پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۱۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۶
به‌دنبال وقوع زلزله‌ای به بزرگی 5٫9 ریشتر در ساعت پنج و 23 دقیقه و 55 ثانیه بامداد دیروز(یکشنبه) در حوالی «تازه آباد» مرکز شهرستان ثلاث باباجانی استان کرمانشاه که منجر به جان باختن دو نفر، زخمی شدن 219 نفر و تخریب انگشت شماری واحد مسکونی و تجاری شده، نیروهای امدادی در حال ارائه کمک و اسکان موقت زلزله‌زدگان هستند.

شعار سال: هنوز مردم استان کرمانشاه از آلام زمین‌لرزه ۷٫۳ ریشتری شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ماه سال ۹۶ در نزدیکی «ازگله» کرمانشاه که منجر به کشته ‌شدن 620نفر، زخمی شدن نه هزار و ۳۸۸ نفر و بی‌خانمانی حدود 70هزار نفر شد، رهایی نیافته‌اند که زلزله دیروز مشکلی به مشکلات موجود این استان افزود و نیاز است، مسئولان نگاه ویژه‌ای به کرمانشاه داشته باشند.

دستور رئیس جمهوری برای کمک‌های امدادی فوری به زلزله زدگان
دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری در تماس تلفنی با وزیر کشور و استاندار کرمانشاه دستور داد، همه امکانات برای ارائه کمک‌های امدادی فوری به زلزله‌زدگان در منطقه «تازه آباد» بسیج شود. رئیس جمهوری در پی وقوع زلزله منطقه تازه آباد کرمانشاه در گفت‌و‌گو با «عبدالرضا رحمانی فضلی»، وزیر کشور، پس از دریافت گزارشی از روند امدادرسانی به زلزله زدگان و رسیدگی به وضعیت منطقه، دستور داد که همه امکانات برای ارائه کمک‌های امدادی فوری به زلزله زدگان این منطقه هماهنگ شوند. همچنین رئیس جمهوری در تماس تلفنی با «هوشنگ بازوند»، استاندار کرمانشاه هم دستورات لازم را برای بسیج همه امکانات دستگاه‌ها و نهادها جهت امداد‌رسانی به زلزله زدگان و رسیدگی فوری به وضع آسیب دیدگان و مصدومان صادر کرد.

تأکید بر رسیدگی فوری به زلزله زدگان
از طرفی، «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری نیز بلافاصله پس از اطلاع از حادثه اخیر زلزله کرمانشاه، در تماس تلفنی با استاندار کرمانشاه، ضمن ابراز همدردی با زلزله زدگان، بر ضرورت اقدامات فوری و استقرار نیروهای امدادی در جهت کمک به مجروحان و افراد آسیب دیده تأکید کرد.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین از استاندار کرمانشاه خواست، ضمن اعزام گروه‌های ارزیاب و بررسی دقیق میزان خسارات وارد شده، با بسیج امکانات و به‌کارگیری همه ظرفیت‌های استان، اقدامات لازم را جهت کمک به زلزله زدگان و جبران خسارات انجام دهند.

آماده باش کامل و کنترل اوضاع
در همین حال، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه این زمین لرزه دو فوتی و 219 نفر مصدوم داشت، خاطرنشان کرد: مدیران ادارات خدمات رسان و گروه‌های امدادی در منطقه در آماده باش کامل هستند و اوضاع تحت کنترل است. وی افزود: گزارش‌ها حاکی‌است در این زمین لرزه که در جنوب شرق تازه آباد رخ داد، واحدهای مسکونی بازسازی شده از زلزله آبان ماه سال گذشته هیچ خسارتی
ندیده است.
به‌گفته وی، به‌دنبال وقوع این زمین لرزه هیچ منطقه‌ای دچار قطع آب نشد. برق شهر نیز پس از 20 دقیقه وصل شد، اما برق روستاها تا ظهر دیروز به‌طور کامل وصل شد. بازوند با اشاره به اینکه زلزله موجب ریزش برخی راه‌های روستایی شده بود، تصریح کرد: این راه‌ها در مدت 20 دقیقه بازگشایی شد.

کمک بلاعوض به همه زلزله زدگان
استاندار کرمانشاه گفت: با توجه به افزایش قیمت آهن، رایزنی‌هایی با دولت انجام دادیم که قراراست با تصویب هیأت دولت (درجلسه یکشنبه بعد ازظهر)علاوه بر کمک بلاعوض و تسهیلاتی که قبلاً برای ساخت واحدهای خسارت دیده از زلزله پرداخت کردیم، به همه زلزله زدگان مبلغ جدیدی هم برای کمک بلاعوض و هم برای تسهیلات ساخت پرداخت می‌کنیم.

زلزله 5.9 ریشتری از پس واحدهای بازسازی شده برنیامد
براساس اعلام ستاد بازسازی استان کرمانشاه، با وجود آنکه شدت زلزله رخ داده نسبتاً زیاد بود، اما از آنجایی که بیشتر واحدهای شهری و روستایی بازسازی و نوسازی شده بود، خسارت زیادی به خانه‌ها وارد نشده است. «رضا خواجه ای»، رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در این خصوص اظهار داشت: با توجه به حضور تیم‌های بازسازی در منطقه از دقایق اولیه وقوع زمین لرزه، تیم‌های ارزیاب کارشان را آغاز کرده‌اند. بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد، خسارت زیادی به واحدها وارد نشده و تاکنون چهار واحد تخریب شده است.
خواجه‌ای افزود: با توجه به اینکه در زلزله آبان ماه سال گذشته بیشتر واحدهای تخریب شده در منطقه ثلاث باباجانی بوده و اغلب این واحدها تاکنون بازسازی یا بهسازی شده، میزان تخریب‌ها زیاد نبوده است. در اصل این چهار واحد نیز قدیمی ساز بوده و هیچ کدام از واحدهای جدید آسیب ندیده است.
رئیس ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در همان ساعات اولیه مدارک مالکان خانه‌های تخریبی به ستاد بحران رسیده و در روند بازسازی قرار گرفته‌اند. تیم‌های ارزیاب تا بررسی‌های کامل در منطقه حضور دارند و آمار نهایی بزودی اعلام خواهد شد، اما ارزیابی اولیه ما این است که میزان تخریب‌ها کم باشد. هر چند وقوع این زمین لرزه‌ها سبب نگرانی مردم شده، اما این نوید را می‌دهد که با بازسازی و نوسازی واحدهای فرسوده می‌توان تا حد زیادی از آسیب‌های احتمالی در امان ماند.

آسیب به 500 واحد مسکونی
با این حال، به گفته «مهرداد سالاری»، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه زلزله تازه آباد مرکز شهرستان ثلاث باباجانی چهار واحد صددرصد تخریبی و 500 واحد آسیبی نوع دو بر جای گذاشته است.
سالاری پس از تشکیل دومین جلسه مدیریت بحران و بازدید ازمناطق آسیب دیده این شهرستان، به ایرنا گفت: بیشترین خسارت زلزله مربوط به روستاهای «چم زرشک» و «پالان» بوده است. این 500واحد تخریبی مربوط به ساختمان‌های قدیمی هستند که آسیب سازه‌ای دیده‌اند و باید تخریب و سپس بازسازی شوند. وی در خصوص وضعیت واحدهای ساخته شده در مناطق زلزله زده، گفت: ساختمان‌های تازه ساخته شده خیلی خوب و ایمن است اما طبیعی است برخی از ساختمان‌هایی که نیمه کاره است فقط از ناحیه تیغه آسیب‌دیده باشد. به‌گفته سالاری، ستادهای معین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال برآورد خسارت هستند.

پس لرزه‌ها ادامه خواهد داشت و مردم نگران نباشند
در همین حال، «فرهاد فروزی» مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه نیز گفت: از زمان وقوع زلزله روز گذشته تا ساعت 11 و 15 دقیقه یکشنبه، 79 پس لرزه در کرمانشاه ثبت شده که بزرگ‌ترین آن 4.1 ریشتر بود و در ساعت 3 و 55 دقیقه صبح رخ داد. وی با تأکید بر اینکه بررسی‌های علمی تأیید می‌کند که پس از وقوع زلزله 7.3ریشتری سال گذشته در ازگله تا حدود یکسال و نیم باید منتظر وقوع پس لرزه در این منطقه باشیم، افزود: این زلزله 5.9ریشتری هم از پس لرزه‌های زلزله سال گذشته بود. گفتنی است، این زلزله در استان‌های ایلام، کردستان و همدان نیز احساس شد.

وصل آب، برق، گاز و تلفن مناطق زلزله‌زده
همچنین«علیرضا تخت شاهی» مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه نیز اعلام کرد: با تلاش‌های صورت گرفته اکنون هیچ مشکلی در شبکه توزیع داخل مخازن نداریم و آب همه مناطق زلزله زده وصل شده است. در شهرستان ثلاث باباجانی و شهر کرند شکستگی لوله آب داشته‌ایم که نیروهای آبفا به مشکل رسیدگی کردند.
تخت شاهی اظهار داشت: مشکل قطع آب در تازه آباد (کانون زلزله) مقطعی بود و پس از چند ساعت رفع شد، اما کدورت آب شهر کرند هرچند برطرف شده، اما با وقوع پس لرزه‌های مکرر، دوباره برگشته است که در حال مهار آن هستیم. در صورت لزوم از تانکرهای آب سایر شهرستان‌ها برای آبرسانی استفاده می‌کنیم که اکنون در حال آماده باش هستند. در همین حال، شرکت گاز استان کرمانشاه نیز اعلام کرد که با بررسی ایستگاه‌ها و تأسیسات گازرسانی شهرستان ثلاث باباجانی و مناطق مجاور، چند ایراد جزئی ایجاد شده بود که برطرف شد و پس از حصول اطمینان از ایمنی تأسیسات، جریان پایدار گاز طبیعی در خطوط و شبکه‌های گازرسانی منطقه برقرار شد.
شرکت گاز از مشترکان ساکن مناطق زلزله زده خواسته که در صورت مواجهه با هرگونه مشکلی در زمینه گازرسانی، ضمن خودداری از دستکاری تجهیزات گازرسانی، با واحد امداد شرکت گاز استان به شماره 194 تماس بگیرند. از طرفی، بنابر اعلام روابط عمومی شرکت مخابرات استان کرمانشاه با وجود زلزله، ارتباطات مخابراتی تلفن ثابت، تلفن همراه و اینترنت در این مناطق مشکلی نداشته و اکنون برقرار است.
تأمین سوخت مورد نیاز
شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیزاعلام کرد: هموطنان زلزله زده کرمانشاه نگران تأمین سوخت نباشند. این شرکت در پی زلزله اخیر تازه آباد کرمانشاه تأکید کرد: سوخت به‌میزان کافی ذخیره‌سازی شده و هیچ مشکلی در تأمین سوخت وجود ندارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 479660


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین