پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۳۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
«... در حال حاضر، حکومت ایران، جمهوری اسلامی است، اما نمی‌تواند به مدت طولانی، هم جمهوری، هم اسلامی باقی بماند. ایران باید از جمهوری بودن دست بردارد و حکومت قرون وسطایی تنزل یابد یا اسلامی بودن را کنار بگذارد." آنچه دربالا آمد نشان دهنده ادبیات خشن و تندی است که تهیه کنندگان اسناد راهبردی آمریکا در بخش ایران آورده اند که از سوی کاظم سجادپور دیپلمات ایرانی و استاد دانشگاه وزارت امورخارجه ایران استخراج شده است .
شعار سال: «ما ممکن است با چالشی جدیدتر از هیچ کشوری جز ایران مواجه نشویم.. در حاضر، حکومت ایران، جمهوری اسلامی است، اما نمی‌تواند به مدت طولانی، هم جمهوری، هم اسلامی باقی بماند. ایران باید از جمهوری بودن دست بردارد و حکومت قرون وسطایی تنزل یابد یا اسلامی بودن را کنار بگذارد." آنچه دربالا آمد نشان دهنده ادبیات خشن و تندی است که تهیه کنندگان اسناد راهبردی آمریکا در بخش ایران آورده اند که از سوی کاظم سجادپور دیپلمات ایرانی و استاد دانشگاه وزارت امورخارجه ایران استخراج شده است .

سجادپور این متن را دربخشی از پاسخ خود به  پرسش  مطرح شده از سوی نویسندگان کتاب منتشر شده دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی " نوشته است. دراین کتاب که به نام " آینده تهدیدات سیاسی – امنیتی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران " تهیه شده است از برخی استادان دانشگاهها و پژوهشگران از جمله سجاد پور درهمین باره پرسش شده است. آنچه  درادامه می خوانید عینا از کتاب یادشده اخذ شده است.

دیدگاه سجادپور

از دیرباز، هرگاه قدرتی قصد سرنگونی حکومتی را داشت، اگر توان نظامی و قدرت لشکرکشی نداشت یا جنگ را امکان‌پذیر نمی‌دید، می‌کوشید با روش‌های گوناگونی غیر از تهاجم نظامی به هدف خود برسد. امروزه نیز به دلیل پیشرفت‌های شگرف دانش بشری، به وجود آمدن نسل جدیدی از رسانه‌ها، رشد چشمگیر تکنولوژی، گسترش جوامع آزادی‌خواه و نیز افزایش قدرت دولت‌ها در مقابله با تهاجم نظامی دشمن، رویکرد حکومت‌های استعماری جهان به تهدیدات نرم و جنگ نرم، بیش از پیش شده است.دشمنان انقلاب اسلامی به ویژه امریکا نیز تهدیدات نرم علیه ایران را راهبردی امنیتی معرفی کرده‌اند. نمونه‌ای از این تهدیدات در حوادث پس از انتخابات ریاست‌جمهوری بر همگان آشکار شد. آگاهی از وجود چنین تهدیدی و نیز آشنایی با شیوه‌های به کار گرفته شده و نیز شناسایی اهداف دشمن در تهدید نرم، سبب افزایش بصیرت سیاسی در همگان می‌شود و آنان را با راه‌های مقابله با آن آشنا می‌سازد.

آیا ایران مورد تهدید نرم قرار گرفته است؟

مطالعه تاریخ صدر اسلام و تاریخ معاصر ایران و دیگر کشورهای اسلامی و آزادی‌خواه نشان می‌دهد مستکبران و زورمندان جهان، همواره قصد نابودی و استثمار کشورهای ضعیف و غارت منابع طبیعی آنها را داشته‌اند.پیروزی انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین انقلاب نرم و فرهنگی، امریکا را بر آن داشت تا با راه‌اندازی جنگ نرم علیه ایران، از گسترش و نفوذ قدرت جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کند. از این رو، در چند حوزه، تهدیدات نرم خود را علیه کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران در سال‌های آینده طراحی کرده است که عبارتند از:

الف) مقابله با ایدئولوژی اسلامی

ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶م، یک راهبرد امنیت ملی را با توجه به چالش‌های به وجود آمده پس از واقعه ۱۱ سپتامبر برگزید. در این راهبرد چنین آمده است:

ب) حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل منطقه‌ای

در سند ۲۰۰۶ راهبرد دولت امریکا عبارت است از: پرداختن به تنش‌های منطقه‌ای شامل سه سطح پیشگیری، حل تنش و ایجاد ثبات و بازسازی پس از اتمام تنش.

تمام یا بخش عمده‌ای از راه‌حل‌های حل و فصل مسائل منطقه‌ای با استفاده از قدرت نرم شده است که زمینه اعمال تهدیدات نرم را در مسائل منطقه‌ای به وجود می‌آورد.

ج) جلوگیری از قدرتمند شدن حاکمیت‌های مخالف سیاست‌های امریکا

 امریکا با همکاری اطلاعاتی دیگر کشورهای هم‌پیمان خود و نیز استفاده ابزاری از شورای امنیت می‌کوشد دولت‌های مخالف سیاست‌های این کشور را منزوی سازد و از دستیابی آنان به تکنولوژی پیشرفته به بهانه دستیابی به سلاح‌های کشتار جمعی و اتمی جلوگیری کند.

در بخشی از سند ۲۰۰۶ آمده است: «ما رهبری قدرت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به عهده گرفتیم تا این آژانس، قدرت ردیابی و مقابله با تولید و تکثیر اتمی را بیاید.» این راهبرد امریکا، در انرژی هسته‌ای ایران به خوبی روشن است.

د) نظام جمهوری اسلامی ایران

در گزارش کمیسیون امنیت ملی امریکا و نیز سند ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ م. نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین چالش‌های امریکا در قرن ۲۱ معرفی شده است.استفاده از مفاهیم و تعابیری چون ایران، کشوری یاغی، دشمن آزادی، مخالف روند صلح خاورمیانه و مانند آن، مبین همین مطلب است.

در سند ۲۰۰۶ آمده است: تهدید نرم نیز مانند تهدید سخت، ابعاد گوناگونی چون سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارد. البته در تهدید نرم، تجلی و نمود ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از دیگر ابعاد بیشتر است و اهمیت بیشتری دارد.

الف) تهدید نرم در حوزه سیاسی

تهدید، اعم از سخت و نرم در حوزه سیاسی، در پی ایجاد بی‌ثباتی در دولت است. ایدئولوژی به عنوان مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و ایده‌ها، چرایی مشروعیت حکومت حاکی هویت و ماهیت آن را تشکیل می‌دهد. بنابراین، اگر تهدید نرم بتواند ایدئولوژی کشور مورد تهاجم را به چالش بکشد، بخش زیادی از نقش خود را در ایجاد بی‌ثباتی ایفا کرده است.

ب) تهدید نرم در حوزه فرهنگی اجتماعی

در بعد فرهنگی مواردی مانند فرهنگ، هنجارها، ارزش‌ها و هویت، از جمله مولفه‌هایی هستند که فقدان یا مخدوش شدن آنها زمینه‌ساز تهدیدات نرم داخلی و حتی شکل‌گیری تهدیدات سخت‌افزاری و حمله نظامی دشمنان بیگانه است.بنابراین، هر گونه اقدامی که به تغییر در الگوهای رفتاری منطبق با ارزش‌های نظام حاکم بیانجامد در زمره تهدیدهای نرم آن حوزه قرار می‌گیرد ویژگی مهم این بعد در مقایسه با دیگر ابعاد، فراگیر بودن و تداوم آن است. این ویژگی تهدید فرهنگی را به تهدیدی اساسی بدل می‌سازد.

ج) تهدید نرم در حوزه اقتصادی

بی‌تردید، ناتوانی دولت در تأمین نیازها و رفاه اقتصادی مردم موجب نارضایتی ملت و به تبع آن کاهش مشروعیت و مقبولیت نظامی می‌شود. فعالیت‌هایی که به صورتی فرآیندی و در بستر زمان، فرهنگ حاکم بر اقتصاد را تغییر دهد، مانند تغییر الگوهای مصرف، تولید و توزیع به گونه‌ای مغایر با مبانی ارزشی نظام مستقر ترویج نماید و با رسوخ نظریه‌های جدید اقتصادی مبتنی بر لیبرالیسم و تأکید بر مصرف گرایی که در تضاد با هنجارهای پذیرفته شده نظام سیاسی از قبیل قناعت، ساده‌زیستی و... است، در زمره تهدیدات نرم حوزه اقتصادی به شمار می‌رود.
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24،تاریخ انتشار:9مهر1398،کد خبر:463553،www.saat24.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین