پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۲۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
خوزستان به‌عنوان یکی از استان‌های استراتژیک کشور، در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که رفع آن ها همت مردم و مسئولان استان و کشور را می‌طلبد.

شعار سال: خوزستان به‌عنوان یکی از استان‌های استراتژیک کشور، در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که رفع آن ها همت مردم و مسئولان استان و کشور را می‌طلبد. این استان با داشتن 64 هزار و 57 کیلومتر وسعت و چهار میلیون و 710 هزار و 506 نفر جمعیت بر اساس سرشماری سال 95، به‌عنوان پنجمین استان پرجمعیت ایران با مرکزیت شهر اهواز محسوب می‌شود. خوزستان که در طول سال‌های انقلاب اسلامی به رشد قابل ملاحظه‌ای دست یافته، اما با افزایش جمعیت، تغییرات آب و هوایی، خشکسالی مستمر چندساله و از بین رفتن زیرساخت‌های آن در طول هشت سال دفاع مقدس، در حال حاضر به استانی نیازمند توجه ویژه تبدیل شده است. فرسوده بودن تجهیزات برق و آب این استان که بعضاً عمری بالای 50 سال دارد، هرازگاهی خوزستان را دچار قطع طولانی آب و برق می‌کند. همچنین ورود ریزگرد از کشورهای همجوار به استان که در چندسال اخیر نیز شدت گرفته، زندگی کردن در خوزستان را به ‌کابوسی وحشتناک تبدیل کرده که با وجود تلاش‌های دولتمردان همچنان مردم گرفتار این میهمان ناخوانده هستند. اخیراً نیز افزایش شوری آب و قطع مکرر آن در بیشتر شهرهای خوزستان چون، آبادان، خرمشهر و شادگان به بحرانی تبدیل شد که با مدیریت موقت تاکنون بخشی از این مشکلات رفع شده که برای پایان جدی این مشکلات باید نگاه نظام از خوزستان هرگز برداشته نشود. غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در گفت‌وگو با «ایران» ضمن پاسخ به سؤالات خبرنگاران ما در خصوص مشکلات استان، این نوید را داد که با مدیریت کارآزموده می‌توان به همه مشکلات خوزستان فائق آمد.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه برای اجرای هر طرح عمرانی باید مجوز گرفته شود و اینکه من استاندارم و می‌توانم هر کاری کنم، اصلاً درست نیست، گفت: تلاش ما این است که اجازه فعالیت به طرح‌های بدون مجوز ندهیم.

حقابه هورالعظیم

شریعتی مهم‌ترین مسأله بعد از بحث آب شرب در خوزستان را محیط زیست دانست و تصریح کرد: تلاش ما این است که موضوع محیط ‌زیست در استان با کمترین مشکل باشد، چرا که برای نمونه تالاب هورالعظیم در حال حاضر وضعیتش خیلی بهتر شده است. وی در این باره افزود: تلاش کردیم که حقابه هورالعظیم را بگیریم و پرندگان را به آنجا بازگردانیم که این کار صورت گرفته و الان وضعیت این تالاب خیلی بهتر از گذشته که اسفبار بود، شده است. قبلاً به‌خاطر چاه‌های نفت آنجا در حال خشک شدن بود که دولت نسبت به حقابه هورالعظیم خود را متعهد دانست و می‌داند و وضعیت آن در حال حاضر قابل قبول است.

اشتباه در جانمایی سد گتوند

شریعتی در خصوص سد گتوند و تأثیرات این سد روی مردم ساکن در 35 روستای پشت سد و همچنین اهالی پایین دست آن، اظهار داشت: متأسفانه در حال حاضر یکسری اختلاف بین بعضی روستاییانی که با ساخت سد آواره شده‌اند با وزارت نیرو وجود دارد. عده‌ای از طریق نمایندگان خود هزینه املاک و زمین‌هایشان را دریافت کرده و در مناطق مختلف ساکن شده‌اند. اما برخی دیگر همچنان این هزینه‌های کارشناسی وزارت نیرو را قبول نداشته و بر اعتراض خود پافشاری دارند. من حتی از طریق وزیران قبلی و فعلی نیرو (آقایان چیت‌چیان و اردکانیان) موضوع برخی اهالی را پیگیری کرده و آنان به برخی قوانین که اجازه پرداخت بیش از حد را نمی‌دهد، اشاره کردند. اهالی اصرار دارند که حق ما داده نشده و ما هم سعی داریم از حقوق مردم دفاع کنیم.

وی با اظهار تأسف از اینکه پیگیری‌های حقوق مردم در این خصوص تاکنون سرانجامی نداشته، افزود: چون وزارت نیرو بر اجرای قوانین و وظایفی که بر دوشش بوده اصرار دارد و از سویی مردم نیز معتقدند که منافع آنان لحاظ نشده، این مسأله به نتیجه نرسیده است. منتها دکتر اردکانیان قول داده که موضوع را پیگیری می‌کند. استاندار خوزستان در این باره گفت: الان سد گتوند با مدیریت مخزن اداره می‌شود، در مخزن سد چند لایه آب وجود دارد. لایه پایین دست که شوری بسیار بالایی دارد و آب سنگینی است. از کف به بالای دریاچه که بیایی شوری دریاچه کمتر می‌شود. کف شوری‌اش به اندازه اقیانوس است، اما شوری سطح آب در حد نرمال اکثر رودخانه‌هاست. الان مخزن دریاچه با برخورداری از دیسپاچینگ و خارج کردن آب از بخش‌های مختلف دریاچه، شوری را بین 900 تا یکهزار و 400 میکرو موس برای خارج کردن و به پایین دست فرستادن، مدیریت می‌کند. البته طرح‌هایی مثل انتقال آب از کف به سمت خلیج فارس مطرح شد، اما با بحث مدیریت مخزن این موضوع منتفی شد. برقی هم که از این نیروگاه تولید می‌شود 64 مگاوات است. آنچه در حاشیه موضوع سد به وجود آمده و باعث نگرانی‌هایی شده را حتماً باید پیگیری جدی کرد. وی افزود: قبول دارم که در انتخاب جانمایی سد گتوند و آبگیری عجله‌ای آن اشتباهاتی به وجود آمده، چرا که قرار بود در زمان آبگیری مدیریت انجام شود و اقدامات پوششی صورت بگیرد که انجام نشد. در این خصوص کارشناسان و فعالان محیط زیست و فرهنگی بارها سخن گفته‌اند.

انتظار بحق از وزارت نفت

استاندار خوزستان در خصوص مطالبات مردم مناطق نفتخیز از خدمات و مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، تصریح کرد: مردم انتظار بحقی از وزارت نفت دارند، چون نفت متعلق به خوزستان است و مردم از نفت تأثیرپذیر هستند. مهندس زنگنه وزیر نفت هم بیش از پیش به مسئولیت‌های اجتماعی در خوزستان تأکید دارد. وی افزود: طی این مدتی که بنده استاندار خوزستان شده‌ام، شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت ملی حفاری برای بهبود وضع فاضلاب، توسعه ورزش، آب، مدارس و... در مناطق مختلف محروم استان کمک‌هایی کرده‌اند. ضمن اینکه مجموعه‌های مختلف نفت بجز سه درصد فروش نفت که از محل بودجه سالانه به خوزستان داده می‌شود، همواره کمبودهایی را که در استان بوده در حد توان رفع کرده‌اند. همچنین از محل سرمایه گذاری‌ها در مخازن و میادین نفتی،پنج و نیم میلیارد دلار مصوب شده که بیش از چهار میلیارد دلار آن در خوزستان تحقق پیدا می‌کند.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه قرارشده از سهم دولت چهار  درصد به این استان اختصاص پیدا کند، گفت: این چهار درصد تصویب شده و پروژه‌های لازم در این خصوص اجرا می‌شود. همچنین سه مخزن در خوزستان وجود دارد که سه میلیارد دلار باید برای آن ها سرمایه‌گذاری شود، اما هنوز مصوب نشده است. در صورتی که مصوب شود چهار درصد مسئولیت اجتماعی آن ها را پیگیری خواهیم کرد.

وی یادآور شد: تا پیش از این سه درصد از محل فروش نفت داده می‌شد، اما حالا مهم‌تر از همه اینها باید بگویم که برای نخستین بار است وزارت نفت هنگام انجام سرمایه‌گذاری و توسعه میادین و مخازن، چهار درصد جدا از سه درصد قبلی برای مسئولیت اجتماعی در مناطق نفتخیز جنوب هزینه می‌کند که این مناطق شامل خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام می‌شود. چهار  درصد از پنج و نیم میلیارد دلار که 222 میلیون دلار می‌شود، سهم مناطق نفتخیز جنوب است و از این میزان برای خوزستان هم بیش از چهار  میلیارد دلار درنظر گرفته شده که می‌شود بیش از 160میلیون دلار چرا که از 29مخزن نفتی 23 مخزن در خوزستان قرار دارد. همچنین برای نخستین بار هم مصوب کردیم که هزینه‌کرد پروژه‌ها با مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان باشد.

وضعیت طرح احیای کارون

شریعتی در مورد وضعیت طرح احیای کارون که قرار بود با هدف کیفی‌سازی و حذف پساب‌های شهری، صنعتی و کشاورزی در استان انجام شود، اظهار داشت: این طرح با اعتباری بالغ بر نه هزار میلیارد تومان از سال 95 آغاز شده و در برنامه پنج ساله ششم نیز پیش‌بینی شده است. در قانون بودجه در سال گذشته و امسال هم بودجه‌هایی برای آن اختصاص داده شده، اما با نه هزار میلیارد تومان فاصله دارد. وی در خصوص اجرای تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز اعلام کرد که این طرح بزودی به بهره‌برداری می‌رسد و با این اقدام، کل فاضلاب‌ها به سمت این تصفیه‌خانه هدایت می‌شود. البته در این خصوص باید کلکتورهای جمع‌کننده فاضلاب در طول کارون تکمیل شود که دولت مجوز آن را داده تا به‌صورت فاینانس داخلی انجام شود که در حال مناقصه است. استاندار خوزستان افزود: برای جلوگیری از سرریز فاضلاب به رودخانه در شهرهای شوشتر و دزفول هم همین اقدام صورت می‌گیرد؛ برای غرب اهواز هم فاینانس انجام شده و اگر کشور چین بپذیرد، بعد از قرارداد کار را شروع می‌کنیم. این مقام ارشد دولت در خوزستان با اشاره به پیشنهاد شرکت توسعه نیشکر که اعلام کرده فاضلاب غرب اهواز را به دو بخش بالا و پایین‌دست تقسیم کند و از آب تصفیه شده برای آبیاری مزارع استفاده کرده و تصفیه‌خانه خود را هم راه‌اندازی کند، افزود: مرکز رشد دانشگاه شهید چمران اهواز علمی بودن این پیشنهاد را تأیید کرده است. حجم آبی که شرکت توسعه نیشکر از فاضلاب تصفیه‌شده غرب اهواز برداشت می‌کند روزانه 100 هزار مترمکعب است و با این اقدام هزینه کمتری هم صرف خواهد شد و آب کمتری نیز از کارون برداشت می‌شود.

مسأله پل 110 متری اهواز

استاندارخوزستان به حرف و حدیث‌های به وجود آمده در مورد پل و برج معروف به 110 متری بین مناطق کیانپارس و عامری در اهواز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر روی کارون در سطح این شهر حدود 10 پل وجود دارد که پروژه موسوم به 110 متری هم یکی از همین پروژه‌هاست که موضوع پیچیده‌ای نیست. برای آنکه پایه‌های پل بین مناطق کیانپارس و عامری کمتر باشد، این پل فقط یک پایه ستون دارد و مابقی پل با کابل نگهداری می‌شود. درست است که هزینه این کار بیشتر است، اما برای حفاظت کیفی از رودخانه این تصمیم گرفته شده و نظیر چنین پلی را در فرانکفورت و تهران هم دیده‌ام.

شریعتی هدف از ساخت این پل را ایجاد روحیه و نشاط برای مردم و توسعه گردشگری در شهر اهواز عنوان کرد و گفت: در اهواز پل‌هایی وجود دارد که کلی پایه دارد، اما این پل فقط یک پایه خواهد داشت. از طرفی، برجی هم که روی این پل ایجاد خواهد شد با هدف انجام ورزش‌های آبی طراحی شده است. تأکید هم کرده‌ایم که تمام جوانب فنی و زیست‌محیطی در ساخت این پل رعایت شود.

وی در خصوص توسعه گردشگری در شهر اهواز، اظهار داشت: چرا ما نباید از رودخانه برای اجرای طرح‌های گردشگری استفاده کنیم. کارون پرآب‌ترین رودخانه کشور است و باید برای طرح‌های گردشگری از این رودخانه بهره‌برداری بهینه شود.

مغفول ماندن گردشگری

شریعتی از اینکه گردشگری در خوزستان مغفول مانده، ابراز تأسف کرد و افزود: باید زیرساخت‌های گردشگری در استان مورد توجه قرار گیرد و متولیان امر گردشگری در استان نیز باید برنامه داشته باشند. استاندار خوزستان آمادگی و حمایت از حوزه گردشگری و مسائل میراث فرهنگی و تاریخی در استان را اعلام کرد و گفت: من به شخصه به گردشگری علاقه دارم و آماده هستم در این مورد حمایت‌های لازم را انجام دهم.

نوسازی شبکه برق

وی در مورد مشکلات برق استان و ناپایداری آن، اظهار داشت: خوزستان بعد‌ از تهران بیشترین اوج مصرف برق را دارد و ترانسفورماتورهای آن قدمتی 47 تا 50 ساله دارد. استاندار خوزستان با اشاره به اینکه به‌دلیل همزمانی گرما، ریزگرد و باران که یک اتفاق نادر بود و سال 95 خوزستان را فلج کرد، افزود: این اتفاق با آن شدت ریزگرد و حتی بارندگی شاید اگر برای هر استان دیگری رخ می‌داد، شبکه برق آنها هم آسیب می‌دید. باران به زیر یک میلیمتر رسید و باعث ایجاد گل و لای در شبکه ناپایدار برق خوزستان شد و میزان آلودگی را به بیش از 10 هزار «پی پی ام» رساند. شریعتی در این خصوص گفت: درخوزستان 210 ایستگاه برق با8 هزار و 400 مگاوات مصرف برق داریم، اما استان فارس با چهار هزار مگاوات از 230ایستگاه برق برخوردار است. از این 210 پست برقی که خوزستان دارد تعداد 75 ایستگاه موقت است وهیچ استانی به اندازه خوزستان ایستگاه برق موقت ندارد. در فارس وقتی ایستگاه برقی آسیب می‌بیند نزدیک‌ترین ایستگاه برق خلأ موجود را پر می‌کند، اما در خوزستان بیش از حد استاندارد از یک ایستگاه استفاده می‌شود و لذا ایستگاهی دیگر در مواقع ضروری نمی‌تواند ایستگاه آسیب دیده را یاری برساند. استاندار خوزستان افزود: مشهد با 800 مگاوات برق مصرفی یکهزار کلید قطع و وصل‌کننده دارد، اما موقعی که برق اهواز به طور گسترده قطع شد اوج مصرفی اهواز دو هزار و 600 مگاوات بود و تعداد کلید‌های قطع و وصل‌کننده فرسوده ما هم 75 عدد بود که نشان از بی‌توجهی به برق اهواز داشت. وی با تأکید بر اینکه تحول بخشی در شبکه برق استان را شروع کرده‌ایم تا کل شبکه برق پایدار شود، گفت: تمام مقره‌ها را به سمتی می‌بریم که آبدوست نباشد و آب در آن نفوذ پیدا نکند و شروع به ساخت ایستگاه‌های برق کرده‌ایم. برای پایداری برق خوزستان بیش از 400میلیارد تومان هزینه شده و با موافقت رهبر معظم انقلاب و مجلس نیز از محل صندوق ذخیره ارزی 50 میلیون دلار برای توسعه زیرساخت‌های برق خوزستان پیش‌بینی شده است. همچنین دو مرکز تعمیر و نگهداری برای اهواز و غرب استان خوزستان با همه امکانات راه‌اندازی کرده‌ایم.

اصلاح شبکه آب

شریعتی در مورد طرح‌های آبرسانی در خوزستان، اظهار داشت: سه طرح بزرگ در حوضه آب در استان در حال اجرا یا اجرا خواهد شد که در این خصوص می‌توان به اصلاح شبکه آب که فرسوده و قدیمی است، اشاره کرد. استاندار خوزستان با اشاره به اینکه در حال حاضر هدر رفت آب در کشور 27 درصد است، در حالی که این رقم در خوزستان بالای 40 درصد است، افزود: به همین منظور سال گذشته 300 میلیارد تومان برای تعویض شبکه آب اختصاص یافته است. از طرفی، در تلاش هستیم تا هدر رفت آب در استان را به استاندارد 23درصد برسانیم که در سه سال آینده باید نرم هدر رفت آب را کاهش دهیم.

وی در مورد شبکه‌های آب خرمشهر وآبادان، گفت: این شبکه‌ها یکهزار و 600کیلومتر، یعنی نصف شبکه آب اهواز است که از سال 71 تا سال 95 طی 25 سال فقط 250 کیلومتر شبکه آب در این شهرها اصلاح شد، اما از سال گذشته 300 میلیارد تومان برای اصلاح شبکه آب آبادان و خرمشهر به ترتیب به‌طول 50 و 30 کیلومتر بودجه اختصاص دادیم. همچنین در شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر، بندرامام، ماهشهر و شادگان نیز تصفیه‌خانه فاضلاب در دست ساخت داریم. برای ساخت تصفیه‌خانه پنج شهر بهبهان، بستان، ایذه، اندیمشک و شوش هم از فاینانس استفاده خواهیم کرد.

شریعتی افزود: در زمینه آب و فاضلاب روستایی هم اقداماتی انجام دادیم، به‌طوری که در شهرستان اندیکا سال گذشته به 107 روستا آبرسانی انجام شد و با حضور دکتر اردکانیان هم جشن آبدار شدن همه روستاهای شهرستان کارون را برگزار کردیم. همچنین بزودی جشن آبدار شدن همه روستاهای شهرستان «باوی» را نیز برگزار خواهیم کرد.

توجه به فرهنگ و هنر

استاندار خوزستان به حوزه فرهنگ و هنر استان اشاره کرد و گفت: در یک‌سال گذشته 13 سینما در خوزستان ایجاد شده و طرح‌های فرهنگی و هنری دیگری هم در شهرهای مختلف استان در حال ساخت است که امیدواریم بتوانیم در این حوزه به دستاوردهای خوبی دست پیدا کنیم. همچنین در این مدت از برگزاری جشنواره‌ها و کنگره‌های فرهنگی و هنری در استان هم حمایت شده است.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 27 تیر 97، کد مطلب: 474438، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین