پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۷۵۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۷
روزنامه «الاخبار» جزئیاتی از عملیات محرمانه ارتش آمریکا و اطلاعات ارتش لبنان برای انتقال هشت عضو داعش به بیروت را منتشر کرد.

 شعارسال: بیش از یک ماه پیش یک هواپیمای نظامی آمریکا در فرودگاه بین‌المللی بیروت بر زمین نشست که از جمله مسافران آن هشت لبنانی اسیر شده توسط نیروهای کُرد در سوریه بودند. ارتش آمریکا این هشت نفر را که به داعش پیوسته بوده‌اند تحویل اطلاعات ارتش لبنان داد.

بر اساس گزارش روزنامه ‌«الاخبار»، ارتش لبنان دیروز (چهارشنبه) از عملیاتی امنیتی که منجر به بازداشت هشت لبنانی شده ، خبر داد و اعلام کرد این افراد به داعش پیوسته بوده‌اند. ارتش لبنان گفت این عملیات با همکاری دستگاه‌های امنیتی طرف‌های دیگری انجام شده، اما اطلاعات بیشتری نداد. حقیقت آن است که طرف دیگر این موضوع، آمریکا بود و این عملیات با برخی مشکلات قضایی و قانونی روبرو شد که با درخواست و پیگیری «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان حل شد.

بنا بر این گزارش، طرف آمریکایی که با مدیریت اطلاعات ارتش لبنان کانال ارتباطی داشته حدود 40 روز پیش نامه‌ای فوری می‌فرستد و اعلام می‌کند فرماندهی عملیات آمریکا در منطقه قصد انجام سلسله اقداماتی دارد که زمینه برای برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را فراهم کند و قبل از عقب‌نشینی نهایی، پرونده‌های امنیتی و نظامی از جمله هشت بازداشتی مذکور باید حل شوند.

الاخبار افزود، آمریکایی‌ها توضیح دادند که با گسترش استقرارشان در کنار نیروهای کرد در شمال شرق سوریه و در پی درگیری‌ها با داعش، ده‌ها تن از اعضای این گروهک بازداشت شده‌اند، مورد بازجویی‌های مفصل قرار گرفته‌اند و ماموریت‌ها و هویت‌های آنها مشخص شده است. آمریکا با نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) به توافق رسیده که این نیروها مسئولیت پیگیری پرونده‌ بازداشتی‌های سوری را بر عهده داشته باشند، اما پرونده مابقی بازداشتی‌ها از تابعیت‌های مختلف عربی و خارجی تحت نظر نیروهای آمریکا باشد. در همین راستا هویت‌های صدها خارجی مشخص شد که حداقل 13 نفر آنها لبنانی بودند.

واشنگتن در نامه خود توضیح داده که نیروهای کرد، نیروهای رسمی یا دولتی نیستند و هیچ کشوری آنها را به رسمیت نمی‌شناسد تا امور را به دستشان بسپارد. آمریکا همچنین به ارتش لبنان گفته ترجیح می‌دهد هر بازداشتی را به کشور اصلی خودش بازگرداند و خواستار همکاری لبنان در این زمینه است.

در ادامه این گزارش آمده است، عملیات با مدیریت اطلاعات ارتش لبنان هماهنگ شد و ارتش، میشل عون را در جریان قرار داد. ارتش آمریکا از لبنان درخواست کرده بود موضوع به اطلاع هیچ دستگاه امنیتی دیگری در لبنان نرسد و در همین راستا، مقدمات امنیتی ویژه‌ای در فرودگاه بین‌المللی بیروت برقرار شد به نحوی که هیچ طرف دیگری جز اطلاعات ارتش در زمان تحویل گرفتن بازداشتی‌ها حضور نداشت.

بر اساس گزارش الاخبار، در زمان عملیات تحویل، شب‌هنگام یک هواپیمای نظامی آمریکا در فوردگاه بین‌المللی بیروت به زمین نشسته و تیمی از اطلاعات ارتش منتظر این هواپیما بوده است. یگان ضربت وابسته به اطلاعات ارتش وظیفه تدابیر امنیتی و ممانعت از نزدیک شدن شخصی از نیروهای امنیت کل یا امنیت فرودگاه و... به هواپیما را بر عهده داشته است. به مسئولان فرودگاه گفته شده بود هواپیما حامل تجهیزات ویژه برای ارتش است که کسی نباید از آن آگاه شود.

طبق این گزارش، اطلاعات ارتش، هشت نفر یاد شده را به «الیرزه» مقر فرماندهی ارتش لبنان انتقال و آنها را مورد بازجویی مفصل قرار دادند. پس از بازجویی‌ها مشخص شد این هشت نفر از فرودگاه بیروت به سمت ترکیه پرواز کرده‌اند و از آنجا به سوریه رفته‌اند و به داعش ملحق شده‌اند.

این داعشی‌ها از بیش از یک ماه پیش در الیرزه بازداشت بوده‌اند و به خانواده‌های آنها و یا حتی دستگاه‌های قضایی در این باره چیزی گفته نشد تا اینکه مدیریت اطلاعات ارتش لبنان دیروز در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد آنها ویژه دستگاه‌های قضایی مربوطه شده‌اند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی مشرق، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1397 ، کدخبر:880191 ،www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
ا.ف75
امریکای جدید برخلاف چهره جنگ طلبش دنبال صلحیه که تابه حال تو جهان نداشتیمش
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
ا.ف75
امریکا اینو داره با تموم وجود میفهمه که نباید با کسی بجنگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین