پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۴۳۵۹
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
دبیركل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی به تشریح مزیت های كارت بازرگانی برای اقتصاد و فعالان اقتصادی كشور پرداخت و گفت: نخستین مزیت صدور كارت بازرگانی نظم بخشی به فضای اقتصادی است؛ علاوه بر این، طبقه بندی فعالان اقتصادی از نظر نوع فعالیت اقتصادی از طریق كارت بازرگانی انجام می شود.
شعار سال: به گزارش گروه اقتصادی از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی تهران، «بهمن عشقی» در مورد احتمال حذف كارت بازرگانی در فرایند تجارت برای جلوگیری از برخی سو استفاده ها، گفت: امكان سوء استفاده در همه فرایندها وجود دارد كه البته باید مكانیزم ها به گونه ای طراحی شود كه راه های سو استفاده مسدود شود و یا به حداقل ممكن برسد.

وی ادامه داد: برخی برای پرداخت نكردن حقوق دولتی نظیر مالیات، با روش هایی از كارت بازرگانی به عنوان ابزار بهره می برند كه البته با اصلاح فرایندهای گمركی و مالیاتی، مسیر این سو استفاده ها تا حدود قابل توجهی مسدود شده است؛ با این وجود اگر قرار باشد در آینده الزام كارت بازرگانی از فرایند تجارت كنار رود، باید به راهكارهایی برای حفظ و فراگیر شدن كارت بازرگانی در میان فعالان اقتصادی اندیشید.
دبیركل اتاق تهران افزود: كارت بازرگانی به طور ذاتی در همه كشورهای دنیا وجود دارد و مزایای خاص خود را دارد؛ این كارت به عنوان ابزاری برای تمایز طبقه بازرگان در بخش های مختلف تلقی می شود، اما ممكن است در مورد الزام آن برای فعالیت های مختلف اقتصادی از جمله تجارت، تفاوت هایی میان كشورهای مختلف وجود داشته باشد؛ در برخی كشورها، ثبت نهایی شركت ها منوط به عضویت در اتاق بازرگانی است و برخی كشورها الزامات دیگری را برای آن در نظر گرفته اند.

دبیركل اتاق تهران اضافه كرد: در ایران نیز می توان كارت بازرگانی را به عنوان مدركی الزامی در مسیر واردات و صادرات ندانست اما باید به حیات آن در اقتصاد قوت بخشید تا مزایای آن برای اقتصاد حفظ شود؛ در اقتصاد بخش خصوصی، صنوف از بازرگانان متمایز شده اند و همین امر ضرورت تمایز طبقات اقتصادی را در حوزه اقتصاد خصوصی ایران الزامی می كند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه صدور كارت بازرگانی و عضویت فعالان اقتصادی در اتاق، چه مزیت هایی را برای اقتصاد دارد؟ گفت: نخستین مزیت صدور كارت بازرگانی نظم بخشی به فضای اقتصادی است؛ طبقه بندی فعالان اقتصادی از نظر نوع فعالیت اقتصادی از طریق كارت بازرگانی و طبقه‌بندی صنعتگران، فعالان بخش خدمات، معدنكاران و فعالان عرصه كشاورزی و صنایع غذایی نیز از این طریق انجام می شود؛ بر این اساس می توان ارتباط میان كنشگران اقتصادی را برای توسعه فعالیت ها و همكاری ها، ساماندهی كرد.

عشقی افزود: از طرف دیگر، با كارت بازرگانی به فعالان اقتصادی اعتباری بین المللی داده می شود كه معرفی نامه ای معتبر برای آن ها محسوب می شود؛ اعضای اتاق های بازرگانی در معرفی خود به شركای داخلی و خارجی از شناسنامه ای بهره می برند كه معتبر است و زبان شناخته شده و مشتركی برای فعالان اقتصادی جهان محسوب می شود؛ این شرایط موجب می شود كه كسب و كار میان فعالان اقتصادی تسهیل شود.
وی گفت: بنابراین باید ترتیبی داده شود تا همه فعالان اقتصادی به دریافت كارت بازرگانی اقدام كنند تا نظم بخشی به فعالیت های اقتصادی، ایجاد ارتباطات سازنده میان فعالان اقتصادی برای همكاری بیشتر در سطح داخلی و بین المللی و دیگر مزایای آن به كار گرفته شود؛ كارت بازرگانی می تواند كلید ورود به باشگاه جهانی بازرگانی قلمداد شود.

دبیر كل اتاق تهران افزود: صدور و تمدید كارت بازرگانی برای یك فعال اقتصادی حقیقی یا حقوقی، دیگر فرآیندی سخت و دشوار محسوب نمی‌شود؛ با استفاده از همان مدارك معمول كه همه بنگاه‌های اقتصادی ملزم هستند برای امور جاری خود در اختیار داشته باشند، می‌توان كارت بازرگانی دریافت كرد. اتاق تهران برای ایجاد سهولت بیشتر در اجرای فرآیند صدور و تمدید كارت بازرگانی، سعی كرده است ضوابط و شرایط آن را به صورت شفاف در معرض بهره‌برداری فعالان اقتصادی قرار دهد.

وی ادامه داد: در همین زمینه براساس بخشنامه‌ای كه وزارت صنعت، معدن و تجارت شانزدهم تیرماه پارسال صادر كرد، اتاق تهران اقدام به تهیه شاخص‌هایی برای احراز صلاحیت حرفه‌ای متقاضیان مطابق این بخشنامه كرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 23 فروردین 1395، کد مطلب: 82030562، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین