پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۶۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۴
کنفرانس بین المللی والدای در حالی نخستین روز خود را در هتل اینترکنتینتال مسکو به پایان برد که علاوه بر بلند شدن صدای انتقادها از سیاست های آمریکا، فرصتی برای تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه شد.

شعارسال:کنفرانس بین المللی والدای در حالی نخستین روز خود را در هتل اینترکنتینتال مسکو به پایان برد که علاوه بر بلند شدن صدای انتقادها از سیاست های آمریکا، فرصتی برای تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران در خاورمیانه شد.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه صبح امروز با سخنرانی های خود آغازگر این کنفرانس بودند.

آسیب پذیری از سوی گروه های افراطی همچون داعش و راهکارهای مقابله با افراطی گری در منطقه و جهان، بحران سوریه و مدنظر قراردادن همکاری های ایران، روسیه و ترکیه برای حل این بحران در مقابل اقدام های تهدید آمیز و ایجاد اختلاف قومی و اجتماعی در سوریه از جمله مواردی بود که وزیر خارجه ایران به آنها اشاره کرد.

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود،عنوان کرد که اشغال تحریک آمیز بخش هایی از سوریه به وسیله آمریکا و از طریق نوابی که شتابزده تامین مالی شده اند، مانعی مهم در راه تلاش برای بهبود اوضاع سیاسی و بازسازی در آن کشور بوده و اثر منفی بر بازسازی عراق نیز می گذارد.

وی با بیان اینکه انسجام ملی و تمامیت ارضی عراق و سوریه باید در صدر فهرست اولویت های ما باشد؛ ناآرامی قومی در عراق و سوریه که آلوده به تجزیه طلبی است، را تهدیدی علیه تمام منطقه و فراتر از آن دانست و گفت: این مسئله ای است که مسئولان ملی و محلی و تمامی دولت های دخیل باید از طریق گفت و گو و بر مبنای حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و قوانین اساسی ملی به آن پرداخته و تلاش کنند تا تنش های قومی را به همکاری و همگرایی تبدیل کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان به موضوع فلسطین نیز اشاره کرد و گفت: مسئله فلسطین که اشغال، ریشه آن است کماکان مهمترین مسئله ای است که منطقه و تمام دنیا با آن مواجه است، بی عدالتی و جنایاتی که در 70 سال گذشته علیه مردم فلسطین رخ داده، احساس دیرینه ای از خشم و انزجار و ناتوانی را در جهان اسلام پدید آورده است.

وی به موضوع یمن هم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: حملات تهاجمی و بی هدف علیه مردم یمن، که به اشتباه تصور می شد در چند هفته به یک پیروزی نظامی منتهی می شود، اکنون وارد سال چهارم شده است. این (جنگ) منبع دیگر تنش در منطقه و زمینه مناسب دیگری برای گروه های افراطی است که به توجه فوری نیاز دارد.

وزیر خارجه ایران بار دیگر سیاست های ضد ایرانی آمریکا را زیر سوال برد و افزود: تلاش آمریکا و حامیان منطقه ای اش برای سلب توجهات از مشکلات واقعی از طریق مقصر دانستن ایران در خصوص انتخابات غلط خود مطمئنا نمی تواند مشکلات آنها را رفع کرده یا اشتباهات مداوم آنها را جبران کند.

ظریف گفت: ما در ایران بر این باوریم که از ماندن در گذشته و تکرار الگوی قدیمی خرید امنیت، تشکیل بلوک ها و اتحادیه ها نتیجه ای حاصل نمی شود؛ ما سالها بر جستجو برای یافتن راه حل های سیاسی برای بحران ها در سوریه و یمن تاکید کرده ایم و با تمرکز بر اوضاع بی ثبات کشورهای همسایه خلیج فارس، پیشنهاد مجمع گفت و گوی منطقه ای را برای خروج از چند دهه جنگ و درگیری و ایجاد آینده ای متفاوت برای منطقه مان داده ایم.

وی گفت: ما بر این باوریم که دو مفهوم اساسی، که دیروز هم در کنفرانس امنیتی مونیخ بر آن تاکید کردم، در این سفر حائز اهمیت اساسی است، نخست: کشورهای همسایه ما در خلیج فارس، در به رسمیت شناختن آنچه که باید برای آن تلاش کنیم یعنی ایجاد «منطقه ای قوی» به جای «مرد قوی در منطقه» به ایران پیوندند. دوران هژمونی منطقه ای و جهانی مدتهاست که بسر آمده است و تمایلات هژمونیک فقط باعث ایجاد بی ثباتی و ناامنی می شود.

وزیر خارجه ایران در توضیح مفهوم دوم گفت: همه باید این توهم را که امنیت را می توان از خارج خرید یا به هزینه ناامنی دیگران بدست آورد، کنار بگذاریم؛ ما باید از مفهوم منسوخ ائتلافات و اتحادهایی که مبتنی بر دستیابی به امنیت از طریق حذف و ناامنی برای دیگران است، فاصله بگیریم.

** لاوروف: روسیه به مقاصد ائتلاف آمریکایی برای مبارزه با جبهه النصره مشکوک است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در آغاز کنفرانس والدای گفت: از طرف آمریکایی می خواهم در سوریه با آتش بازی نکند، روسیه نگران تلاش ها برای تجزیه سوریه است و این نگرانی ها از رفتارهای آمریکا سرچشمه می گیرد؛ آمریکایی ها باید بازی با آتش در سوریه را برای تحقق منافع زودگذر کنار بگذارند.

وی با بیان اینکه بعضی از بازیگران بین المللی تلاش می کنند از بحران سوریه برای تحقق منافع خود استفاده کنند، گفت: شاهد مواردی از نقض توافق مناطق کاهش تنش در سوریه هستیم و تلاش می کنیم به راه حلی در این باره دست پیدا کنیم.

وی سپس درجمع خبرنگاران نیز از آمریکا به دلیل سیاست هایش در سوریه انتقاد کرد و گفت: روسیه به مقاصد ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی جبهه النصره مشکوک است؛ بارها اعلام کرده و دوباره تکرار می کنم، بسیار شک دارم و شواهد زیادی وجود دارد که مقاصد شرکای غربی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای مبارزه با گروه تروریستی جبهه النصره را زیر سوال می برد.

لاوروف در ادامه از طرح گفت وگوی منطقه ای خاورمیانه استقبال کرد و گفت که روسیه از این طرح پشتیبانی می کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر لزوم انجام تحقیقات در مرز سوریه و اسرائیل (سرزمین های اشغالی) تاکید و خاطرنشان کرد که برای این منظور می توان از ساز و کارهای سازمان ملل کمک گرفت.

وزیر امور خارجه روسیه در مورد استفاده از مساله کردها از سوی برخی قدرت ها برای اهداف سیاسی خود هشدار داد و گفت: بارها اعلام کرده ایم که حمایت از کردها موضع اصولی روسیه است.

وی افزود: ما از تمایل قانونی کردها برای زندگی بر اساس سنت ها و رسوم خود و مطابق با تاریخ پرافتخار خود حمایت و پشتیبانی می کنیم.

لاوروف گفت: اما اینکه برخی قدرت ها از آرمان های کردها برای بازی های ژئوپلیتیکی استفاده می کنند و هیچ وجه مشترکی با منافع این قوم و مصالح امنیتی منطقه ندارد، غیرقابل قبول می دانیم.

** انتقاد کارشناسان نشست والدای مسکو از سیاست های واشنگتن در سوریه

سید محمدکاظم سجادپور عضو هیات عالیرتبه همراه وزیر امور خارجه ایران و رئیس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در خصوص این کنفرانس به ایرنا گفت نقش مشترک ایران، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در حل مساله سوریه در پنل ویژه ای در نشست والدای مسکو بررسی شد.

وی افزود: کارشناسان بسیاری در این نشست از اقدام های آمریکا در سوریه، انتقاد کرده اند.

در کنفرانس خاورمیانه ای باشگاه مذاکره بین المللی والدای روسیه (Valdai) تحت عنوان «روسیه در خاورمیانه: نقش آفرینی در تمامی صحنه ها»، که از امروز دوشنبه به مدت دو روز در مسکو برگزاری می شود، اندیشمندان و مقام های حدود 30 کشور جهان، درباره شرایط پساداعش در سوریه، چشم انداز درگیری های فلسطین و رژیم صهیونیستی، بررسی شرایط و بحران در یمن، سازوکارهای کمک به لیبی، مسائل کردها و در مجموع کاهش تنش های منطقه ای در قالب هشت پنل، بحث و تبادل نظر می کنند.

وزیر امور خارجه ایران که به همراه هیاتی عالی رتبه وارد مسکو شده بود بعد از ظهر دوشنبه روسیه را به مقصد ایران ترک کرد.

موسسه والدای از مهم ترین و معتبرترین نهادهای مطالعاتی و اندیشکده های جهان است که هر ساله نشست های بین المللی زیادی را با حضور اندیشمندان و مقامات بلندپایه کشورهای جهان در موضوعات مختلف و مهم بین المللی، برگزار می کند.

باشگاه سیاسی بین المللی «والدای» که در سال 2004 به منظور ایجاد میدانی برای مباحثه همانند مجمع داووس سوییس و در رقابت با این کنفرانس بین المللی غربی، تاسیس شد، با جذب همکاری 62 کشور جهان، نشست های خود را به صورت سالانه و منظم برگزار می کند و به عنوان گردهمایی بین المللی، ارائه کننده دیدگاه های مستقل سیاسی یا همگرا با روسیه است.

موضوع محوری اجلاس 2018 باشگاه مباحثه والدای «حواشی دنیای فردا» نام دارد که پنل ها به گونه سنتی پشت درهای بسته فعالیت می کنند، اما شرکت کنندگان پس از پایان نشست ها، دیدگاه های خود را مطرح می کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 1 اسفند 96،کدخبر: 82837935، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
مواضع ایران در خاورمیانه کاملا مشخص است ؛ این عربستان و بعضی کشور های منطقه هستند که با بعضی سنگ اندازی های خود مانع از پیشبرد برنامه های صلح در خاور میانه میشوند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین