پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۵۸۱۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۴
نخستین نشست جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور سعید اسدی، اتابک نادری، علی عابدی، سیامک زمردی‌مطلق، ابراهیم حسینی، سامان خلیلیان، رضا صمدپور، عباس غفاری و بهزاد مرتضوی مدیران بخش‌های مختلف جشنواره، محسن حسن‌زاده مدیر روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد

شعارسال: نادر برهانی‌مرند در نخستین نشست رسانه‌ای كه صبح سه‌شنبه 9 مردادماه، در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد، گفت: ما با سه فرصت مواجه بودیم؛ از آنجا که دهم تا بیستم بهمن‌ماه مصادف با ایام فاطمیه است، در این زمان امکان برگزاری جشنواره فراهم نیست، دی‌ماه هم‌زمان با جشن‌های سال جدید میلادی است و طبیعتا ميهمانان خارجی امکان حضور در جشنواره را ندارند. همچنین یکم تا دوازدهم بهمن‌ماه جشنواره فیلم در حال برگزاری است و جشنواره تئاتر تحت‌الشعاع آن قرار خواهد گرفت. بنابراین با مشورت‌هایی که داشتیم و با وجود مشکلات، تصمیم بر آن شد تا این رویداد از 22 بهمن تا 4 اسفندماه برگزار شود هرچند در این زمان جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود اما این رویداد کمتر ما را تحت‌ تأثیر قرار خواهد داد.

نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره فجر در حضور جمعی از مدیران این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر فجر رویداد مهم دولتی است و دوستان برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر آن ما را تنها نخواهند گذاشت.

نخستین نشست جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور سعید اسدی، اتابک نادری، علی عابدی، سیامک زمردی‌مطلق، ابراهیم حسینی، سامان خلیلیان، رضا صمدپور، عباس غفاری و بهزاد مرتضوی مدیران بخش‌های مختلف جشنواره، محسن حسن‌زاده مدیر روابط‌عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و حمید نیلی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی در تالار کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

نادر برهانی‌مرند با بیان اینکه ما سه نشست رسانه‌ای را برای این جشنواره طراحی کرده‌ایم، گفت: به اقتضای برنامه‌های این دوره از جشنواره، دومین نشست پیش از جشنواره و سومین جلسه رسانه‌ای پس از برگزاری جشنواره برگزار خواهد شد.

او در ادامه فراخوان جشنواره را حاصل دو ماه مشورت عنوان کرد و افزود: برخلاف اظهارنظرهایی که تاکنون شده است، باید بگویم فراخوان این دوره از جشنواره رویکرد متفاوتی ندارد و تنها با توجه به اقتضای شرایط، مواردی در آن لحاظ شده تا بتوانیم پاسخگوی جو حاکم باشیم. در مجموع فراخوان جشنواره ادامه روند منطقی چند سال اخیر این رویداد است و جشنواره تئاتر فجر با همه کاستی‌ها و فزونی‌ها در حال نزدیک‌شدن به یک بلوغ است و من نیز خود را موظف می‌دانم تا نگاه واقع‌بینانه‌ای داشته باشم.

دبیر سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ادامه، ویژگی‌های منحصربه‌فرد فراخوان این رویداد را برشمرد و اظهار كرد: فراخوان امسال کمی واقع‌بینانه‌تر از دوره‌های گذشته جشنواره است ضمن اینکه شرایط تئاتر امروز همچون تئاتر خصوصی و ورود جوانان، فارغ از کم و کیف آثارشان باعث تغییر نگاه ما شد. چندسالی است که مطالبات نسل تئاتری متفاوت‌تر شده و انگار شباهت‌هایی با سال‌های دور تئاتر فجر دارد. با مشورت‌ها و آسیب‌شناسی‌های صورت‌گرفته از دوره‌های پیشین جشنواره، قرار شد تا رویکردی رقابتی به این دوره داشته‌ باشیم و بسیاری از هنرمندان تئاتر نیز خواهان آن هستند تا در رویدادی رقابتی شرکت کنند.

او همچنین افزود: از دیگر آسیب‌شناسی‌ها این بود که اگر جشنواره در نظر دارد رضایت عمومی را جلب کند باید به همه صنوف احترام بگذارد و احساس کردیم در صورت اهمیت به این مسئله، کمتر خودمان را با چالش‌های احتمالی مواجه خواهیم کرد. سال‌ها به دنبال آن بودیم تا جشنواره برایندی از اجراهای عمومی باشد و امسال جشنواره صددرصد مرورمحور است، به جز بخش ميهمان، همه نمایش‌ها پیش از جشنواره اجرا شده‌اند.

برهانی‌مرند ضمن بیان اینکه باید در شرایط آرمانی انتخابگر و برگزارکننده خوبی باشیم، عنوان کرد: بیشترین تمرکزمان بر انتخاب آثار است و باید احترام مخاطبان و ميهمانان صددرصد حفظ شود. جشنواره‌های فجر ما چندین سال است که فراموش کرده‌اند که یک جشن هستند و به همین منظور ما امسال مهم‌ترین هدفمان را پیوست‌های تشریفاتی كه هرچند سخت و هزینه‌بر است اما حق شرکت‌کنندگان، داوران و مخاطبان است، دانستیم چراکه این حق داوران و هنرمندان است که در جشنواره‌ای شرکت کنند که سرشار از آبرو و احترام است. در صورتی‌که ۲۰ درصد هم در این امر موفق شویم بسیار خوب است. همچنین توجه به استان‌ها یکی دیگر از اهداف و موارد مورد نظر ما در این دوره از جشنواره است.

برهانی‌مرند درباره بخش‌های این دوره از جشنواره گفت: امسال ما با چهلمین سالروز انقلاب ‌اسلامی مواجه هستیم و بر این اساس در نظر داریم جشنوارگی فجر را که تاکنون مغفول بوده است، دوچندان کنیم. سعی می‌کنیم در انتخاب‌هایمان روح تکریم این 40سالگی در نمایش‌ها جاری و ساری باشد هرچند ما کمتر تولیدات تازه‌ای را داریم که این مناسبت را برجسته كند. در انتخاب آثار برآنیم تا کیفیت، خلاقیت، اخلاق و انضباط را مورد توجه قرار دهیم. با تلاش رضا صمدپور مدیر بخش 40سالگی جشنواره در نظر داریم این بخش به بهترین شکل برگزار شود.

او بودجه این دوره را مانند سال گذشته عنوان کرد و یادآور شد: منطقی است که مشکلات جاری و اوضاع مملکت را درک کرده و با برنامه‌ریزی مدبرانه و توجه به اصل مهم کیفیت، آثار به گونه‌ای انتخاب شوند تا مشکلات کمتری داشته باشیم. این جشنواره رویداد مهم دولتی است و دوستان ما را برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن، تنها نخواهند گذاشت. بودجه جشنواره نسبت به سال گذشته رشدی نداشته است و در بخش ارزی مشکلاتی داشتیم که با تدابیری قرار است در بخش بین‌الملل از ارز دولتی استفاده کنیم. مطمئنا از ما حمایت می‌شود و مشکلی از این نظر نخواهیم داشت.

در ادامه سعید اسدی، مدیر بخش بین‌الملل سی‌و‌هفتمین جشنواره تئاتر فجر، دراین‌باره گفت: بودجه و فرصت محدود همیشه کار را برای ‌ما دشوار کرده است. در این دوره، تعامل تئاتر ایرانی با تئاتر ملل ازجمله برنامه‌های ماست که البته حضور نمایش‌های خارجی در بخش‌های دیگر نیز وجود دارد.

او همچنین افزود: در سال‌های اخیر، بخش بین‌الملل متمرکز بر حضور کارهای خارجی بوده است، اما حضور میهمانان خارجی مثل دبیران فستیوال‌های دیگر نیز بسیار مهم است و این فرصتی را برای معرفی آثار و هنرمندان ‌ایرانی فراهم می‌کند. در کنار حضور میهمانان خارجی و دعوت از هنرمندانی که شأن جشنواره را بالا ببرند، ملاقات میهمانان با هنرمندان و فراهم‌شدن شرایطی برای معرفی بین‌المللی آثار ایرانی، از دیگر برنامه‌های ماست. در حال حاضر، ۸۴ اثر از مسیر فراخوان و ۴۰ اثر از طریق مذاکره به دست ما رسیده که در حال بررسی هستند.

مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی یادآور شد: فقط بودجه ‌ریالی بخش بین‌الملل اهمیت ندارد؛ چراکه بخشی از مراوده‌های بین‌المللی ما کمک به هر اثری است که در بخش بین‌الملل جشنواره باشد که نهادهای بینافرهنگی هر کشور این هزینه را تقبل می‌کنند.

برهانی‌مرند در بخش دیگری از این نشست درباره زیادبودن آثار در بخش‌های مختلف جشنواره گفت: ترس من از این بود که به ما ایراد بگیرند که امسال چرا آن‌قدر فراخوان کوچک است، اما تلاش‌ ما بر این مسئله بود که جشنواره نسبت به سال‌های قبل شسته‌‌رفته‌تر باشد.

دبیر سی‌و‌هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره برگزاری بخش مسابقه پوستر و عکس جشنواره خاطرنشان کرد: یکی از مواردی که درباره کوچک‌کردن جشنواره مدنظرم بود، مربوط به این بخش‌هاست. از زیر بار برگزاری این بخش‌ها شانه خالی نکرده‌ایم، اما از آنجا که اولویت‌مان این بخش‌ها نیست، کمتر در مرکز توجه قرار دارند. من ترجیح می‌دهم به پیشواز جشنواره‌ای برویم که میزان جایزه‌هایش در حد یک جشنواره بین‌المللی باشد. امسال بخشی را حذف نکردیم، اما خیلی از مواردی را که در اولویت‌مان نبود، کوچک‌تر کردیم. این برنامه‌ریزی‌ها با مشورت مدیران این بخش‌ها انجام شده است و آنها از اینکه اختتامیه‌شان نزدیک به اختتامیه اصلی برگزار شود، استقبال کردند.

دبیر جشنواره با تأکید بر استقلالش در مدیریت جشنواره، اظهار کرد: باید به کسانی که نگران استقلال من به‌عنوان دبیر جشنواره هستند، بگویم وقتی شهرام کرمی این مسئله را با من در میان گذاشت، از همان ابتدا بر استقلالم به‌عنوان دبیر جشنواره تأکید داشتم. تابه‌حال هم کرمی برادرانه پای کار ایستاده و نه مخالفتی با من داشته نه مسئله‌ای را به من تحمیل کرده است. من به یکپارچگی سیستم بسیار اعتقاد دارم و معتقدم یکی از رکن‌های این یکپارچگی، هماهنگی با مدیر بالادستی است. من و شهرام کرمی برادرانه، همدلانه و با اخوت کارمان را پیش می‌بریم.

او ادامه داد: من نه‌تنها موافق آیین‌نامه هستم، بلکه به آن معتقدم؛ چون وقتش بود چنین رویداد بزرگی آیین‌نامه و چارچوب مشخصی داشته باشد. این آیین‌نامه کمی شتاب‌زده نوشته شده، اما قرار است با همراهی شهرام کرمی و تیمی از افراد، بازنگری‌ای روی آن صورت گیرد تا برای سال آینده به شکلی مطلوب تحویل دبیر آینده شود.

برهانی‌مرند در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: در این دوره به هنرمندان این حق داده شده است که خودشان انتخاب کنند علاقه‌مند به حضور در کدام بخش هستند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار:10مرداد1397 ، کدخبر: 192663: www.sharghdaily.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
ا.ف75
مگه اینکه این سینماییون به فکر مردم بیفتن وگرنه ما که از مسئولین خیری ندیدیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین