پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۳۸۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تشکیل نهاد ناظر بر بازنگری طرح جامع و تفصیلی در آینده نزدیک خبر داد که ضمن پایش طرح در حال اجرا و رفع اشکالات احتمالی، بر چگونگی بازنگری طرح در این مرحله نظارت می‌کند.

شعار سال: قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تشکیل نهاد ناظر بر بازنگری طرح جامع و تفصیلی در آینده نزدیک خبر داد که ضمن پایش طرح در حال اجرا و رفع اشکالات احتمالی، بر چگونگی بازنگری طرح در این مرحله نظارت می‌کند.

 تورج فرهادی ضمن اعلام این خبر تاکید کرد: واقعیت این است اگر از سال ۹۱ که طرح تفصیلی ابلاغ شد، مدیران شهری طرح را به درستی اجرا می‌کردند، دیگر نیازی به کسب درآمد از تخلفات نبود. با وجود این، هنوز در شهر فرصت‌هایی وجود دارد که با رعایت کامل چارچوب قانون تفصیلی و جامع می‌توان درآمدزایی را تضمین کرد. وی با اشاره به فرصت‌های موجود در پایتخت اظهار کرد: در حال حاضر پادگان‌های بزرگی مانند «۰۶» و «۰۱» و نیز دوشان تپه در تهران وجود دارند که با انتقال آنها به خارج از شهر می‌توان از ظرفیت آنها به درستی استفاده کرد. اطراف پارک پردیسان و رود-دره‌هایی که باید ساماندهی شوند، از دیگر پتانسیل‌های موجود در پایتخت هستند.

قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه اگر بازنگری در طرح جامع و تفصیلی با رویکرد اقتصادی در بستر شهرسازی انجام شود، می‌تواند بدون کمترین آسیب برای شهر درآمد ایجاد کند، گفت: زمان بازنگری در طرح‌های جامع و تفصیلی فرارسیده است و در حال ایجاد نهادی هستیم که جایگاه نظارت و پایش در بازنگری و اجرای طرح را دارد. به گفته فرهادی، در شورای عالی این نهاد، نمایندگانی از شورای شهر تهران، وزارت راه و شهرسازی و به احتمال زیاد استانداری یا وزارت کشور و نیز صاحب‌نظران دانشگاهی حضور خواهند داشت. وی با تاکید بر اینکه پس از شکل‌گیری نهاد ناظر بر بازنگری طرح تفصیلی برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد امسال کار بازنگری آغاز شود و افزود: البته این امر منوط به حصول توافق درخصوص نقش هریک از سازمان‌ها در اجرایی شدن بازنگری است. به محض اینکه به توافق کلی دست پیدا کنیم، با توجه به اعتباری که شورا منظور کرده است، بازنگری آغاز می‌شود.

قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه بازه زمانی بازنگری طولانی است و در مراحل مختلف کار با حضور چند مشاور انجام می‌شود، گفت: بسیاری از موضوعات که در طرح تفصیلی در سال ۹۱ مطرح شد، با طرح جامع مغایرت دارد. از طرف دیگر از بسیاری از زمان‌بندی‌هایی که در طرح جامع پیش‌بینی شده، عقب هستیم. بر این اساس، در این بازنگری ممکن است بسیاری از طرح‌های موضوعی و موضعی حذف یا با هم ادغام شوند. فرهادی در بخش دیگری از سخنانش، به شیوه اداره تهران در دوره‌های مختلف پرداخت و عنوان کرد: زمانی که شهر با بودجه دولت تامین می‌شد، اعتقاد بر این بود که نباید رشد شهر را محدود کرد، در مقطع دیگر که شهر شکل مدیریتی به خود گرفت دولت شهرداری‌ها را از حیث اقتصادی مستقل کرد تا از محل فروش تراکم درآمد کسب کنند. وی ادامه داد: آن زمان کف تراکم مجاز شهر در بیشتر نقاط ۱۲۰ درصد و در برخی نقاط ۱۸۰ درصد بود. در مراحل بعد با مصوبات کمیسیون ماده ۵ کم کم به این میزان تراکم اضافه شد تا آنکه در صورت جلسه ۳۲۹ عملا شهر به ۴ پهنه تقسیم شد؛ پهنه بالای همت، بین همت و انقلاب، بین انقلاب و بعثت و بعثت به پایین.

فرهادی در توضیح توزیع تراکم در این پهنه‌ها گفت: مقرر شد در پهنه بالای همت به سمت شمال در زمین ۳۰۰ متری با عرض گذر ۱۲ متر، مالک ۵ تا ۶۰ درصدی تراکم بگیرد و در صورت لزوم ۲ متر پیشروی هم داشته باشد. قائم مقام معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: در پهنه بین همت و انقلاب در زمین ۲۵۰ متر با عرض گذر ۱۰ متر، مالک می‌توانست ۵ طبقه تراکم بگیرد. در پهنه بین انقلاب و بعثت هم در زمین ۲۰۰ متر با عرض گذر ۸ متر، اجازه ۵ طبقه تراکم داده شد. به گفته وی، در نهایت در پهنه بعثت به پایین نیز در زمین ۱۵۰ متر با عرض گذر ۶ متر ۵ طبقه تراکم به مالک تعلق می‌گرفت. وی با بیان اینکه این تقسیم‌بندی شهر را با مشکلاتی همراه کرد، گفت: در یک مقطع شهر با بیش از ۸ هزار مصوبه و بخشنامه اداره می‌شد و بابت هر موضوع بخشنامه و مصوبه داشتیم، اما از سال ۹۱ عملا یک سند تحت عنوان طرح تفصیلی در دست داریم که می‌توانیم با وجود تمام ایرادها به آن عمل و در گذر زمان آن را بازنگری کنیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 10 تیر 97، کدمطلب:۳۴۰۷۴۸۳، www.donya-e-eqtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین