پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۸۵۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
در هفته‌های اخیر بازار سهام حال و روز خوشی را سپری می کند و شاخص کل توانسته است از مرز 97 هزار واحد تا سقف 115 هزار واحد حرکت کند.

شعار سال: گرچه چهارشنبه هفته گذشته، نزول دو هزار و 200 واحدی شاخص کل را هم داشتیم اما در مجموع با شروع به رشد این شاخص در اول هفته جاری مشخص شد که نقدینگی و تحرک جذب شده به سوی بازار سرمایه از دوام کافی برخوردار است.

طبیعتاً بخش اعظم نوسانات اخیر بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل برون زای بازار بوده و جو شایعات و اظهارات حساب نشده رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. شاید یکی از اقدامات مسئولانه و عقلایی که در روزهای گذشته صورت گرفته، این باشد که سهامداران عمده به موقع به تقاضای سهامداران خرد و حقیقی پاسخ دادند و امکان معاملات بیشتر را فراهم کردند.

اما در کنار این باید توجه کنیم که اشتهای سهامداران حقیقی و خرد از درون بورس تحریک نمی شود و مسائل مختلفی از جمله وقایع مربوط به صادرات و سیاست‌های ارزی در اوج و حضیض این تقاضا نقش آفرینی می کند که اگر توسط سازمان بورس مدیریت همه جانبه بر نوسانات مثبت بازار سرمایه صورت نگیرد، علاوه بر بازگشت ریشه‌های صورت گرفته، نارضایتی‌ها و سرخوردگی‌های غیر قابل جبرانی را هم می تواند در بین فعالان بازار سرمایه ایجاد کند و در این مدت و بلند مدت آثار سوء خواهد داشت.

عرضه سهام اولیه، افزایش سرمایه و طرح‌های توسعه ای، باید در دستور کار جدی مدیریت ارشد سازمان بورس قرار گیرد.

نکته مهمی که به نظر می‌رسد در بازار سرمایه با بخل و کاهلی مورد بی توجهی قرار می‌گیرد، موضوع فعالیت‌های فرهنگی و روحی است، چرا که درست در دوره ای که بازار سهام با یک رشد فوق العاده ای مواجه است، مشاهده می‌شودکه اخبار رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی مربوط به بازار در حد گزارش اعداد و ارقام و وجد و پایکوبی‌های بازار سرمایه خلاصه می‌شود و هیچ گونه تلاشی برای بستر سازی‌های فرهنگی و روانی با کمک تحلیل‌ها و ترویج‌ها صورت نمی گیرد.

بنظر می رسد سیستم اطلاع رسانی بازار سرمایه، چنان ذوق زده و شاداب از رونق بورس است که مسئولیت‌های اصلی آنان فراموش شده است. گرچه بنظر می رسد این بخش از بازار سرمایه، اگر به دنبال وظایف متناسب و متناظر با وضع موجود هم باشد، توان کارشناسی لازم برای طراحی و اجرا ندارد.

به هر حال به قول مولا امیر المومنین علی(ع) فرصت‌ها مانند ابر گذرا هستند و اگر مدیریت فرهنگی و اطلاع رسانی سازمان بورس از این فرصت برای تعمیق و تقویت پایدار بازار سرمایه بهره نگیرد، شاید مانند بازار مسکن ناچار باشد به خواب‌های دو، سه و چهار ساله تن بدهد.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری عصر اقتصاد، تاریخ انتشار 11 تیر 97، کد مطلب: 39701، www.asre-eghtesad.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هاله
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
فقط میتونم اینو بگم خدا بهمون رحم کنه ن۰ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین