پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۹۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۲
روز گذشته درحالی‌که مشخص شد در فهرست دریافت‌‌کنندگان ارز برای واردات، شرکت متعلق به خانواده مدلل با بیش از 149 میلیون یورو ارز دریافتی برای واردات دانه سویا در صدر قرار دارد، محمود حجتی، وزیر کشاورزی، نتوانست مجلس را درباره نبود انحصار در واردات نهاده‌های طیور قانع کند و از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفت. سؤالی که کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و کلات در مجلس، از حجتی درباره انحصار قسمتی از بازار نهاده‌های طیور به دست یکی از واردکنندگان به نام «مدلل» پرسید، مهم‌ترین اتفاق پرسش و پاسخ نمایندگان با وزیر کشاورزی در مجلس بود.

شعار سال: روز گذشته درحالی‌که مشخص شد در فهرست دریافت‌‌کنندگان ارز برای واردات، شرکت متعلق به خانواده مدلل با بیش از 149 میلیون یورو ارز دریافتی برای واردات دانه سویا در صدر قرار دارد، محمود حجتی، وزیر کشاورزی، نتوانست مجلس را درباره نبود انحصار در واردات نهاده‌های طیور قانع کند و از نمایندگان مجلس کارت زرد گرفت. سؤالی که کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و کلات در مجلس، از حجتی درباره انحصار قسمتی از بازار نهاده‌های طیور به دست یکی از واردکنندگان به نام «مدلل» پرسید، مهم‌ترین اتفاق پرسش و پاسخ نمایندگان با وزیر کشاورزی در مجلس بود.

بانک‌ها تعلل می‌کنند

قرجه‌طیار، نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس شورای اسلامی، یکی از نمایندگانی بود که سؤالات خود از وزیر کشاورزی را با محوریت «نبود سیاست‌های مشخص و تعریف‌شده بخش کشاورزی و روزمرگی در مجموعه مدیریت کشاورزی»، «برنامه‌ها و اقدامات ضعیف در صرفه‌جویی مصرف آب بخش کشاورزی»، «ضعف در پرداخت مطالبات گندم‌کاران در سال 96» و «حل‌نشدن اختلافات 50ساله منابع طبیعی و کشاورزان شهرستان گنبدکاووس» مطرح کرد. طیار درباره نبود سیاست‌ها و برنامه‌ریزی صحیح اقتصاد کشاورزی گفت: «نوسان قیمت محصولات کشاورزی به دلیل نبود سیاست‌ها و برنامه‌ریزی صحیح، جریان غم‌انگیزی است که متأسفانه هر سال تکرار می‌شود و تاکنون هیچ‌گونه چاره‌اندیشی برای تثبیت قیمت‌ها صورت نگرفته است و نوسان شدید قیمت محصولات کشاورزی باعث شده تا تولید محصولی در یک سال فراوان و در سال دیگر با کمبود تولید و افزایش قیمت روبه‌رو باشیم و در برخی از سال‌ها به علت تولید زیاد بسیاری از محصولات در مناطق مختلف کشور از‌جمله استان گلستان موجب شده ‌هزاران محصول باکیفیت که حاصل تلاش کشاورزان عزیز است، دور ریخته شود؛ به‌طوری‌که در سال گذشته در استان آذربایجان شاهد دور‌ریختن صدها تُن سیب‌های تولیدی کشاورزان بوده‌ایم».

محمود حجتی نیز در پاسخ به سؤال طیار گفت: «مدعی این نیستم که در مجموعه اجرائی ضعف نداریم و با اقداماتی که انجام شده، مشکل کشاورزان رفع شده؛ بلکه کشاورزان همچنان گرفتاری‌های زیادی دارند». وزیر کشاورزی همچنین گفت که سیاست‌های جهاد کشاورزی در زمینه اقتصاد مقاومتی، صرفه‌جویی آب و افزایش بهره‌وری نیز روشن و مشخص است. به گفته حجتی در چند سال گذشته افزایش راندمان آبیاری از 39 به 44 درصد رسیده که این افزایش پنج‌درصدی اقدام مناسبی بوده است؛ یعنی از 70 تا 80 ‌میلیارد مترمکعب حدود چهار ‌میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی شده یا بهبود آبیاری رخ داده است. حجتی درباره مطالبات گندم‌کاران هم گفت: «اسفند هر سال آیین‌نامه مطالبات گندم‌کاران را به دولت می‌دهیم و امیدواریم دولت بتواند با وسعت بیشتری منابع در اختیار قرار دهد؛ اما بانک‌ها در پرداخت تعلل دارند و خزانه نیز درباره ردیف‌های بودجه تعلل می‌کنند». به گفته وزیر کشاورزی مقداری از اعتبارات گندم‌کاران به تبصره مربوط به یارانه‌ها رفته و کسری‌هایی وجود دارد که تلاش می‌شود تا گرفتاری‌ها رفع شود.

در نهایت قرجه‌طیار از پاسخ حجتی به صورت مشروط قانع شد و مقرر شد به مسائل و مشکلات مطرح‌شده در حوزه انتخاباتی این نماینده رسیدگی شود.

مسئله «مدلل»

نماینده دیگری که در جلسه دیروز از وزیر کشاورزی سؤال کرد، جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مردم مشهد در مجلس، بود. قدوسی در ابتدای سخنانش گله کرد که سؤالش باید در مدت 15 روز در کمیسیون مطرح و بعد از 35 روز به صحن علنی می‌آمده؛ اما هفت ماه منتظر طرح سؤالش در صحن علنی مانده است. قدوسی در ادامه گفت که سؤال او در آن زمان درباره تولید مرغ، تخم‌مرغ و آنفلوانزا بوده؛ اما امروز می‌خواهد درباره انحصار سؤال بپرسد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس در ادامه گفت: «متأسفانه درخصوص مقابله با انحصار در عرصه مسائل اقتصادی، صنعتی و تجاری، انحصارهای وحشتناکی به وجود آمده است و بنده بارها تذکر داده‌ام که اگر با 10 سلطان در این کشور مقابله شود، اقتصاد آرام می‌شود. آقای وزیر وجود انحصار در واردات را نفی می‌کند اما بنده تحقیقات مفصلی کرده‌ام و به این نتیجه رسیده‌ام که 40 درصد واردات به دست واردکنندگان خرد است و 60 درصد انحصار در واردات دام و طیور در اختیار یک شخص به نام آقای «مدلل» است. چند مدت پیش یکی از اشخاص واردکننده ذرت و سویا با بنده صحبتی داشتند و گفتند زمانی که باری خریده و در گمرک برای آزادکردن آن رفته بودیم، نماینده آقای مدلل در آنجا با من صحبت کرده و گفتند بار موجود در گمرک را به آقای مدلل واگذار کنید و اگر از این کار خودداری کنید در بازار ورشکست خواهید شد. متأسفانه امثال این آقا در اقتصاد و واردات نقش بسیاری دارند». حجتی نیز در پاسخ به این سؤال گفت: از نظر مقررات شکل و ظاهر انحصار و دخل و تصرفی وجود ندارد و ذخایر را کنترل می‌کنیم تا کشور دچار مشکل کسری نشود، همچنین کشتی‌های بین‌راهی و ارز تخصیصی نیز مورد نظارت وزارتخانه است. حدود سه یا چهار شرکت وجود دارند که 80 تا 90 درصد واردکننده هستند و شرکت مورد اشاره نیز حدود 45 درصد از حجم عملیات ذرت را بعضی از سال‌ها در اختیار داشته است، حال باید حرکت این شرکت را متوقف کنیم یا دیگر شرکت‌ها باید تقویت شوند؟ اگر قرار است حرکت این شرکت متوقف شود، باید مشخص شود که براساس چه ملاک و قانونی این موضوع باید انجام شود؟». وزیر کشاورزی اضافه کرد: «با توجه به حساسیت‌های ارزی کنترل و نظارت بازار انجام می‌شود و وظیفه من این است که تعاونی‌ها و شرکت‌های تولیدکننده را حمایت کنم تا بتوانند نهاده‌ها را وارد کنند. همچنین باید تسهیلگری شود تا اجحافی در حق تولیدکنندگان طیور نشود». حجتی همچنین گفت: «یک ‌میلیون تن ذرت و یک‌ میلیون تن سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام سفارش داده شده که به‌طور طبیعی سهم شرکت مورد نظر آقای کریمی‌قدوسی را محدود می‌کند اما باید توجه کرد که واقعیاتی نیز در این زمینه وجود دارد. حمایت، پشتیبانی، تربیت و آموزش تولیدکنندگان عمده به صورت مستقیم و تولیدکنندگان خرد از طریق اتحادیه تعاونی انجام می‌شود اما در هر صورت در اروپا نیز وضعیت به همین شکل است و اگر راهکار مطلوب‌تری وجود دارد ارائه شود». در نهایت کریمی‌قدوسی از این توضیحات وزیر قانع نشد و خواستار رأی‌گیری از نمایندگان شد که مجلس از مجموع 198 نماینده حاضر، 113 نفر رأی موافق، 54 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از پاسخ‌های وزیر جهاد کشاورزی دراین‌باره قانع نشد و به محمود حجتی کارت زرد داد.

واردکننده‌ای که پاشنه‌آشیل حجتی شد

درحالی‌که مسئله دست بالای مدلل در بازار نهاده‌های دامی به پاشنه‌آشیل وزارت حجتی تبدیل شده و هم‌زمان با کارت زردی که او به همین دلیل دریافت کرد، در لیست اعلامی دریافت‌کنندگان ارز توسط بانک مرکزی نیز پای مدلل‌ها وسط بود و مشخص شد شرکت مجتمع کشت و صنعت و روغن نباتی ماهیدشت کرمانشاه متعلق به خانواده مدلل با دریافت بیش از 149‌ میلیون یورو ارز برای واردات دانه سویا، بزرگ‌ترین دریافت‌کننده ارز بانکی کشور در سه ماه گذشته بوده‌اند. «شرق» پیش از این نیز درباره اعتراض مرغداران به هزینه‌های بالای تولیدشان به دلیل انحصار بازار نوشته و به سابقه ورود مدلل به این بازار نیز اشاره کرده بود که با جوابیه وزارت کشاورزی روبه‌رو شده بود. حال به نظر می‌رسد حجتی باید راه‌حلی برای ازبین‌بردن این انحصار پیدا کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق ، تاریخ انتشار 11تیر 97، کدمطلب: 190534، www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۴
0
0
تیم اقتصادی در دولت واقعا مقصر همه چیز است ؛ باید سریع تر فکری به حال آن کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین