پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۵۰۲۹۶
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
با افزایش قیمت ارز تأمین کالاهای اساسی با ارز دولتی و عرضه آن به مردم با قیمت متعادل و مناسب هدف مهم دولت در برنامه‌های تنظیم بازار است.

شعار سال: با وجود مشکلاتی که در چند ماه گذشته در عرضه برخی کالاهایی که با ارز دولتی وارد شده بودند اما با قیمت ارز آزاد به‌دست مصرف‌کنندگان رسید. این درحالی است که در کالاهای اساسی این مشکل کمتر به چشم خورد و کمبودی در بازار برای عرضه آن به مردم نبود. در کاالاهای اساسی نیز تأمین کالاهایی که به‌طور مستقیم با غذای مردم در ارتباط است برای دولت در اولویت است.

۹۰۰ هزار تن برنج با ارز دولتی وارد کشور شد

برنج به‌عنوان یکی از کالاهای استراتژیک در اولویت تأمین از تولید داخل و واردات قرار دارد. مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد‌کنندگان برنج در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه مشکلی برای واردات و تأمین برنج مصرفی مردم وجود ندارد، گفت: در پنج ماهه سال‌جاری یک میلیارد دلار برای واردات برنج اختصاص یافته و ۹۰۰هزار تن از این محصول به کشورمان وارد شده است. این اعداد نشان می‌دهد مشکلی برای تأمین مصارف کشور وجود ندارد. کشاورز افزود: علاوه بر عرضه معمول برنج در بازار مصرف بخش خصوصی و دولتی نیز ذخایر احتیاطی را در نظر گرفته‌اند تا در روزهای تحریم نیز مشکلی برای نیاز مردم وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه محصول برنج کالایی احتکارپذیر نیست، گفت: بالا رفتن نرخ دلار در بازار آزاد باعث شده است که عملاً قاچاق برنج به کشور صرفه نداشته باشد اما باید در این شرایط مواظب باشیم کالایی که با ارز دولتی به کشور وارد شده است به‌صورت قاچاق از کشورمان خارج نشود. مردم نگرانی بابت تأمین برنج نداشته باشند زیرا میزان تأمین برنج در مقایسه با سال گذشته تغییری نکرده است.

وی یادآور شد: سال قبل یک میلیون و 40 هزار تن برنج در مدت پنج ماهه ابتدایی سال به کشور وارد شده بود که این رقم در سال‌جاری 900 هزار تن است، دلیل فاصله 140 هزار تنی آن نیز به خاطر اختصاص دیرهنگام ارز است اما اکنون این محصولات در گمرک قرار داشته و بزودی وارد کشور می‌شود.

عرضه مرغ ۶۷۰۰ تا ۸۱۰۰ تومانی به بازار در این هفته

رضا سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام تهران نیز در خصوص تأمین مرغ گفت: با آغاز توزیع گوشت مرغ با قیمت تنظیم بازار، بازار مرغ تا پایان هفته متعادل می‌شود و به منظور تأمین نیاز شهروندان و مدیریت بازار روزانه 300 تا 500 تن مرغ منجمد با قیمت هر کیلو 6750 تومان و 100 تا 150 تن گوشت گرم مرغ با قیمت هر کیلو 8175 تومان در میدان مرکزی بهمن، میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌ها توزیع و عرضه می‌شود.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران افزود: این شرکت هر کیلو مرغ منجمد را در سردخانه 6320 تومان و هر کیلو گوشت گرم را هر کیلو 7600 تومان دراختیار توزیع‌کنندگان قرار می‌دهد. قیمت کارشناسی هر کیلوگرم گوشت مرغ 9250 تومان است و بیشتر از آن مورد تأیید نیست.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران درباره اقدامات تنظیم بازار تخم مرغ گفت: در میادین میوه و تره بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند تخم مرغ با قیمت شانه‌ای 12 هزار و 600 تومان توزیع می‌شود. تخم مرغی که در میادین توزیع می‌شود تولید داخل است و وارداتی نیست.

تأمین روغن و شکر

همچنین ستاد تنظیم بازار به‌منظور تأمین حداکثری نیاز روغن نباتی در بازار و افزایش ضریب خودکفایی تولید در شکر تصمیماتی را اتخاذ کرده است. ستاد تنظیم بازار در نشست اخیر خود با توجه به لزوم تأمین حداکثری نیاز بازار روغن نباتی، تأکید کرد مواد اولیه مورد نیاز برای عرضه حداکثری، از محل ذخایر استراتژیک تأمین شود. بر این اساس در راستای کاهش هزینه تولیدکنندگان تصمیماتی به‌منظور تأمین مواد اولیه بسته‌بندی روغن اعم از ورق مورد مصرف در بسته‌بندی و pet اتخاذ شد.این گزارش حاکی است واردات ورق مصرف در بسته‌بندی به منظور کاهش هزینه تولید با ارز 4200 تومانی وارد شود. اعضای شورا با اشاره به افزایش ضریب خودکفایی در تولید شکر و کاهش وابستگی به واردات این کالا مقرر کردند در راستای حمایت از کارخانه‌های تولید شکر، قیمت شکر تولیدی در سال‌جاری با توجه به حمایت از خودکفایی و همچنین لحاظ شدن حقوق مصرف‌کننده بررسی و تعدیل شود.

تخصیص 98 میلیون دلار برای تأمین کود کشاورزی

یکی دیگر از کالاهایی که در لیست تخصیص ارز دولتی قرار دارد کودهای شیمیایی است. وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای، اولویت‌های تأمین ارز یارانه‌ای برای واردات انواع کود شیمیایی را اعلام کرد که بر اساس آن، با 98 میلیون دلار تخصیص ارز در این زمینه موافقت شده است. تاکنون 800 درخواست به‌شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ارائه شده است.از شانزدهم مردادماه بسته جدید ارزی دولت اجرایی شد و کودهای کشاورزی در دسته یکم قرار گرفت که از ارز دولتی بهره‌مند می‌شوند.

گوشت تنظیم بازاری کیلویی 37 هزار تومان

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در خصوص تأمین گوشت مورد نیاز کشور گفت: در حال حاضر گوشت تنظیم بازاری هر کیلو 37 هزار تومان از محل واردات از کشورهای آسیای میانه و استرالیا در بازار عرضه می‌شود و گوشت تولیدی هم هر کیلو 58 تا 59 هزار تومان به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. وی گفت: بیش از یک ماه است که تأمین گوشت تولیدی بدون مشکل بوده و برای عید قربان هم عرضه گوسفند زنده در میادین اصلی انجام می‌شود.

سایت شعار سال، با تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 29 مرداد 97، کد مطلب: 479036، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین