پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۴۹۰۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۱
مترسک‌هایی که تا پیش از این برای ترساندن پرندگان گرسنه و مزاحم در مزارع کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، با توسعه فناوری لیزر به دست فراموشی سپرده خواهند شد.

شعارسال: پرنده‌ها نسبت به قبل، کمتر فریب مترسک‌های بی‌جان ایستاده در میان مزارع کشاورزی را می‌خورند و همین مسأله باعث شده که برخی کشاورزان مجبور به استخدام کارگرانی برای ترساندن این غارتگران بالدار شوند و درنتیجه، هزینه بیشتری به کشاورزان تحمیل ‌می‌شود.

لیزر، جدیدترین فناوری برای کمک به کشاورزان منطقه پاسیفیک نورث‌وست (منطقه‌ای در آمریکای شمالی) است که از مزارع بلوبری و تمشک (بیش از 175 هکتار) در برابر پرنده‌های گرسنه و مزاحم، محافظت می‌کند.


استفاده از لیزر برای دور کردن پرنده‌های مزاحم


این فناوری توسط شرکت هلندی Bird Control Group (گروه کنترل پرندگان) و با هدف محافظت از محصولات کشاورزی در برابر پرنده‌ها (به ویژه در آستانه فصل برداشت محصول) توسعه یافته است. هزینه نصب و راه‌اندازی سیستم لیزری خودکار جدید برای هر واحد، 9500 دلار است. این سیستم لیزری از ساعت 4 صبح روشن می‌شود و این درست زمانی است که پرنده‌ها از لانه‌های خود خارج می‌شوند.

پرتوهای سبز رنگ لیزر در الگوهای غیرقابل پیش‌بینی شلیک می‌شوند که درصد موفقیت برای دور کردن پرنده‌های مزاحم را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. سیستم لیزری جدید علاوه بر کارآیی بالا و مقرون به صرفه بودن (نسبت به هزینه‌های استخدام کارگر)، هیچگونه آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کند.

باتوجه به کاهش تعداد پرنده‌ها در مزارعی که این سیستم لیزری را نصب کرده‌اند، استقبال سایر کشاورزان و مزرعه‌داران منطقه پاسیفیک نورث‌وست از این سیستم به شدت افزایش یافته است.


استفاده از لیزر برای دور کردن پرنده‌های مزاحم

نصب سیستم لیزری در یکی از مزارع بلوبری آمریکا - تصویر: Northwest News Network

با هدف استفاده ایمن از این سیستم لیزری و پیشگیری از برخورد لیزر با چشم انسان و هرگونه آسیب‌دیدگی احتمالی، اقداماتی احتیاطی در نظرگرفته شده است؛ با این حال کارشناسان نسبت به احتمال آسیب‌دیدگی پرنده‌ها و سایر حیوانات هشدار می‌دهند.

استبان فرناندز جوریکیک (Esteban Fernandez-Juricic)، از پژوهشگران دانشگاه پردو (آمریکا) که درحال بررسی آسیب‌های احتمالی لیزر روی حیوانات است، تأکید کرد: آسیب به شبکیه چشم پرنده‌ها، خطر بالقوه‌ای است که می‌تواند توانایی آنها برای دیدن و یافتن غذا و پناهگاه را کاهش دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری سینا ، تاریخ انتشار: 22 مرداد 1397 ، کد خبر: 82692 ، www.sinapress.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
0
0
ا.ف75
این لیر در دراز مدت به روی زیست بوم منطقه اثر مخرب نداره؟ یه چه بلایی رو عاید اون پرنده های بی گناه میکنه؟ بخدا طبیعت انرژی منفی خودش رو بر میگردونه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین