پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۴۹۲
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
موضوع مطرح شده در مورد شیوع اپیدمی وبا در بین شهروندان ثلاث‌باباجانی موجب ایجاد موجی از نگرانی بین مردم شده است.

شعار سال: مراجعه شهروندان ثلاث‌باباجانی به مراکز درمانی شهر تازه‌آباد با علائمی شبیه به بیماری وبا طی روزهای اخیر موجی از نگرانی را بین مردم این شهرستان در مورد شیوع بیماری وبا ایجاد کرده است.

با توجه به شرایط زندگی مردم زلزله‌زده موضوعاتی در مورد عامل این بیماری مطرح می‌شود از جمله اینکه برخی‌ها علت این موضوع را به آب شرب ناسالم شهر تازه‌آباد مربوط می‌دانند.

البته این موضوع با بزرگنمایی برخی از رسانه‌های بیگانه دامن زده شد و این نگرانی را بین شهروندان تقویت کرده است که برای پیگیری موضوع به سراغ مسئولان مربوطه رفتیم تا علت این موضوع را جویا شویم.

آب شرب ثلاث‌باباجانی از کرمانشاه هم سالم‌تر است

صادق خدادادی فرماندار ثلاث‌باباجانی ناسالم بودن آب شرب شهرستان شهر تازه‌آباد را رد کرد و اظهار داشت: آب شهرستان ثلاث باباجانی از آب شرب کرمانشاه هم سالم‌تر است.

وی افزود: آب این منطقه از چشمه «میر عمر» تامین می‌شود که سالم‌ترین و طبیعی‌ترین آب است و آلوده بودن آب شرب این منطقه صحت ندارد.

فرماندار ثلاث باباجانی با تصریح اینکه آب شهرستان آلوده نیست، موارد مراجعه بیماران را بسیار جزیی دانست.


بیماری ثلاثی‌ها یک «گاستروآنتریت» ساده بود /حتی یک مورد بستری نداشتیم

دکتر ابراهیم شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم مراجعه بیماران به مراکز درمانی ثلاث‌باباجانی در این خصوص را بسیار اندک دانست و گفت: در این مورد حتی یک نفر هم بستری نشد.

وی افزود: تعداد جزیی از بیماران با علائم اسهال و برخی هم با علائم تهوع در این شهرستان به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و بیماری سریعا کنترل شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: بیماری در حال حاضر کنترل شده و هیچگونه اپیدمی نداریم و در حال ارائه آموزش به مردم هستیم تا بیماری شعله‌ور نشود.


دکتر شکیبا بیان داشت: این بیماری وبا نبوده و در حد گاستروآنتریت (التهاب روده) بسیار ساده بوده است که برخی‌ها علائم اسهال و برخی استفراغ داشتند و به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی با بیان اینکه نمونه‌های بسیار زیادی از آب شهر هم از لحاظ باکتریال و ویرال آزمایش شده است، گفت: علاوه بر این موارد کلرسنجی‌های متعددی انجام‌ شده و حتی بازدیدهای میدانی و محلی از شهرک‌های اطراف، داخل شهر و جاهایی که به هر عنوان احساس کردیم که کانون بیماری باشد صورت گرفته است.

در مورد عامل بیماری نمی‌توان فعلا با قاطعیت نظر داد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نصب بنرهایی برای آگاه‌سازی شهروندان این مناطق بیان داشت: در تمام سطح شهر به تعداد کافی این بنرها نصب شده است.

دکتر شکیبا ادامه داد: همچنین بروشورهایی نیز بین مردم توزیع شده است و حتی آموزش چهره به چهره درب منازل به شهرواندان ارائه کرده‌ایم و نهایتا این بیماری کنترل شده است.

وی در مورد علت بروز این بیماری هم گفت: با قاطعیت فعلا نمی‌توان اظهارنظر کرد، اما در هر صورت یکی از مسائل مورد توجه ما در این خصوص آب است و روی این موضوع حساسیت زیادی به خرج داده‌ایم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با تقدیر از فرماندار ثلاث‌باباجانی و همچنین مدیریت آبفای شهری استان در خصوص پیگیری و همکاری در موضوع آب شرب این مناطق گفت: به هر حال آب هم یکی از موارد مورد تاکید ما در این زمینه است.


حتی یک ثانیه آب شهر را قطع نکردیم /آب شرب مشکلی ندارد

علیرضا تخت‌شاهی مدیرعامل آبفای شهری استان کرمانشاه اظهار داشت: موضوع آب شرب ناسالم در این شهرستان به هیچ عنوان صحت ندارد.

وی افزود: یک هفته است که درگیر این موضوع بوده‌ایم، اما از سلامت آب شرب مطمئن هستیم و حتی یک ثانیه هم آب را قطع نکرده‌ایم.

مدیرعامل آبفای شهری استان کرمانشاه تصریح کرد: اگر بحث آب بود همان لحظه باید آب کل شهر را قطع می کردند، اما با گذشت یک هفته آب شهر جاری است؛ اگر مشکل از آب شهر بود باید 20 هزار نفر در شهر همه درگیر می‌شدند.

تخت‌شاهی بیان داشت: به عنوان متولی آب شرب استان اعلام می‌کنم که به هیچ عنوان هیچگونه آلودگی نه در نمونه‌های ما، نه در نمونه های مشترک و نه در نمونه های مرکز بهداشت تایید نشده است.

وی خاطرنشان کرد: البته پراکندی بیماری هم زیاد بود؛ 10 نفر از یک روستا بودند که ربطی به آب شهر نداشت و 15 نفر هم در یکی از محلات شهر بودند.

این مسئول بیان داشت: طبق برخی گزارش های غیررسمی که ارائه شده تا حدودی عامل این بیماری مربوط به سبزی‌های آلوده وارد شده به شهرستان بوده که البته خیلی زود نسبت به جمع‌آوری آن اقدام شد.

هرچند موضوع ناسالم بودن آب شرب از سوی مسئولان رد شد، اما شرایط نامناسب زندگی زلزله‌زدگان می‌طلبد نظارت بیشتری روی این موضوع صورت بگیرد تا از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت مرصادنیوز، تاریخ 3 شهریور 97، کد مطلب: 354728:www.mersadnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین