پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۳۹۵۷۸
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۶
براساس تعریف موسسه “OECD”، شاخص اطمینانِ مصرف کننده به معنای برنامه سرپرست خانوار برای خریدهای جاری و بلندمدت خود با توجه به شرایط اقتصادی است. به تعبیری دیگر، این ضریب نشانگر میزان سلامت اقتصاد از جانب مصرف کننده است.

شعارسال: معامله گران در بورس های جهانی از دو روش تحلیلی استفاده می کنند.

روش تکنیکال که براساس نمودار هاست و اکثر معامله گران فارکس و بورس در ایران نسبت به آن وقوف دارند و دیگری روش بنیادی (Fundamental) است که با بررسی شاخص های مهم اقتصادی و اخبار مخابره شده،نگاهی از زاویه دیگر به معامله گران ارائه می دهد.

در ایالات متحده شاخص های مهم اقتصادی به شکل ماهانه منتشر می شوند، اما تا قبل از انتشار، بخشی از اطلاعات مهم طبقه بندی شده محسوب می شوند، چرا که با انتشار آن بورس نیویورک و حتی سایر بورس های مهم جهان واکنشی محسوس نشان می دهند.

شاخص هایی همچون عملکرد خرید صنایع (PMI)، نرخ بهره فدرال رزرو، موجودی ذخایر نفت خام و چندین و چند شاخص بسیار مهم اقتصادی دیگر مانند نورافکن، جاده اقتصاد کشور ایالات متحده آمریکا را برای فعالان اقتصادی روشن نگاه می دارد.

انتشار این شاخص ها نه به سلیقه مدیریتی رئیس جمهور امریکا وابسته است و نه به شرایط بازار ، بلکه اطلاع مردم از این شاخص ها بخشی از حقوق شهروندی آنهاست.

در این میان "شاخص اطمینان" مصرف کننده در فضای اقتصادی آمریکا اهمیت بالایی دارد.

این شاخص که در ماه ژوئن به علت تنش های اقتصادی امریکا با چین و اروپا از عدد 128 به عدد 126.4 سقوط کرده است، یکی از شاخص های حیاتی اقتصادی است که هر ماه منتشر می شود.

براساس تعریف موسسه "OECD”، شاخص اطمینانِ مصرف کننده به معنای برنامه سرپرست خانوار برای خریدهای جاری و بلندمدت خود با توجه به شرایط اقتصادی است. به تعبیری دیگر، این ضریب نشانگر میزان سلامت اقتصاد از جانب مصرف کننده است.

آنچه واضح و مبرهن است، علت اصلی شرایط کنونی بازار ایران ، نبود اطمینان مصرف کننده است.

در بازار ایران نه تنها مصرف کننده بلکه تولید کننده و فروشنده هم نسبت به سلامت اقتصاد و آینده آن اطمینان ندارند. به عبارت دیگر شاخص اطمینان تجاری که برآورد تولیدکنندگان و تجار از شرایط اقتصاد را بازتاب می دهد ،از هر زمانی کمتر است.

اگرچه با فشار و تهدیدِ بازیگران بازار در چنین شرایطی ، شاید بتوان در کوتاه مدت برخی از رخدادها را کنترل کرد، اما باید یادآور شد؛ سال ها مجازات، چند دهه ممنوعیت معامله در بازار و یا استفاده از هلیکوپتر و پیاده کردن نیرو بر روی پشت بام منازل مسکونی نتوانست تقاضای استفاده از تجهیزات ماهواره را از بین ببرد.

اکنون نیز در شرایطی که جامعه، قدرت خرید خود را هر روز ضعیف تر از روز قبل می بیند این گونه تصمیمها و محدودیت ها اشتیاق متقاضیان کالا های سرمایه ای را تنها بیشتر می کند، چرا که مردم به تجربه آموخته اند که اقتصاد دستور نمی پذیرد.

مردم نه تنها دستور ناپذیری اقتصاد را آموخته اند، بلکه اگر قرار باشد بانک مرکزی به تعهدات خود در زمینه پیش خرید سکه عمل نکند بار دیگر جامعه به این یقین خواهد رسید که به عالی ترین نهاد مالی کشور بی اعتماد باشد.

اگرچه نتیجه این بی اعتمادی ها، منجر به قطع بازوی تنظیم بازار دولت خواهدشد، اما تا فرصت باقیست می توان با ایجاد اتحاد میان نهاد های اقتصادی، اعتماد را به جامعه بازگرداند.

حال که همه شواهد و اخبار نشان میدهد که امروز، کشور در ابتدا ی پیچ خطرناک دیگری است، دست کم از هسته های قدرت انتظار می رود اعتماد و اطمینان را به بازار پمپاژ کنند.

یادداشت سهیل ایرجیان

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مخبر، تاریخ انتشار: 15تیر1397، کدخبر: 1056373: www.mokhbernews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین