پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۳۱۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
خبرگزاری «رویترز» به نقل از مقام‌های کنونی و سابق آمریکا نوشت دولت آمریکا اجرای طرحی را آغاز کرده که با انتشار اطلاعات منفی تحریف‌شده و اغراق‌آمیز دنبال ایجاد ناآرامی در ایران است.

شعار سالخبرگزاری «رویترز» بامداد یکشنبه از فعال شدن طرحی در دولت آمریکا خبر داد که هدف آن انتشار هدفمند اطلاعات تحریف‌شده درباره جمهوری اسلامی با هدف ایجاد ناآرامی در ایران است.

این خبرگزاری نوشته است: «مقام‌های مطلع آمریکایی می‌گویند دولت [دونالد] ترامپ موجی تهاجمی از سخنرانی‌ها و پیام‌های آنلاین را آغاز کرده که هدف آن ایجاد ناآرامی و کمک به فشار به ایران برای پایان دادن به برنامه هسته‌ای و توقف حمایت از گروه‌های شبه نظامی است

بنا بر این گزارش، این کارزار که با حمایت «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا شکل گرفته، همزمان با تلاش واشنگتن برای احیای تحریم‌ها و تشدید فشار اقتصادی به ایران پیش می‌رود.

پیش از این خبرگزاری فارس در خبری اختصاصی گزارش داده بود که کنگره آمریکا وزارت خارجه این کشور را به هماهنگی فضاسازی رسانه‌ای و ایجاد جو روانی علیه ایران مأمور کرده است. (جزئیات بیشتر)

به نوشته خبرگزاری رویترز، این کارزار، قرار است با ارائه اطلاعاتی که «بعضا اغراق‌شده‌ هستند یا با آنچه پیشتر به صورت رسمی اعلام شده تناقض دارند»، از مسئولان جمهوری اسلامی تصویری تیره و سیاه ترسیم کند.

در حالی که کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده‌اند، یک مقام ارشد ایرانی که خواسته نامش منتشر نشود، به رویترز گفته آمریکا از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران همین هدف را دنبال می‌کرده و «تلاش‌های آن‌ها این بار هم شکست می‌خورد

رویترز با اشاره به اینکه وزیر خارجه آمریکا و همچنین حساب‌های وزارت خارجه آمریکا در شبکه‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر مطالب متعددی علیه جمهوری اسلامی ایران منتشر کرده‌اند، به نقل از مقام‌های کنونی و سابق آمریکایی نوشته است که بخشی از این اطلاعات «ناقص یا تحریف‌شده» هستند.

به عنوان نمونه، پامپئو 21 می (31 اردیبهشت) در یک سخنرانی مدعی شد که ایران درآمدهای حاصل از گشایش پس از برجام را برای گسترش نفوذش در منطقه هزینه کرده و اقتصاد ایران از این منابع منفعتی نبرده است. این در حالی که است که تنها دو ماه پیش از آن، «رابرت اشلی» مدیر آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در یک جلسه استماع در یکی از کمیته‌های سنای آمریکا گفته بود با وجود برخی هزینه‌ها در زمینه‌های امنیتی، اما در کوتاه مدت هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی همچنان اولویت اصلی تهران هستند.

رویترز همچنین اشاره کرده که پامپئو مدعی شده است که ایران با حمایت از «شبه نظامیان شیعه» در عراق به دنبال تضعیف امنیت این کشور است. این در حالی است که به اذعان رویترز، گروه‌های داوطلب مردمی که آمریکا آن‌ها را به ارتباط نزدیک با ایران متهم می‌کند، نقش مهمی در مبارزه با گروه تروریستی داعش داشته‌اند و حتی در مواردی در آزادسازی برخی شهرها با نیروهای آمریکایی هماهنگی کرده‌اند.

به نوشته رویترز، چنین تحریف‌هایی در ادعاهای آمریکا درباره ارتباط نزدیک ایران با طالبان و القاعده نیز وجود دارد. وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره تناقض میان ادعاهای واشنگتن درباره ایران و واقعیات میدانی، خودداری کرده است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند هنوز برای ارزیابی و جمع‌بندی درباره نتیجه این کارزار اطلاعاتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، زود است.

با این وجود، «کریم سجادپور» کارشناس مسائل ایران در اندیشکده «کارنگی» (که آشکارا از ناآرامی‌های اخیر در برخی از شهرهای ایران حمایت کرده) می‌گوید راهبرد دولت آمریکا که بر فشار اقتصادی خارجی و ایجاد نارضایتی در داخل مبتنی است، یکی از دو هدف «تسلیم» یا «فروپاشی از درون» جمهوری اسلامی ایران را دنبال می‌کند.

رویترز در انتها نوشته برخی مقام‌های آمریکایی و کارشناسان هشدار داده‌اند که اتخاذ چنین رویکردی از سوی واشنگتن می‌تواند ایران را به سمت پیش گرفتن «سیاست خارجی تهاجمی‌تر» سوق داده و احتمال تشدید تنش را افزایش دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 31تیر 97، کدمطلب: 13970431000027، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
عوض کردن نظام در ایران تفاوتی را در دشمنی با آمریکا ایجاد نمیکند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین