پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۷۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
وزیر دادگستری گفت: ورودی زندانیان در سال 95 حدود 418 هزار نفر بوده است. این ورودی در سال 96 به 490 هزار نفر افزایش یافت و با افزایش 3.3درصدی ورودی زندانی در کشور مواجه بودیم.

شعار سال: علیرضا آوایی روز سه شنبه در همایش قوه قضاییه که با حضور روسای سه قوه و مسئولان هر سه قوقه در محل سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، با ارائه گزارش عملکرد یکساله قوه قضاییه این مطلب را اعلام کرد.
وزیر دادگستری گفت: تعداد زندانیان در سال 95، حدود 217هزار نفر بود که این میزان در سال گذشته به 224 هزار نفر افزایش یافت. در سال 95 ورودی زندان ها 418هزار نفر بود که سال گذشته 490هزار نفر وارد زندان شده اند.

*
نرخ رشد منازعه 4.3 بوده است
آوایی با بیان نرخ رشد 4.3 درصدی منازعه در سال 96، درباره میزان رشد پرونده ها در شورای حل اختلاف گفت: سال گذشته با نرخ رشد 3.3 درصدی، این پرونده ها به بیش از سه میلیون رسیده است.
آوایی با بیان اینکه معادل سه میلیون و 386 هزار و 564 فقره پرونده وارد شورای حل اختلاف شده است، گفت: این میزان در سال 96 به سه میلیون و 500 هزار و 787 پرونده افزایش یافت.
وزیر دادگستری با انتقاد از بیان این مطلب که 16 میلیون پرونده در دستگاه قضایی وجود دارد، گفت: با مسامحه گفته شده است که سالانه حدود 16 میلیون پرونده در مراجع قضایی رسیدگی می شود! در حالی که این عدد می تواند مربوط به آمار چرخشی پرونده ها باشد و تعداد آرای صادره در مراحل مختلف دادرسی را نشان بدهد. در حالی که آمار یکتای پرونده ها بسیار کمتر بوده و برای تعیین تعداد واقعی منازعه ها باید آمار یکتا، ملاک محاسبه باشد. بنابر این عدم دقت در مفهوم تخصصی آمار یکتا با آمار چرخشی خطاهای استنباطی زیادی را پدید می آورد.
وی با تشریح تفاوت پرونده های یکتا و چرخشی ادامه داد: رسیدگی به یک پرونده چند مرحله ای است که یک پرونده نخست در دادسرا بصورت مقدماتی رسیدگی و سپس کیفرخواست صادر می شود و پرونده به دادگاه می رود. ممکن است طرفین به رای بدوی معترض باشند و لذا پرونده به مرحله تجدید نظر می رود و چرخشی در پرونده صورت می گیرد.
وی ادامه داد: این مسامحه در ارائه آمار موجب سوءاستفاده رسانه های بیگانه و استنتاج وجود 16 میلیون پرونده برای جمعیت 80 میلیونی که حدود 60 میلیون آن در سن منازعه گری هستند را به همراه دارد. همچنین اشتباه در تحلیل های تاریخی، علمی و اجتماعی راجع به میزان بروز منازعه در جامعه ایران و نسبت آن با جمعیت کشور که موجب استنباط غلط از نرخ منازعه در کشور شده است.
به گفته وزیر دادگستری، در سال 95 معادل پنج میلیون و 585 هزار پرونده یکتا وارد دستگاه قضایی شده است که در سال 96 به پنج میلیون و 828 هزار پرونده افزایش یافت.
وی اضافه کرد: در سال 95 معادل 11 میلیون و 944 هزار و 928 پرونده چرخشی وارد دستگاه قضایی شده است که در سال 96 به دو میلیون و 530 هزار پرونده رسید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 5 تیر 97، کد مطلب: 82953254: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین