پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۱۴۴۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
روزنامه ابتكار در صفحه بازار و سرمايه نوشت: سال گذشته با فراز و فرودهاي اقتصادي اش با خوش بيني و اميد به رونق اقتصادي به پايان رسيد. با اجراي برجام و اميد به آزاد سازي دلار هاي بلوكه شده، روي خوش بازار ارز به مردم نشان داده شد.

شعارسال: در اين گزارش كه در شماره سه شنبه 24 فروردين 1395 خورشيدي به قلم سجاد خليليان انتشار يافته است، مي خوانيم: هرچند بالا بودن قيمت دلار به دليل بلوكه سرمايه هاي ايران نبود ولي خبر آزادسازي آنها تاثير مثبتي بر بازار ارز داشت. اجراي برجام فرصت مناسبي براي مبادلات اقتصادي ايران و رشد ميزان صادرات بوجود آورد. فرصتي كه به افزايش دلار وارد شده به ايران و تثبيت قيمت ارز كمك مي كرد. تثبيت قيمت ارز اثر مثبت و محسوس خود را برهمه ي جنبه هاي اقتصاد نشان خواهد داد و راه دستيابي به رشد اقتصادي بالا را هموار خواهد كرد.

اگر چه ثبات كلي قيمت ارز با تمهيدات دولت تدبير و اميد به دست آمده است ولي نوسانات نسبي قيمت ها همچنان وجود دارد. آنهم در زماني كه تلاش مداوم دولت براي تك نرخي كردن ارز ادامه دارد. سيد كمال سيد علي مي گويد: وضعيت قيمت دلار در بازار ارز ايران به ثبات خوبي رسيده. اين كارشناس بازار ارز نوسان جزيي قيمت را به نسبت قيمت قيمت كل ناچيز مي داند.

مدير عامل صندوق ضمانت صادرات ايران بازار را تعيين كننده قيمت دلار دانست و افزود: وارد كنندگان و تجار به مبالغ كلان دلار نياز دارند. اگر اين مبالغ از مجاري دولتي تهيه نشود مجبور به تهيه آن از بازار آزاد ارز هستند و قيمت دلار در بازار متاثر از مبلغ اين در خواست هاست. در چند سال اخير و خصوصا در زمان تحريم هاي بين المللي بيشتر معاملات تجار ايراني در دبي انجام مي گرفت. از اين رو نرخ ارز در دبي بر روي نرخ دلار در ايران تاثير دارد. قيمت كنوني دلار در بازار ايران كمتر از قيمت 3سال پيش آن است.

اين كارشناس بازار ارز مي گويد: كنترل همزمان تورم و قيمت ارز در بازار ايران از دستاوردهاي بزرگ دولت تدبير و اميد است. و اين كنترل در زماني اتفاق افتاده است كه به دليل كاهش قيمت نفت، قيمت ارز كشورهاي صادر كننده نفت تا 60 درصد كاهش پيدا كرده است.

سيد علي با اشاره به افت 60 درصدي ارزش ارز كشورهاي روسيه و آذربايجان نسبت به دلار، و اشاره به قيمت ارز در دولت دهم، نسبت ارزش ريال به دلار را خوب دانست و افزود: اگرارزش پول كشوري مانند عربستان در زمان افت قيمت نفت كاهش محسوسي نداشته است به دليل برداشت 140 ميليارد دلاري از ذخاير ارزي اين كشور بوده و ايران جزو معدود كشور هاي صادر كننده نفت است كه توانسته قيمت ارز را با وجود مشكلات اساسي در بازار نفت كنترل كند.

اين كارشناس اقتصادي درباره دلايل افزايش قيمت سكه در بازار طلا نيز گفت: طلا كالايي وارداتي است، و براي واردات آن از دلار استفاده مي شود. طبيعي است كه با افزايش ارزش دلار قيمت طلا هم افزايش پيدا كند. نگاه مردم به سكه به عنوان كالاي سرمايه اي نيز باعث افزايش تقاضا و قيمت آن خواهد شد. اگر به دليل كاهش سود بانكي پول مردم به سمت بازار طلا هدايت شود باعث افزايش قيمت در اين بازار مي شود.

سيد كمال سيد علي عملكرد دولت در كنترل قيمت ارز و طلا را مثبت دانست و افزود: دولت يازدهم قيمت 1 ميليون و پانصد هزار توماني سكه در بازار را به ميزان 30 درصد كاهش داده است. نوسان چند هزار توماني در قيمت سكه طبيعي است و كار اساسي در ثابت نگه داشتن قيمت طلا انجام شده است.

اين كارشناس اقتصادي با مقايسه قيمت دلار در دولت دهم و يازدهم، اقدامات انجام شده براي كاهش و ثابت شدن قيمت ارز را هم مفيد دانست و گفت: قيمت ارز در مقايسه با سال هاي پاياني دولت دهم كاهش چشمگيري داشته است و بازار نگران نوسانات يك شبه و غير منطقي در قيمت ارز نيست.

در روزهاي پاياني سال 94 گمانه زني هاي زيادي در مورد سرنوشت بازار ارز و طلا در سال جديد انجام شد. عدم بررسي لايحه بودجه سال 95 در مجلس شوراي اسلامي و ايجاد نگراني هاي رسانه اي توسط مخالفان دولت در بحث برجام و نحوه اجراي آن به مه آلود شدن فضا براي برخي پيش بيني هاي غير منطقي كمك كرد. پيش بيني هايي كه تا الان درست نبوده است و تاثير محسوسي در كنترل دولت يازدهم بر بازار ارز و طلا نداشته است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 24فروردین1395، کدخبر: 82031312: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین