عنوان کرده است. او با اشاره به اینکه این قنات‌، دارای حیات آبزیانی نیز بوده‌، گفته است: «به‌دلیل طولانی بودن قنات، حشرات‌زدایی آن کار راحتی نیست و این درحالی است که با ورود فاضلاب‌های شهری و خانگی به آن، مشکل هجوم جانوران موذی در آن دوچندان شده است.» ساشا ریاحی‌مقدم، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هم از اجرای برنامه دوره‌ای مهپاشی‌پایاب‌‎‎ها و آسیاب‌‌های آبی در مسیر این قنات به‌منظور از بین بردن حشرات و آلودگی‌های آن خبر داده است: «طرح حفاظت و مرمت قنات زارچ از ابتدای سال ۹۴ در راستای اهداف ثبت جهانی قنوات ایرانی با احیا و مرمت سازه‌های وابسته به قنات آغاز شده است. فاز اول ساماندهی مسیر گردشگری این قنات نیز از محدوده مسجد جامع تا آسیاب وزیر در محله کوشک ‌ نو شهر یزد در حال انجام است.» این مقام مسوول از دیگر اقدامات صورت گرفته برای حفظ و مرمت قنات جهانی زارچ به انجام لایروبی قنات، تعریف محورهای گردشگری قنات، حفر مادر چاه و حفاری پیشکار‌کنی در دشت فهرج اشاره می‌‌‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 3 تیر 97، کدمطلب:۳۴۰۴۰۵۳، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین