پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۳۱۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
نزدیکترین قانون شوراها به قانون اساسی در زمان دولت مهندس میرحسین موسوی بود.
شعار سال :

**علی_نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲

* به جز امور قضایی، دفاعی و امنیتی تمامی امور قابلیت واگذاری به مدیریت شهری را دارند.

*بعد از انقلاب برخلاف نظام استبدادی قبل از انقلاب قرار شد مردم در تمامی ابعاد حکومت حاضر و ناظر باشند پس قانون اساسی را بر طبق همین رویه نگاشتند. به همین دلیل مدیریت کشور در قانون اساسی دو وجهی است یک وجه ملی و یک وجه محلی

*مدیریت محلی از استان به پایین است. مدیریت ملی هم که رهبری و نهادهای تحت امر ایشان و قوای سه گانه است. پس ما وقتی میگیم مدیریت محلی استانداری و فرمانداری هم شاملش می
انتخاب شهردار شود و قوانین موضوعه هم باید بدین گونه تنظیم می شد اما قوانین از اصل خود دور شده و جور دیگر تنظیم شد.

*قانون اساسی ما اجازه تمرکز زدایی تا سطح سیاسی را داده است اما این امتیازات مغفول مانده است. مستند این سخنان اصل ۱۰۳ قانون اساسی است. در حال حاضر و بر خلاف این اصل به جای اینکه شهردار و فرماندار از شورا تبعیت کنند، شوراها ملزم به تبعیت از فرماندار شدند که آیا مصوبات شورا در چهارچوب سیاست های کلی دولت هست یا نه؟!

*اولین قانون شوراها در سال ۶۱ نزدیکترین قانون به قانون اساسی است که در دولت مهندس میرحسین موسوی بود.آن قانون می گوید شورای بخش باید سه نفر را انتخاب و به فرماندار معرفی کند که او ازبین آنها بخشدار را انتخاب کند.

*نکته بزرگ برای مدیریت شهری ما بازگشت به قانون اساسی است، یعنی باید استان را به مدیران استان، شهرستان را به مدیران شهرستان و همینطور بخش و شهر و روستا واگذار کرد.در شرایط موجود شهرداری ها مسئول بخش کوچکی از امور محلی هستند و بخش اعظمی را نهادها و وزارتخانه ها مدیریت می کنند.

*مسئله آب برق گاز مسکن فرآورده های نفتی اینها همه باید به وسیله مدیریت شهری اداره شوند.با این واگذاری ها هم دولت سبک می شود و هم سهم مردم در تصمیم گیری ها افزایش میابد.ما نباید بایستیم تا انتخابات شورای شهر برگزار شود بعد از دل آن شورای استان و شهرستان و انتخاب شود این غلط است.

*چرا احزاب درباره مدیریت شهری فعال نیستند،نباید فعالیت احزاب صرفا مربوط به ایام انتخابات شوراها باشد.دردولت احمدی نژاد،برخی وظایف شهرداری به دولت واگذار شددرحالی که دوره شهرداری اش خواستاربسیاری ازتصدی های دولت بود متاسفانه احزاب در مدیریت شهری دخالت نمی کنند.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال اسکان نیوز ، eskannews_com@

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین