پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۷۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۱
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید از فولاد مبارکه به دلیل نحوه مدیریت، هزینه کرد، خرید، فروش و سهام گذاری آن تحقیق و تفحص انجام دهد.

شعارسال: تولید و مصرف فولاد امروزه یکی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی کشورها و جوامع به شمار می‌آید. حضور صنعت فولاد در یک منطقه بر فرایند توسعه، فرهنگ، سطح دانش، اشتغال‌زایی، پژوهش، آموزش و تجارت آن منطقه تاثیر بسزایی دارد. در اقتصاد امروز جهان صنایع فولادی را مادر صنایع دانسته و رشد توسعه صنعتی هر کشور را وابسته به رشد صنایع فولادی آن کشور عنوان می‌کنند.

سرمایه‌گذاری و رشد صنعت فولاد در کشور، اقتصادی و منطقی به نظر می‌آید؛ مشروط بر اینکه محل احداث، فرایند تولید، تامین منابع طبیعی، انرژی و مدیریت پروژه صحیح انتخاب شده باشد. در عصر صنعت و رقابت صنایع بزرگ، شرکت فولاد مبارکه اصفهان به عنوان بنگاه‌ بزرگ اقتصادی در خط مقدم جبهه اقتصاد کشور قرار دارد و نقش آفرینی آن در عرصه اقتصادی مشهود است اما در کنار همه خدمات این مجموعه بزرگ و افزایش تولید و طرح‌های توسعه‌ای که ایران را گام به گام به سمت اقتدار فولادی برده است هستند موضوعاتی که برای حرکت و موفقیت ممتد این مجموعه عظیم باید به آن توجه شود.

در همین راستا گفت‌وگویی با سید محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

با توجه به آب‌بر بودن صنایع بزرگ از جمله فولاد مبارکه و وضعیت کم آبی در مرکز ایران، نحوه مدیریت بهره برداری آب در این صنایع بزرگ چگونه است و اصولاً چگونه باید باشد؟

ابطحی: بالاخره هر سهمیه‌ای را بدون محاسبه ذخایر آبی و بدون افتتاح تونل سوم کوهرنگ در زمان دولت اصلاحات اجرایی کرده‌اند و سهمیه‌ای را هم به فولاد و کل صنعت اختصاص داده‌اند.

هم اکنون در کنار انتقال آب زاینده‌رود به استان یزد، کم بارشی‌ها و خشکسالی‌های متوالی اثرات مخرب کم‌آبی را بخش‌های مختلف کشاورزی به خصوص در کاهش آب شرب در اصفهان می‌بینیم.

مقرر شده بود که فولاد مبارکه از پساب فاضلاب برای تولیدات خود استفاده کند و قراردادهایی را هم با نجف‌آباد و زرین‌شهر منعقد کردند.

این شرکت طی اقدامی درصدد احداث لوله‌گذاری بالاتر از لوله فعلی انتقال آب مورد نیاز به مجتمع فولاد مبارکه بود که چنین موضوع مهمی در جلسه مجمع نمایندگان بحث و رسیدگی شد و همچنین به دلیل مخالفت مردم آن منطقه، اجرای این اقدام با وجود اجرای لوله‌گذاری‌ها متوقف گردید.

در همین راستا مقرر شد که شرکت فولاد مبارکه در احداث سد تونل سوم کوهرنگ همکاری کند و سعی می‌کنند که در این زمینه کمک صورت دهند بنابراین با اعتباری بالغ بر 450 میلیارد تومان برای به بهره‌برداری رسیدن این طرح متقبل شود.

البته فقط فولاد مبارکه را نمی توان مقصر اصلی دانست.

ابطحی: بله دقیقا؛ خشکی زاینده‌رود را نمی‌توان فقط منتسب کرد به مصرف فولاد مبارکه اصفهان، صنعت و به ویژه تولید فولاد همیشه به آب نیاز داشته است.

جاری بودن زاینده‌رود علاوه بر اینکه برای کشاورزی ما ضروری است موارد دیگری را نیز در بر می‌گیرد که به آنها نیز باید توجه کرد و بیش از پیش به حیاتی بودن این موضوع پی برد. از جمله اینکه بسیاری از باغ‌های غرب اصفهان، خمینی‌شهر و فلاورجان که دارای درختان چهل یا پنجاه‌ ساله است خشکیده و از بین رفته است.

برداشت‌های بی‌رویه در بالاست زاینده‌رود بسیار نگران کننده است و اجرای اقدامات اساسی آن فقط از عهده دولت برمی‌آید که با جدیت و اراده کافی دست افراد سودجو را کوتاه کنند.

چه راهکاری پیشنهاد می‌دهید؟

ابطحی: معتقدم مصرف بی‌رویه و عدم تغییر الگوی مصارف منابع آبی در بخش‌های کشاورزی و صنعت در کل کشور به خصوص در حوزه زاینده‌رود ما را به فاجعه و بحران جدی نزدیک خواهد کرد.

ما نمی‌گویم که کشاورزان کشاورزی را رها کنند و به کارهای کارگری مشغول شوند زیرا تغییر کشت و این موضوع، خود برای کشور خطرناک است و این اتفاق اشتباه بزرگی است. به نظرم کشاورزان باید نحوه کشت و الگوی مصرف منابع آبی را در اراضی خودشان تغییر داده و نوین کنند.

دامپینگ فولاد مبارکه باید رسیدگی شود

موضوع دامپینگ و ارزان فروشی علی‌رغم مشکلات متعدد صنایع داخلی برای تأمین مواد اولیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اصلا چنین بحثی موضوعیت دارد؟

ابطحی: در مراودات و داد و ستدها برای اینکه بازار را به دست آوردند از این روش استفاده می‌کنند، مانند این است که کوزه‌گر از کوزه شکسته آب بخورد و کوزه سالمش را بدهد. در حوزه صنعتِ ما اتفاقات و اقدامات بسیاری صورت گرفته و حتی برخی افراد سوء استفاده کرده‌اند، این افراد سودجو کالاهای چینی را وارد کشور کرده و به جای محصول ایرانی صادر کرده‌اند.

در بخش صادرات فولاد، میلگرد، نبشی، ورق گرم و دیگر محصولات فولادی صادر می‌شود. ما نگران صادرات و یا خروج این کالاهای تولیدداخل نیستیم بلکه می‌گوییم چرا اجناس تولیدی خودمان به قیمت جهانی برای صنعتگران، صنایع داخلی وابسته به فولاد عرضه نمی‌شود و مصرف‌کننده‌های کشورمان باید گران‌تر از خارجی‌ها خریداری کنند.

ما به سودآوری فولاد اعتقاد داریم اما فشارهایی که بر مردم کشورمان متحمل می‌شود را به هیچ‌وجه نمی‌پذیریم، بحث این است که فولاد در مرحله نخست باید بازار داخل را تامین کنند.

متاسفانه بارها با اعلام نرخ‌های جهانی فولاد و ورق مشاهده کرده‌ایم که قیمت این محصولات با نرخ‌های گران‌تر به صنعتگران داخلی عرضه شده است و چنین اقداماتی نارضایتی و گلایه صنایع داخلی، صنعتگران و صنایع پایین دستی را به همراه داشته که بازار داخل را دچار بی‌تعادلی کرده و این اقدامات مباحث مفصلی را به همراه دارد که باید رسیدگی شود. بررسی ال سی‌های باز شده و شرکت‌های تابعه این مجموعه‌ها نیز مهم است.

شفافیت در هزینه کرد چقدر می‌تواند به ارتقای روند فعالیتی در مجموعه‌های بزرگ صنعتی کمک کند؟

ابطحی: متاسفانه یکی از مشکلات اساسی ما در سیستم اجرایی عدم شفافیت است و مجلس و نمایندگان قانون‌گذاری‌هایی را اجرایی کردند اما دولت بسیاری از بخش‌های آن را اجرا نمی‌کند.

دلیل عدم اجرای قانون‌گذاری‌های مجلس توسط دولت چیست؟

ابطحی:نمی‌دانم؛ اما بنده نام دولت آقای روحانی را دولت نامحرمانه‌ها گذاشته‌ام زیرا عدم اجرای قوانین فقط در صنعت فولاد نیست بلکه در بخش‌های مختلف نفت، خودرو و دیگر حوزه‌ها قابل مشاهده است که این مسایل باید در تمامی بخش‌ها شفاف‌سازی شود.

مدیریت هزینه در فولاد مبارکه نیازمند تحقیق و تفحص است

در مقطعی روی موضوع اتمام طرح‌های صنعتی مانند گندله‌سازی سنگان درباره عملکرد فولاد مبارکه مباحثی مطرح شد آیا به نتایجی رسید؟

ابطحی: این مورد جای بحث فراوانی دارد و بسیار مفصل است که باید بیشتر از اینها به آن پرداخت، اما در کل به‌وضوح روشن است که نیاز تحقیق و تفحص در نحوه مدیریت، هزینه کرد و خرید و فروش فولاد مبارکه کاملاً مشاهده می‌شود.

یکی از سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه اصفهان در خاف است که بحث‌ها و مسایل بسیاری را به همراه داشت و چنانچه اینگونه موضوعات شفاف‌سازی شود دیگر علامت سئوالی برای مردم و رسانه‌ها نخواهد ماند، البته نماینده خاف از ایجاد اشتغال‌زایی در آنجا بسیار خرسند بود اما از دیگر مباحث پیش آمده رضایت نداشت.

سودهای کلان فولاد مبارکه به جیب سهام‌داران نمی‌رود

در حدود 6 هزار میلیارد تومان سود فولاد مبارکه اصفهان بوده و باید بررسی شود که ببینیم چقدر به سهام داران سود تعلق گرفته است. گویا فقط 20 تا 30 میلیون تومان از سودها به هر سهامدار پرداخت شد در حالی که باید بیش از این ارقام به سهامدار واریز می‌شد، اینها مباحثی است که سبب شد مجلس در تحقیق و تفحص وارد شود تا اگر در جایی انحرافی وجود دارد جلوی آن گرفته شود و اگر نبود چه بهتر و ما نیز از این موضوع خوشحال می‌شویم.

آینده فولاد کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابطحی: معتقدم ما در مسابقه‌ای می‌دویم که تنها خودمان شرکت کننده آن هستیم اکنون در دنیا بسیاری از کشورهای توسعه یافته به جای پرداختن به گسترش کارخانه‌های فولاد و تولید ورق‌های فولادی گرم و سرد از پلاستیک فشرده که بادوام‌تر، محکم‌تر و چندین برابر سبک‌تر از فولاد است گرایش یافته‌اند و در ساخت بسیاری از کالاهای خود اعم از خودرو، لوازم خانگی و دکوراسیون مبلمان شهری از این مواد استفاده می‌کنند.

هر چند که ما درصدد کسب مقام‌های اول و دوم در تولید فولاد باشیم کشورهای پیشرفته در پی گسترش دامنه تولیدات محصولات فولادی خود نیستند بلکه با نوآوری و کاهش هزینه‌های حامل‌های انرژی به دنبال تولید کالاهایی باکیفیت، قیمت کمتر و قابل رقابت در جهان برای جذب مشتری بیشتر هستند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 15 مرداد 1397 ، کدخبر: 1794499 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین